Norton Atlas en Atlas GT: Britse wedergeboorte onder Indiase vleugels

Norton Motorcycles probeert opnieuw voet aan de grond te krijgen in de motorwereld. Het merk kende de afgelopen decennia meerdere faillissementen en overnames, maar sinds 2020 maakt Norton deel uit van de Indiase groep TVS Motor Company, die het bedrijf financieel en organisatorisch nieuw leven probeert in te blazen. Norton presenteert nu de Atlas en Atlas GT in het middenklasse adventure-segment.

Van crisis naar heropbouw

De overname door TVS betekende meer dan een kapitaalinjectie. Volgens CEO Robert Hentschel trof het bedrijf een uitgeholde organisatie aan die eerst grondig moest worden heropgebouwd. In totaal investeerde TVS ongeveer 200 miljoen pond om de productie, kwaliteitscontrole en ontwikkeling opnieuw op te zetten. De nieuwe Atlas-modellen zijn het resultaat van een langdurig testtraject. Norton zegt 30.000 kilometer aan testritten te hebben uitgevoerd op Europese wegen en circuits, met input van zowel professionele als dagelijkse motorrijders. Daarmee wil het merk afstand nemen van de onbetrouwbaarheid die het in het verleden achtervolgde.

Technische basis

De Atlas en Atlas GT delen een 585cc-paralleltwin met een 270-graden krukas. Het blok levert 69 pk en is ontworpen voor een balans tussen prestaties en onderhoudsgemak. De standaard Atlas gebruikt een 19-inch voorwiel en 17-inch achterwiel met spaakwielen geschikt voor tubeless banden, wat lichte offroadcapaciteiten mogelijk maakt. De Atlas GT heeft 17-inch lichtmetalen wielen voor en achter, gericht op gebruik op verharde wegen. Beide modellen beschikken over hetzelfde trellisframe en Bybre-remmen.

Elektronica en uitrusting

De motoren zijn voorzien van een 8-inch TFT-touchscreen en diverse rijhulpsystemen, waaronder bochten-ABS, tractiecontrole, slipcontrole, launch control, hill-start assist en wheelie control. Verder zijn verwarmde handgrepen en zadel, cruisecontrol, LED-verlichting met bochtfunctie, keyless start en een USB-C aansluiting standaard aanwezig.

Ontwerp en stijl

Het ontwerp van de Atlas-modellen, ontwikkeld door Simon Skinner en Gerry McGovern, verwijst deels naar adventure-motoren uit de jaren tachtig. De Atlas-serie vormt slechts één onderdeel van Nortons vernieuwde strategie. Daarnaast werkt het merk aan de Manx R superbike en Manx naked bike, beide uitgerust met een 1.200cc V4-motor van 206 pk. Ook zijn voor volgend jaar de Nomad urban scramblers aangekondigd. Norton mikt met deze combinatie van middenklasse- en high-end modellen op een breder publiek dan voorheen.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.