Norton Atlas en Atlas GT: Britse wedergeboorte onder Indiase vleugels
Norton Motorcycles probeert opnieuw voet aan de grond te krijgen in de motorwereld. Het merk kende de afgelopen decennia meerdere faillissementen en overnames, maar sinds 2020 maakt Norton deel uit van de Indiase groep TVS Motor Company, die het bedrijf financieel en organisatorisch nieuw leven probeert in te blazen. Norton presenteert nu de Atlas en Atlas GT in het middenklasse adventure-segment.
Van crisis naar heropbouw
De overname door TVS betekende meer dan een kapitaalinjectie. Volgens CEO Robert Hentschel trof het bedrijf een uitgeholde organisatie aan die eerst grondig moest worden heropgebouwd. In totaal investeerde TVS ongeveer 200 miljoen pond om de productie, kwaliteitscontrole en ontwikkeling opnieuw op te zetten. De nieuwe Atlas-modellen zijn het resultaat van een langdurig testtraject. Norton zegt 30.000 kilometer aan testritten te hebben uitgevoerd op Europese wegen en circuits, met input van zowel professionele als dagelijkse motorrijders. Daarmee wil het merk afstand nemen van de onbetrouwbaarheid die het in het verleden achtervolgde.
Technische basis
De Atlas en Atlas GT delen een 585cc-paralleltwin met een 270-graden krukas. Het blok levert 69 pk en is ontworpen voor een balans tussen prestaties en onderhoudsgemak. De standaard Atlas gebruikt een 19-inch voorwiel en 17-inch achterwiel met spaakwielen geschikt voor tubeless banden, wat lichte offroadcapaciteiten mogelijk maakt. De Atlas GT heeft 17-inch lichtmetalen wielen voor en achter, gericht op gebruik op verharde wegen. Beide modellen beschikken over hetzelfde trellisframe en Bybre-remmen.
Elektronica en uitrusting
De motoren zijn voorzien van een 8-inch TFT-touchscreen en diverse rijhulpsystemen, waaronder bochten-ABS, tractiecontrole, slipcontrole, launch control, hill-start assist en wheelie control. Verder zijn verwarmde handgrepen en zadel, cruisecontrol, LED-verlichting met bochtfunctie, keyless start en een USB-C aansluiting standaard aanwezig.
Ontwerp en stijl
Het ontwerp van de Atlas-modellen, ontwikkeld door Simon Skinner en Gerry McGovern, verwijst deels naar adventure-motoren uit de jaren tachtig. De Atlas-serie vormt slechts één onderdeel van Nortons vernieuwde strategie. Daarnaast werkt het merk aan de Manx R superbike en Manx naked bike, beide uitgerust met een 1.200cc V4-motor van 206 pk. Ook zijn voor volgend jaar de Nomad urban scramblers aangekondigd. Norton mikt met deze combinatie van middenklasse- en high-end modellen op een breder publiek dan voorheen.