Nostalgische kriebels: Honda presenteert CB1000F!
Al in augustus kregen we de eerste beelden van Honda’s langverwachte CB1000F onder ogen, via gespecialiseerde media uit Japan. Die leek toen al productierijp, en is dat ook effectief. Honda heeft z’n retro nieuwkomer zonet officieel gepresenteerd. Wij hebben alle specs en beelden!
Wie z’n pappenheimers kent, hoeft niet lang na te denken over waar Honda de mosterd voor de CB1000F heeft gehaald: de CB750F – een iconische motorfiets die Freddie Spencer in de jaren 80 zijn successen in de Amerikaanse AMA-kampioenschappen katapulteerde. In deze nieuwe versie wil Honda rijplezier verpakken in een retro-coole, karaktervolle viercilinder.
Motor
Het blok is gebaseerd op de specs van het 17YM CBR1000RR Fireblade-blok. Dat is het 1.000cc DOHC vier-in-lijn motorblok, maar dan volledig herzien voor het gebruik in een roadster. De boring en slag bedragen 76 x 55,1 mm, met een compressieverhouding van 11,7:1. Het maximumvermogen bedraagt 91 kW bij 9.000 tpm, met een koppel van 103 Nm bij 8.000 tpm.
Elektronica
Throttle By Wire (TBW) en een zesassige Inertial Measurement Unit (IMU) vormen het hart van het elektronicapakket van de CB1000F. Als rijder heb je volledige controle over drie standaard rijmodi met vooraf ingestelde combinaties van Engine Power, Engine Brake en HSTC-instellingen, plus twee door de gebruiker bijregelbare modi waarmee de rijder zijn eigen voorkeuren kan vastleggen. Sleutelloos starten en connectiviteit via de Honda RoadSync App zijn eveneens standaard.
Rijwielgedeelte
Ook hier speelt Honda leentjebuur bij de Hornet CB1000F: de CB1000F krijgt een ééndelig stalen diamantframe met een specifiek subframe dat extra ruimte biedt voor comfortabel rijden met twee personen. De balhoofdhoek bedraagt 25°, de naloop is 98 mm en de wielbasis meet 1.455 mm. Rijklaar klokt de F af op 214 kg. Aan de voorzijde zorgt een Showa 41 mm Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) USD-voorvork voor instelbare veervoorspanning en in-/uitgaande demping. Achteraan kan je rekenen op een Showa monoshock met separate-pressurisation, instelbare veervoorspanning en dito uitgaande demping.
Remmen
Vooraan bijten dubbele radiaal gemonteerde Nissin vierzuigerklauwen in 310 mm zwevende schijven, achteraan maken een 240 mm schijf en een Nissin enkelzuigerremklauw de dienst uit. Cornering ABS (via IMU) springt bij waar nodig.
Kleuren
De nieuwkomer is binnenkort beschikbaar in drie opvallende kleurstellingen:Wolf Silver Metallic plus Blue Stripe, Wolf Silver Metallic plus Grey Stripe en Graphite Black, voor een voorlopig onbekende prijs.