Ode aan 'Made in Italy': 2025 Ducati Panigale V4 Tricolore

Ducati heeft zonet een nieuwe limited edition gelanceerd: een überstrakke Panigale V4 Tricolore, als ode aan Made in Italy. Verzamelaars moeten zich niet enkel in de handen wrijven, maar hollen bij voorkeur ook snel naar de bank: er zullen slechts 1.000 exemplaren gebouwd worden in deze bijzondere kleurstelling. Die knipoogt duchtig naar de Ducati 750 F1 uit 1984, nota bene de eerste moderne supersport die in Borgo Panigale van de band rolde.

Tricolore

Dat de Panigale V4 Tricolore gebaseerd is op de Panigale V4, dat hoeven we je niet te vertellen. En ook het ‘Tricolore’ gedeelte is nogal wiedes: wit, rood en groen zijn overvloedig aanwezig en zijn uiteraard een verwijzing naar de Italiaanse vlag. Toegegeven: het two-face-ideetje kunnen we ten huize Motornieuws wel pruimen! Onder die knappe pels maakt de 1.103cc grote Desmosedici Stradale het mooie weer, door 216 pk en 120,9 Nm te presteren bij respectievelijk 13.500 en 11.250 tpm. Het front frame steunt op een Öhlins NPX-30-voorvork en een Öhlins TTX 36-schokdemper – beide uitgerust met Öhlins Smart EC 3.0. Ook de stuurdemper komt uit Zweden en is gelinkt aan de beschreven elektronica. Maar daar houdt het uiteraard niet op…

Lagere inertie

Eerst en vooral: de nieuwe Panigale V4 Tricolore is de eerste Tricolore waarvan de focus nadrukkelijk op het circuit is gericht. Zo is de nieuwkomer uitgerust met vijfspaaks carbonwielen die het gewicht met 0,950 kg verlagen ten opzichte van de gesmede velgen van de Panigale V4 S, waardoor de inertie aan de voorkant met 12% en aan de achterkant met 19% zakt. Dankzij die wielen neemt de wendbaarheid van de motorfiets toe bij het insturen en kan je ook accelererend op hellingshoek nog een strakker traject realiseren.

Front Brake Pro

De nieuwe Panigale V4 Tricolore is de eerste productiemotor ter wereld die is uitgerust met Front Brake Pro aan de voorzijde. Dat systeem bestaat uit twee Brembo T-Drive-schijven met een diameter van 338,5 mm en een dikte van 6,2 mm. Die schijven zijn afgeleid van de raceremschijven uit het WSBK-wereldkampioenschap en zijn gekoppeld aan de nieuwe Brembo Hyperpure-remklauwen. Die laatste kregen een titanium anodisatiebehandeling en een oversized Brembo-logo. De bijbehorende rempomp is de Brembo MCS 19.21 waarbij de positie – net zoals in de MotoGP en Superbike – versteld kan worden.

Bijzondere uitrusting

Dat de Tricolore geen doorsnee Panigale V4 is – nu ja, wat heet… – mag verder ook blijken uit de droge koppeling, de verstelbare voetsteunen uit massief aluminium, en een geïntegreerde GPS-module. Voor circuitgebruik is de bijzondere machine ook voorzien van een racetankdop van massief aluminium, remklauwkoelkanalen en een open koppelingsdeksel in carbon, en een kit voor het verwijderen van de kentekenplaathouder. Ook het spatbord voor- en achteraan, de kettingkast, hiel-, uitlaat- en swingarmprotectoren, en het dynamodeksel zijn in kostbaar koolstofvezel uitgevoerd. En standaard gemonteerd. Als kers op de taart krijgt de Tricolore ook een alcantara zadel, een racewindschermpje en een bijzondere animatie op het dashboard bij het inschakelen. Aftikken doet de Tricolore op een rijklaargewicht van amper 188 kg.

Verzamelobject

Tot slot krijgt elke machine een kroonplaat uit gefreesd aluminium, waarin de modelnaam en het serienummer zijn geëtst. Daarenboven komt de Panigale V4 Tricolore met een bijbehorende cover en een certificaat van echtheid – die beide in een tricolore doos steken. Het serienummer staat overigens ook op het aluminium plaatje van de contactsleutel. Tot slot krijgt de nieuwe eigenaar de kans om een limited edition helm, jas of racecombi bij te kopen, die – uiteraard – ook in een tricolore tint zijn gedoopt.

Over de prijs en levering werd voorlopig met geen woord gerept – maar een koopje wordt het beslist niet.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.