Officieel: productie Indian FTR wordt stopgezet
Het gerucht dat al maanden de ronde deed, is ons door welingelichte bronnen bevestigd: Indian Motorcycle trekt de stekker uit de FTR. De op Amerikaanse flattrackers geïnspireerde machine was sinds 2019 het symbool voor de geslaagde verjongingskuur van het merk, maar zal binnenkort niet langer van de band rollen. En daar zijn meerdere redenen voor.
Voetnoot
Nieuws over de stopzetting van een model is zelden leuk om te brengen – noch voor de producent in kwestie, noch voor motormedia. Toch is het opvallend dat de zwanenzang van de FTR niet met een laatste klapper – een prachtige Final Edition, we zeggen maar iets – of een waardig persbericht wereldkundig gemaakt wordt. Neen, de stopzetting van de FTR stond in de voetnoten van de kwartaalresultaten (Q4, 2024) van moederbedrijf Polaris Industries verstopt. Sta ons toe dat toch doodjammer te vinden.
Meerdere oorzaken
De stopzetting van de motorfiets maakt volgens bovengenoemd rapport (en bijbehorende presentatie) deel uit van een herstructurering van het bedrijf, die noodzakelijk is door aanhoudende, tegenvallende verkoopcijfers. Daarenboven voldeed de FTR nog steeds niet aan de Euro5+-normen. We hebben geen zicht op de verkoopcijfers van het model in kwestie, maar die volstaan blijkbaar niet om de broodnodige aanpassing (en bijbehorende financiële inspanning) te verantwoorden. Een laatste, iets beperktere reden voor het schrappen, zou de link met het American Flat Track-racen kunnen zijn: de FTR750, waarop de Indian FTR-familie is gebaseerd, komt sinds dit jaar niet langer in aanmerking voor deelname aan het Amerikaans FT-kampioenschap. Een link waar Indian maar wat graag mee uitpakte die nu komt te vervallen. Of de FTR een opvolger krijgt, valt in die optiek dan ook te betwijfelen.
Gelukkig kan je voorlopig nog bij de Indian-dealers terecht om een van de laatste FTR’s op de kop te tikken.