Ola wil met elektrische superbike de markt veroveren
Nee, niet het ijsjesmerk, maar wel het Indiase Ola Electric, ‘bekend’ van de S1 elektrische scooters, heeft de motorwereld verrast met de aankondiging van de Diamondhead. Die futuristische elektrische superbike moet tegen 2027 in productie gaan.
Productiecapaciteit en uitdagingen
De Diamondhead is meer dan een concept. Ola wil er een speler van wereldformaat mee worden in de elektrische motorindustrie. Met zijn scherpe ontwerp en veelbelovende specificaties moet de Diamondhead concurreren met gevestigde merken als Zero Motorcycles en LiveWire. Een belangrijke vraag is of Ola, voornamelijk bekend als scooterfabrikant, de complexiteit van superbike-productie aankan. De Ola Futurefactory in Tamil Nadu, een van ’s werelds grootste productiefaciliteiten voor tweewielers, biedt een voordeel. Met meer dan 3.000 robots en een jaarlijkse capaciteit van 10 miljoen eenheden, heeft Ola in ieder geval de infrastructuur.
Technische specs en innovaties
De Diamondhead belooft indrukwekkende prestaties. De motor zal waarschijnlijk worden aangedreven door Ola’s zelf ontwikkelde 4680 Bharat-celbatterij, met een vermogen van 150-170 pk en een bereik van meer dan 200 km bij sportief rijden. Of de Diamondhead een succes wordt, hangt af van Ola’s vermogen om de perceptie van het ‘scooterbedrijf’ te doorbreken en te concurreren met merken zoals Ultraviolette. De prestaties van de Diamondhead kunnen potentieel indruk maken, maar de concurrentie is keihard.