Onze Man in de BMW GS Trophy: #itsnotarace

Je moet het maar doen: 60 volwassen mannen en vrouwen op identieke motorfietsen droppen in de woestijn, ze een klassement voor ogen houden en ze vervolgens zes dagen in de Namibische woestijn los te laten. En dan zeggen: it’s not a race.

En toch is dat exact wat BMW doet met de deelnemers van de BMW GS Trophy 2024 die zondag van start gaat. Komt het goed? Wel, Onze Man – die zelfs racet naar het koffie apparaat op de redactie – is ter plaatse om dat uit te vogelen.

Nog voor de BMW GS Trophy op zondag begint, moesten de meereizende journalisten hun off road capaciteiten tonen tijdens een testdag.

Aanloop naar het echte werk

Zondag start de 2024 BMW GS Trophy. 16 mannenteams en 6 vrouwenteams zullen hier in Namibië strijden om de hoogste BMW-eer. Elk land heeft ook een MRP, of Media Related Person, die de teams volgt. In dit geval is dat uw nederige dienaar die op een identieke R 1300 GS Trophy competition motor mee rijdt met het Benelux team. Zelfde route, zelfde groep, alleen mag de MRP niet meehelpen in de proeven of challenges die de teams onderweg moeten afleggen. Een trialparcours over de rug van een leeuw? Sprintje tegen een neushoorn? Sorry, no can do.

Onze Man in Namibië rijdt met dezelfde motor als de deelnemers en volgt hen over het ganse traject.

Makkelijk te volgen

Anderzijds staat de MRP wel in voor fotografie van het hele gebeuren en voedt hij zowel de socials van deze fijne website, motornieuws.be, motojournal.be en de bladzijden in Moto73 en hij staat ook in voor beelden die naar de sociale media van BMW Belux en BMW NL moeten gestuurd worden.

U begrijpt het al, dit is een challenge op zich en Onze Man zal na aankomst elke dag nog wel even bezig zijn om alle foto’s, video’s en nieuws tot in de lage landen te krijgen. En dat is goed nieuwe voor u, beste lezer, want op die manier wordt het bijzonder gemakkelijk om de GS Trophy te volgen.

Namibië, beetje ver weg, maar de hemel op aarde voor off road rijders. Met vele stukjes hel vermomd als diep en los zand.

Zware editie voor de boeg?

Het belooft trouwens een loodzware editie te worden hier in Namibië. De MRP’s werden twee dagen vroeger ingevlogen, om met enige Duitse grundlichheit gebrieft te worden over de komende dagen én een testdag te rijden waar moest uitgemaakt worden of het juiste niveau er wel was om met de teams mee te rijden.

Wel, uit die testdag, kwam een verrassend resultaat: iedereen slaagde er in om de route van een drietal uur uit te rijden – al kwamen er wel een aantal onzacht in aanraking met het Namibische zand – en dus werd iedereen goed bevonden om in de Trophy mee te rijden. Alleen… na een halve dag in de hitte en ettelijke kilometers in zwaar zand door rivierbeddingen, waren lang niet alle media-rijders nog even happig op het rijden van de Trophy met de motor. De plaatsen in de volgwagens – waar iedereen aanvankelijk de neus voor ophaalde – verdwenen sneller dan de fans van Eddy Snelders.

Einddoel:

Voor alle duidelijkheid: Onze Man doet het wel op de motor. Vanaf zondag begint het echte werk en staat er een GS Trophy gepland die fysiek, technisch en mentaal uitdagend zal zijn. Met één groot doel: op vrijdag 20 september de winnaars vieren met een groot feest in een groep waarin nieuwe vriendschappen gesmeed zijn en verhalen ontstaan die nog voor jaren zullen meegaan. De MotorNieuws-redactie is gewaarschuwd: hier is het laatste woord nog lang niet over gezegd!

Camelbag even bijvullen. De temperaturen liggen dichter bij de 40 dan bij de 30 graden.

Zondag begint het echt

En om terug te keren naar het begin: als dit not a race is, hoe vier je dan een winnaar? Wel, ook daar komt enige Duitse originaliteit bij kijken. It’s not a race, it’s a competition. Racen gaat om snelheid; competitie gaat om winnen. Verdeeld over 6 dagen met in totaal 1400 km. Daarin onder andere een zware zand-etappe halfweg en een monsterrit van 480 km. BMW brengt met deze GS Trophy teams uit maar liefst 23 landen samen. En het gaat zelfs niet in de eerste plaats om de competitie, maar om het samenbrengen van een community. Rijders die zich stuk voor stuk als besten van hun land gekwalificeerd hebben. En die, als alles naar plan verloopt, het avontuur van hun leven gaan meemaken. De competitie is dus niet de hoofdzaak. En neemt u het desalniettemin maar van mij aan: het Benelux-team zal op het einde van de rit zowel bij de mannen als bij de vrouwen helemaal voorin te vinden zijn. Karen Weckx, Nadine van de Scheur, Jeffrey Kiestra, Stephan Sleeckx en Arnaud Allard zijn vanaf zondag de sterren in deze verslaggeving én de 2024 BMW GS Trophy. Go!

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.