Onze wenslijst voor 2025

Vergeet even focusgroepen en dat marketeers bepalen welk ‘product’ er gemaakt moet worden om binnen het imago van een merk te passen. Vergeet even dat er accountants bestaan die elke motorfiets als een ‘ééntje’ aanzien ergens op een spreadsheet met helemaal onderaan geprojecteerde winstmarges. Welke motorfiets had U, ja U daar, graag bij de lokale dealer zien staan in 2025? Dit zijn alvast die van ons…

Moto Guzzi MGS-02

Ah, Moto Guzzi. Het Alfa-Romeo op twee wielen. Geniale opflakkeringen afgewisseld met lange periodes van zo goed als niks nieuws. Modellen die plots verschijnen en dan even snel weer verdwijnen. En telkenmale een nieuw motorblok uit Mandello komt gerold de wens om dat éné model eindelijk te gaan bouwen. Met de komst van het V100-blok dat de Mandello en Stelvio aandrijft moet er een mogelijkheid bestaan om één van de grootste ‘wat als’-motorfietsen een tweede adem te geven. De Moto Guzzi MGS-01 was een Ducati 916 tegenhanger. Of had dat kunnen zijn had Guzzi ‘m in productie genomen. Dus kietelen dat blok, wat Öhlins en Brembo spul eronder en klaar. De MGS-02. En als we dan toch bezig zijn. Een retro-variant met zo’n Le Mans kopkuipje erop is dan maar een stapje extra. En wat ons betreft twee streepje op de Guzzi spreadsheet met verkochte modellen op het eind van 2025.

Ducati Monster

Dat er een nieuwe Monster komt kan als een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid worden beschouwd. Het nieuwe V2-blok zal daartoe wel worden ingezet. Hoe wij de Monster graag hadden gezien? Qua uiterlijk zo nauw mogelijk aansluitend bij het origineel wegens nooit geëvenaard. Met een vakwerkframe. En verder een niet al te gepolijst gedoe. Gebruik daarbij die vaak overbodige rijmodi om de Monster echt op ieders leest te schoeien. In modus A een allemansvriend voor wie graag gezien wordt op de leukste, meest stijlvolle naked die er is. En een ‘Monster’ B-modus met een eigenzinnig motorkarakter vol schop onder de kont, waarmee elke rotonde een oefening in motorbeheersing omslaat en je telkens afstapt met het gevoel alsof Monica Belucci haar menopauze op je heeft gewraakt. En vergeet de Rain-modus, want niemand rijdt een Monster in de regen…

Kawasaki KLE 750

Wat Yamaha kan met de Ténéré, moet Kawasaki ook lukken met hun 750 paralleltwin. Toch? Een eenvoudige, van alle poeha ontdane all-road waarmee je geen seconde twijfelt om de begane paden te verlaten en onbevreesd het avontuur op te zoeken. Aan een behapbare prijs. Als ze er meteen ook een comfortabeler zadel dan de Ténéré tegenaan gooien en een simpele knop om ABS en tractiecontrole uit te zetten hebben ze zo goed als zeker een ‘cash cow’ zoals ze bij Yamaha hun Ténéré openlijk omschrijven. Kawasaki hintte al naar een dergelijk model op de Eicma, dus we leven op hoop.

Harley-Davidson 131R KOTB

Aanwezig zijnde op de test die Harley-Davidson in Barcelona verrichte met hun ‘King of the Baggers’ 131R, eisen we een straatversie. En we zijn daarin niet de enige. Simon Crafar, als in ‘GP500-winnaar en Superbike veteraan Simon Crafar’ lobbyde meteen voor een blok van zo’n Harley om in een straatmotor te hangen. En ook Randy Mamola, John Hopkins en Marco Melandri die een trapladder nodig had om in het zadel te raken waren unaniem weg van het blok. Een 2.144cc die flirt met 300 km/u. Wel even een oplossing zoeken voor de marterdeksels die op de race-versie tot 400 graden warm kunnen worden. Gewoon doen Harley! Vergeet even dat elektrische verhaal en laat ons nog heel even vol gaan voor verbrandingsmotoren die lak hebben aan alles en iedereen. Behalve z’n rijder dan.

Triumph Daytona 800 R

Met de Tiger Sport 800 en de Daytona 660 moet er ook ruimte zijn voor een Daytona 800. Een tegenhanger voor Yamaha’s R9, met heel veel aandacht voor het rijwielgedeelte. Gewoon even de spec sheet van de 675 R afstoffen en ruwweg in die richting mikken is wellicht al goed genoeg. Van alle sportmotoren die we ooit reden blijft die 675 R de meest scherp sturende, persoonlijke limieten wegduwende motor waar ik ooit mee reed voor de elektronica dat voor je is gaan doen. Meer van dat dus.

BMW R12 Nine T GS M ‘Rahier’

Het is in 2025 exact 40 jaar geleden dat ‘petit’ Gaston Rahier de Dakar won op misschien wel de meest iconische Dakar-motor aller tijden. De Marlboro/Playboy gesponserde R100GS. Wel, maak daar met een soort GS M ‘Rahier’ versie van. Geen compromissen, ook niet voor wie geen voeten aan de grond krijgt. Voor Rahier deden ze dat evenmin. Ellenlange Öhlins eronder, tank van 40 liter, blok hoog genoeg dat je geen tractorsporen hoeft te vrezen met die hangtietcilinders en af-fabriek dikke noppen eronder. En één aparte knop voor ‘offroad’ modus.

Honda XL750 Rally

Het kind moet een naam hebben, in dit geval een Rally. Of noem het een Africa Twin Dakar, Trans Sahara of gewoon een XL750R. Met in gedachten de Dakar XL600’s die in de dagen van Cyril Neveu en Gilles Lalay bijzonder populair waren. Idem dito voor de XLV 750R. Iconisch ding. Honda heeft dus hopen geschiedenis maar vooral geen enkel excuus om de markt van de middenklasse adventures niet aan te vallen. Handige marketeers kunnen ons naar hartelust om de oren slaan met termen als ‘legacy’ en ‘true adventure’ maar wij zullen wel vooral een heerlijke middenklasser ter beschikking hebben. Honda is het aan zichzelf verplicht om dat te doen. Die legacy, weet je wel…En ook een cash cow (zie hierboven)

Suzuki DR-Z4R

De DR-Z4-broertjes die we onlangs te zien kregen bij Suzuki, zijn wat mij betreft héél welgekomen toevoegingen aan het gamma. Al zouden wij een derde telg voorstellen: een DR-Z4R. Met de ‘R’ van Rally. Denk even mee: de 21/18-inch wielencombo van de ‘S’, een 38 pk en 37 Nm sterk 398cc ééncilinderblokje, volledig instelbare KYB-ophanging met 280/296mm aan veerwegen, én een rijklaargewicht van 151 kg. Denk daar nog een topkuipje met navigatietoren bij, een extra benzinetank (met pomp) op de staart, handkappen, tubeless wielen en iets potigere protectoren. Een vederlicht en oerdegelijk offroadspeeltje dat je – naar goeie Suzuki-traditie – geen rib uit je lijf moet kosten…

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.