Onzichtbare radarauto’s in Frankrijk: nachtmerrie voor motorrijders

Wie deze zomer met de motor naar Frankrijk trekt, moet extra op zijn hoede zijn. De Franse wegen krijgen een steeds groter leger van onopvallende radarauto’s, beter bekend als Radar Dexter. Deze voertuigen meten al rijdend je snelheid, zonder flits of waarschuwing, en de boete valt pas weken later op de mat. Flitsapps? Die zijn hier machteloos tegen.

Van Normandië tot de Pyreneeën

Het systeem werd in 2018 in Normandië geïntroduceerd, maar is sindsdien razendsnel uitgerold. Nog voor het einde van dit jaar zullen er dagelijks zo’n 300 van deze voertuigen rondrijden. Alleen Île-de-France (waar Parijs onder valt) en Corsica blijven voorlopig gespaard, al is het maar de vraag hoe lang nog. Recent zijn de radarauto’s gesignaleerd in departementen als Ain, Ardèche, Bouches-du-Rhône, Drôme en zelfs in de Pyrenees-Orientales. Vanaf 16 augustus komt ook het departement Loire aan de beurt, inclusief snelwegen als de A47, A72 en A89.

Hoe werkt het?

De radarauto’s zien eruit als doodnormale, onopvallende voertuigen, vaak van particuliere bestuurders die door externe bedrijven zijn ingehuurd. Binnenin zit geavanceerde apparatuur met infraroodtechniek. Geen felle flits, geen zichtbaar camera-oog: je merkt er niets van. De meting wordt direct doorgestuurd naar een verwerkingscentrum waar de boete wordt opgesteld. Volgens de Franse overheid hanteren de systemen een marge van 10 km/u bij snelheden onder de 100, en 10 procent bij snelheden daarboven. In theorie betekent dat minder kans op onterechte boetes, maar in de praktijk blijft het oppassen.

Wat betekent dit voor motorrijders?

Voor wie graag lange dagen maakt over Franse D-wegen of de Autoroute opzoekt om kilometers te vreten, zijn deze radarauto’s een spelbreker. Flitsapps zoals Coyote of Waze bieden geen bescherming: de voertuigen verplaatsen zich constant en zijn vaak niet door gebruikers gemeld. Bovendien rijden ze ook op trajecten die voor motorrijders extra aantrekkelijk zijn en dus verleidelijk om het gas open te draaien.

Kritiek en discussie

Officieel draait het om verkeersveiligheid, met name op gevaarlijke trajecten waar veel ongevallen gebeuren. Toch klinkt er kritiek: met honderden auto’s op de weg gaat het om miljoenen euro’s aan boetes per jaar, geld dat deels terugvloeit naar de Franse staat en lokale overheden. Het voelt dus al snel als een extra inkomstenbron onder het mom van veiligheid.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.