Ook in Japan is het nu over en uit voor de Suzuki GSX-R1000
Jammerlijk nieuws voor alle superbike-fanaten. De Suzuki GSX-R1000 wordt nu ook in Japan uit het gamma gehaald. Sinds 2023 werd Suzuki’s snelste circuitwapen al niet meer in Europa geleverd, ondanks dat de machine – ook nu – nog veel gebruikt wordt in wereldkampioenschappen.
Kleine geschiedenis
Voor het ontstaan van de Suzuki GSX-R moeten we bijna 40 jaar terug de tijd in, naar het jaar 1984. De GSX-R400 zag toen het levenslicht. Een jaar later volgde de GSX-R750F, met een aluminium frame en een 100 pk sterke viercilinder. Doorheen de jaren volgden verschillende generaties elkaar op, met in 2001 de start van het ultieme topmodel: de GSX-R1000. Die was op dat moment lichter (rijklaar 195 kg) en sneller (160 pk) dan de Yamaha R1. De laatste generatie GSX-R verscheen in 2017, om 6 jaar later het voor gezien te houden in Europa. In Japan, Australie en de VS zat de 1000 nog steeds in het gamma.
Euronormen
Euro5 en Euro5+ waren de grote vijand van de GSX-R1000. De laatst geproduceerde GSX-R1000-modellen in 2022 voldeden aan de Euro4-norm, maar daarmee haalde je het dus niet in Europa. Suzuki had de GSX-R dus geen Euro5-update meer gegeven, waardoor hij net als de 600 en 750 van de markt moest. Hoe jammer ook…