Ook Yamaha presenteert automatische versnellingsbak
Automatische versnellingsbakken zijn heet in 2024. Na Honda en BMW presenteert ook Yamaha nu haar versie van de automaat. Of beter gezegd; een geautomatiseerde handgeschakelde versnellingsbak, want Y-AMT staat voor Yamaha Automated Manual Transmission. Met Y-AMT (Yamaha Automated Manual Transmission) kunnen motorrijders kiezen uit een met de hand bediende handgeschakelde versnellingsbak (MT) of uit een volautomatische transmissie met twee standen (AT).
Schakelen met de vingers, niet met de voet
Op Y-AMT-modellen wordt geen schakelpedaal geïnstalleerd. Dit betekent dat motorrijders hun linkervoet niet van de voetsteun moeten halen, zodat ze zich beter kunnen concentreren op het sturen. Met de handgeschakelde versnellingsbak (MT) kun je schakelen met één druk op de knop, zonder dat je handmatig een koppelingshendel hoeft te bedienen. Schakelen doe je met je wijsvinger en duim, via twee ‘wiphendels’ – een plus-hendel voor opschakelen en een min-hendel voor terugschakelen. Voor meer controle bij sportiever rijden kan de plus-hendel ook worden uitgetrokken om omhoog te schakelen, en ingedrukt om omlaag te schakelen met alleen de wijsvinger.
Automaat met twee modi
Met de volautomatische transmissie (AT) kunnen motorrijders kiezen uit twee programma’s die passen bij verschillende rijscenario’s. De rijder kan op elk moment schakelen door op de met de duim bediende ‘modus’-knop te drukken. In ‘D+’ wordt sportief geschakeld bij een hoger toerental om de sensatie van de rit te behouden. Motorrijders die met name van en naar het werk rijden, of die lange afstanden afleggen op de snelweg kunnen kiezen voor de ‘D’-modus. Deze modus zorgt voor een zachtere schakelervaring, terwijl het toerental laag blijft. Tijdens het rijden in de AT-modus kan de motorrijder ervoor kiezen om op elk moment handmatig te schakelen door eenvoudigweg de wiphendels te gebruiken.
2,8 kg
In tegenstelling tot het hydraulisch bediende YCC-S systeem van de FJR1300AS, gebruikt Y-AMT twee elektromotoren om de functies over te nemen die traditioneel door de linkerhand en linkervoet van de motorrijder worden uitgevoerd. Het systeem weegt slechts 2,8 kg en is ontworpen om een slanke en lichtgewicht installatie mogelijk te maken, waardoor het motorblok niet breder wordt.