Oostenrijkse krant: "KTM heeft een volledige jaarvoorraad aan motorfietsen op stock staan"

Dat KTM in woelig water verkeert, hoeven we u niet meer uit te leggen. Eindejaarspremies en lonen zouden op de tocht staan, en er rijzen vraagtekens rond de racerij. Zopas presenteerde de aangestelde curator zijn eerste rapport, waaruit blijkt dat de Oostenrijkers nog op een berg onverkochte motoren zitten. Een hoeveelheid die een jaarvoorraad representeert. En waarvan minstens een deel niet voldoet aan de vanaf januari verplichte Euro5+-norm… Dat bericht de Oostenrijkse krant ‘Der Standard’.

Niet rooskleurig

Afgelopen vrijdag stond in het Oostenrijkse Ried een vergadering voor schuldeisers van KTM op de agenda. Daar zou een insolventierechter beslissen over de nabije toekomst van de geplaagde motorbouwer. Tijdens die vergadering presenteerde ook curator Peter Vogl zijn eerste rapport – waarvan de toon niet bepaald rooskleurig is. De schulden zouden opgelopen zijn tot 1,8 miljard euro, waarvan het gros (1,2 miljard) verschuldigd is aan banken.

265.000 onverkochte motoren 

Het meest onthutsende cijfer is het aantal onverkochte motoren dat uit het rapport blijkt. Zo zou KTM op een berg van 265.000 onverkochte motoren zitten. Dat is ruwweg het aantal motoren dat het merk op jaarbasis wereldwijd verkoopt. En dat net voor de Euro5+-norm in voege treedt… De reden van die overstock is volgens Vogl kraakhelder: ondanks een dalende vraag, was KTM aan hetzelfde tempo blijven produceren als een jaar eerder. Daardoor zwol de voorraad aan motoren zienderogen aan, maar kwamen de centen niet navenant binnen. Het gevolg is een toegenomen liquiditeitsbehoefte van maar liefst 440 miljoen euro. Dat bovenop de investeringen in Pierer New Mobility GmbH (fietsen, 370 miljoen euro), het verwerven van een meerderheidsbelang in MV Agusta (220 miljoen euro) én investeringen in vaste activa van KTM AG ( 575 miljoen euro)… Een pak uitgaven en investeringen die niet of amper gedekt werden door de inkomsten.

Een weg uit de crisis?

Er was ook even tijd voor een vooruitblik – met het oog op de weg uit de crisis. En die is wel degelijk mogelijk, volgens curator Vogl. Een tweede ontslaggolf zou gematigder zijn dan verwacht (en 300 ipv 500 jobs kosten), een productiestop houdt aan tot eind februari, de werkweek wordt tijdelijk teruggeschroefd tot 30 werkuren, en de stock moet op korte termijn worden verkocht. Een huzarenwerk. Op langere termijn mikt de curator op lagere materiaalkosten, nieuwe leveranciers(contracten) en meer inkoop van materialen van buiten de EU… Daarenboven is er vers kapitaal van buitenaf nodig. Volgens Der Standard zouden inmiddels drie investeerders een intentieverklaring ondertekend hebben – in totaal goed voor 700 miljoen euro. De bekendste naam? KTM’s eigen Indiase partner: Bajaj.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.