Presenteert Honda voor 2025 een CBX 400 en CB1000F?
Als je het aan de concullega’s van Young Machine vraagt alvast wel. Het Japanse motormedium is steevast als een van de eersten op de hoogte van nieuwtjes uit het thuisland, dus zou de realiteit wel eens heel dicht bij onze titelvraag kunnen liggen…
CBX 400
In de motorwereld is de combinatie van een nostalgisch aandoend uiterlijk in combinatie met moderne technologie al even in trek – zeker als je in één beweging ook een historische naam vanonder het stof haalt. Bij Honda plannen ze, volgens Young Machine dan toch, een opvolger voor de CB400 Super Four en 400 Super Bol d’Or. Die verdwenen pas in 2022 (onder druk van de emissienormen) van het schouwtoneel in Japan, en zouden nu als CBX 400 herleven, inclusief een nieuwe 400cc viercilinder in het vooronder én een halfgekuipte Bol d’Or-versie. Dat er niet enkel in Europa maar ook in China steeds meer vraag is naar lichte viercilindertjes, zou Honda over de streep moeten trekken.
Honda CB1000F
Over een CB1000F doen de geruchten al een tijdje de ronde, sinds Honda op de Tokyo Motor Show van 2020 zelf z’n Concept CB-F wereldkundig maakte. Inmiddels zijn we dik drie jaar verder, en is er nog geen spoor van een op de CB-F geënt productiemodel. Maar ook die machine zou volgens Young Machine niet lang meer op zich laten wachten, en zowel het rijwielgedeelte als het blok van de CB1000R overnemen. Een op de eighties geïnspireerde neoretro die zich tussen de huidige CB1000R en de CB1000 Hornet in komt nestelen? Laat maar doorkomen!
Of we deze modellen uiteindelijk echt bij de dealers zullen aantreffen? Het antwoord op die vraag volgt vermoedelijk in het najaar, in de buurt van Milaan…