Primeurtest 2024 BMW R 1300 GS
Samen met de honderdste verjaardag als motorbouwer viert BMW dit jaar de geboorte van de zesde generatie van de GS. In de voorbije 43 jaar liepen er goed een miljoen GS’en van de band en de laatste 13 jaar was de GS ononderbroken de best verkochte motorfiets in Europa en ver daarbuiten. En nu schakelen de Duitsers nog een versnelling hoger. Hou je vast voor de nieuwe R 1300 GS!
Honger
Er vloeide de voorbije maanden al veel inkt over de 2024 BMW R 1300 GS. Collega Gijs G. (de neef van Jessie J.) was aanwezig op de statische presentatie enkele weken geleden in München en liet u kennismaken met heel wat technische lekkernijen. Maar nu is het dus eindelijk zo ver: we gaan rijden met de meest geanticipeerde machine van de laatste jaren. Plaats delict: Malaga.
“Voor het eerst in 43 jaar stel ik bij mezelf een soort van hongerigheid vast die geen enkele andere GS eerder bij me heeft opgewekt.”
De volgende ochtend staat er een klein legertje GS’en klaar voor ons hotel. En om stipt 8 uur krijg ik de sleutel van ‘mijn’ GS. Een witte standaard R 1300 GS, onder meer voorzien van het optionele elektrisch verstelbare windscherm. In m’n ooghoek zie ik de R 1300 GS Trophy’s staan waarmee we in de namiddag het terrein zullen induiken. En voor het eerst in 43 jaar stel ik bij mezelf een soort van hongerigheid vast die geen enkele andere GS eerder bij me heeft opgewekt. Wat een verschil! Het industriële en naar mijn gevoel nooit echt afgewerkte design van de vorige versies wordt vervangen door een veel slankere en dynamische lijn. De evolutie van een kleine mobilhome naar een verfijnde machine die snelheid, kracht en passie uitstraalt. Zalig.
BMW R 1300 GS = Kraftpaket
Die indruk wordt nog versterkt eens je plaatsneemt op het zadel. Dit is een totaal andere motor dan z’n voorganger. Alles voelt compacter aan en is dat ook. Hoewel de wielbasis met 1.518mm zelfs langer is dan bij de R 1250 GS is de machine een stuk ranker. De zitpositie is daardoor anders, maar voortreffelijk en toch ook weer herkenbaar GS. Die herkenbaarheid is er ook wanneer je de volledig nieuwe boxer sleutelloos wakker maakt. We starten op een koude, natte ondergrond voor een ritje van zo’n 130 km. Uit de vier mogelijke rijmodi (Eco, Rain, Road, Enduro) kies ik de eerste kilometers voor Rain. Gelukkig klaart het snel op en wordt de ondergrond steeds beter waardoor we met de modusknop op de rechter stuurhelft vlot naar de Road-modus kunnen overstappen. Meteen wordt duidelijk wat deze nieuwe GS in z’n mars heeft. 149 Nm bij 6.500 opm aan koppel en 145 pk bij 7.750 opm zijn overweldigend. Maar het is vooral de manier waarop het vermogen wordt vrijgegeven die indruk maakt. Reeds vanaf 1.500 toeren is er meer dan 100Nm beschikbaar en dat voel je. De nieuwe GS ist ein Kraftpaket!
Je kan probleemloos in zesde versnelling bij 60 km/u het gas openen en in één ruk Airbusgewijs gestuwd worden naar een top van zo’n 225 km/u. Indrukwekkend. Hoe sportiever je rijdt, hoe beter de boxer tot z’n recht komt. Dat geldt ook voor de quickshifter. Die durft bij deellast in de eerste drie versnellingen weleens missen maar doet het uitstekend wanneer er iets sportiever wordt gereden.
Gemakkelijk, stabiel, wendbaar
Door de combinatie van een 12 kg lager rijklaar gewicht (waarvan 1 liter minder tankinhoud …) en de veel compactere bouw zijn ook de stuureigenschappen van de 2024 BMW R 1300 GS aanzienlijk verbeterd. Met de langere achtervork en de hertekende Evo Telelever voorvering stuurt de nieuwe GS niet alleen heel gemakkelijk maar is hij ook bijzonder stabiel. En de stabiliteit gaat niet ten koste van de handelbaarheid bij lage snelheden. De werking van de nieuwe elektronisch gestuurde vering mag toegevoegd worden aan het lijstje van geslaagde vernieuwingen.
Zoals vrijwel alle andere instellingen wordt ook de verstelbare ruit bediend door een interface van twee knoppen en het bekende scrolwiel op de linker stuurhelft en het overzichtelijke dashboard. Je hebt dus geen afzonderlijk knopje voor de instelling van de ruit.
Wie zich bij de aankoop van een BMW R 1300 GS even laat gaan in de optiepakketten (naar schatting 80% van alle GS’s worden ‘fully loaded’ verkocht) krijgt een haast oneindige lijst van instelmogelijkheden van zowel de motor als het rijwielgedeelte. Technische lekkernijen die zich door de goede en duidelijke menustructuur allemaal vlot en intuïtief laten bedienen. Mooi!
Na onze eerste rit van 130 km op de openbare weg is de tussentijdse balans overweldigend positief. De GS is opnieuw een comfortabele, vlot sturende en bovenal snelle machine. We reden vooral over bochtige bergwegen en daar voelt de GS zich als een vis in het water, ondanks de soms wat mindere kwaliteit van het wegdek. Dat laat alvast het beste vermoeden voor de off-road test na de lunch.
Daar is Kelly
Het kwik is ondertussen opgeklommen naar een heerlijke 24 graden. De standaard GS wordt omgeruild voor de prachtige BMW R 1300 GS Trophy. Ik heb het geluk dat mijn testmachine is voorzien van de optionele sportvering. Die zorgt voor 20 mm meer veerweg aan de voor- en achterkant en is een stukje stugger dan de standaard vering. Je zit ook een stuk hoger en dat geeft je nog meer dat ‘King Of The Road’ gevoel dat zo kenmerkend is voor een GS.
Onze gids is Kelly. Ze spreekt vijf talen en is gecertificeerd en professioneel BMW lesgever en reisbegeleidster. Ik schat haar 1 meter 68 en een kleine 60 kg. Maar van bij de eerste meters wordt duidelijk waarom BMW haar gekozen heeft om ons de weg te wijzen: deze tijger in zakformaat kan namelijk een behoorlijk stukje sturen! De kraan gaat meteen tegen de stuit waardoor de 19 inch Metzeler Karoo’s het zwaar te verduren krijgen. Maar geholpen door de fijne elektronica geven ze geen krimp.
Een verrassend cijfer: meer dan 100.000 Belgen werd vorig jaar zijn rijbewijs ingetrokken. Een maatregel die niet of onvoldoende effect lijkt te hebben: maar liefst 86 procent loopt nadien opnieuw tegen de lamp.
Nu, recidivisten krijgen nu al strengere straffen; wie binnen de drie jaar opnieuw voor de politierechter staat, krijgt bovenop een langer rijverbod ook nog de verplichting om zowel het theoretisch als praktisch rij-examen opnieuw af te leggen. Hij of zij moet ook een medisch en psychisch onderzoek ondergaan.
Besluit
Zijn de hooggespannen verwachtingen na deze eerste rijtest ingelost? Jazeker. En wel op een manier die duidelijk maakt dat ook deze zesde generatie het helemaal gaat maken. Is de GS perfect. Neen. Daarvoor zijn de versnellingsbak en de quickshifter net niet goed genoeg. Maar voor het overige is het moeilijk om deze nieuwe GS op fouten of gebreken te betrappen. Dat er voor een machine met zo veel mogelijkheden betaald moet worden, daar kan je niet omheen.
De goedkoopste basisversie start bij 20.150 €. Dan heb je bijvoorbeeld een handmatig te verstellen windscherm met slechts twee standen. De prachtige Trophy gaat de deur uit voor 21.043 €. De populaire Triple Black kost 21.061 € en voor 23.053 € heb je de groene Tramuntana. Ga je even aan de slag met de handige BMW Configurator dan zal je zien dat deze bedragen snel kunnen oplopen. Maar kies je de uitrusting van je GS doordacht, dan staat er tegenover die stevige investering jarenlang rijplezier met een van de meest multi-inzetbare machines van het moment.
Foto’s: BMW Motorrad
Technische gegevens en prijzen 2024 BMW R 1300 GS
MOTOR
Type vloeistofgekoelde tweecilinder boxermotor, DOHC
Cilinderinhoud 1300 cc
Boring x slag 106.5 x 73 mm
Compressieverh. 13,3:1
Koppeling natte multiplaat
Transmissie zesbak
Eindoverbrenging cardan
PRESTATIES
Maximaal vermogen 145 pk @ 7.750 tpm
Maximaal koppel 149 Nm @ 6.500 tpm
ELEKTRONICA
Motor Dynamic Traction Control (4 standen, 2 extra optioneel), Front Wheel Lift Suppression, Engine Braking Torque (MSR), Hill Start Control (HSC)
Rijwielgedeelte BMW ABS Pro, Dynamic Brake Control ((DBC), Dynamic Suspension Adjustment (DSA), Adaptieve hoogteregeling, Active Cruise Control (ACC), Lane Change Warning (SWW), Front Collison Warning (FCW), Dynamic Brake Control (DBC), Dynamic Suspension Adjustment (DSA)
RIJWIELGEDEELTE
Frame Tweedelig frame, vooraan staal, achterframe aluminium
Vering voor Evo Telelever
Stelmogelijkheden volledig regelbaar / elektronisch regelbaar
Vering achter Evo Paralever
Stelmogelijkheden volledig regelbaar / elektronisch regelbaar
Veerweg v/a 190/200 mm
Rem voor dubbele 310mm-schijven
met vierzuigerklauwen
Rem achter enkele 285mm-schijf met dubbelzuigerklauw
Banden v/a 120/70-R19, 170/60-R17
gewicht 237 kg
tankinhoud 19 l
wielbasis 1.518 mm
zithoogte 850 mm
balhoofdhoek 26.2°
naloop 112 mm
PRIJZEN
België € 20.150,- 21,043 € (Trophy), 21.061 € (Triple Black),
23.153 ( Option 719 Tramuntana)
Nederland € 23.250,-R1300GS; € 24.237 (Trophy); € 24.199 (Triple Black);
€ 26.482,- (Option 719 Tramuntana)