Primeurtest Royal Enfield Shotgun 650

Remember de eighties? Nee? Mooi zo. Want het is een kunst om een decennium waarin epauletten, nektapijten en Modern Talking typerend waren, als een gouden tijd te bestempelen. Elk van de de hiervoor genoemde kenmerken, volstaan om ieder rechtgeaard mens een kramp in de onderbuik – of net daaronder – te bezorgen.

Onze Man mocht de eerste meters ooit rijden met een Royal Enfield Shotgun 650 in de Benelux.

The times, they are a changing

Ook vaak vergeten: bij de motoren waren middenklasse customs populair. De Yamaha Virago mag beschouwd worden als het tweewielig equivalent van de slechte smaak die de jaren ’80 typeerde. In zijn zog: een reeks middenklasse customs zoals de Suzuki Intruder, Honda Shadow en, o help, de Suzuki Savage en Kawasaki LTD.

Maar tijden veranderen – gelukkig – en daarmee ook de motoren. Er zijn nu zelfs middenklasse customs die we zonder blikken of blozen als aanraders beschouwen. Royal Enfield vervoegt een select clubje motoren van goed ogende customs van minder dan 700 cc die naast hun uiterlijk ook nog hun rijgedrag mee hebben. Dat is één van de redenen waarom 2024 een heel goed jaar kan worden voor Royal Enfield. Met de Shotgun 650 brengt het Indische merk een nieuwe telg in zijn 650 tweecilinder familie op de markt. Eentje die de krachtbron van o.a. de Interceptor en de Continental GT op een heel andere manier tot zijn recht laat komen.

De Shotgun 650 oogt cool en voegt daar verrassend sportieve rijkwaliteiten aan toe.

Cool en sportief

Het oudste motormerk ter wereld kan vanzelfsprekend prat gaan op een rijke geschiedenis, maar de Indiërs weten als geen ander dat alleen maar teren op je geschiedenis, je toekomst hypothekeert. Onder ander om die reden is er dit jaar een compleet nieuwe Himalayan en wordt het gamma breder dan ooit. Mede door de komst van de Shotgun 650. Spoiler alert: dit is een motor die heel veel biedt voor betrekkelijk weinig geld. Hij profiteert van de sportieve kracht van het gekende blok, maar biedt daarnaast een coole custom stijl en dankzij een paar gewiekste ingrepen van de ontwerpers, is ie ook nog vlot om te bouwen tot net iets méér of net iets minder.

Primeurtje

Gebruik makend van een premature lentezon, konden we als eerste de Shotgun testen in de Benelux. Net iets minder memorabel dan de eerste stappen van Neil Armstrong op de maan, maar net zo goed vergezeld door een leuke ‘Buzz’ (heb je’m?). De eerste rit in eigen land na een lange winter doet immers altijd deugd en als je dan nog de eerste terrasjes kunt opvrolijken door de nog nooit live getoonde Shotgun op die drukke plekken te parkeren…geen betere manier om de winterblues achter je te laten. We zouden de waarheid geweld aandoen als we niet vermelden dat fotografe Pien Meppelink een leuke passagier was om mee op pad te gaan. Meteen ook de gelegenheid om vast te stellen dat de Shotgun in de uitvoering met passagierszadel ook tegemoetkomt aan de verwachtingen – en die zelfs een beetje overtreft.

Drie gezichten

Je zou immers kunnen verwachten dat een compacte middenklasse custom tekortschiet als je er met twee op zit. Dat is noch op het vlak van vermogen, noch qua comfort voor rijder en passagier van toepassing. De stukken die we met passagier reden, verliepen vlot. Solo rijdend, voel je nog beter hoe gemakkelijk de Royal Enfield Shotgun 650 is. Je hebt trouwens altijd de keuze om de Shotgun af te stemmen op je specifieke gebruik. Dankzij het modulaire ontwerp kun je schakelen tussen drie modi: van eenpersoons- naar tweepersoons of tourer mét bagagerek.

In een wip verwijder je het passagierszadel en desgewenst ook het rekje. Drie subtiele veranderingen die de motor telkens een andere aanblik geven.

Vertrouwen

Een wijs man vertelde ons ooit dat grondspeling altijd het probleem is van de rijder en nooit van de motor. Dus slaan we hier mea culpa als de voetsteuntjes van de Shotgun occasioneel het asfalt raakten, maar het duidt tegelijkertijd op het vertrouwen dat de motor je biedt. Bij een temperatuur van een graad of 7 moet je hoe immers een stevige dosis vertrouwen hebben om vlot de bochten in te duiken. Dat is één van de dingen die de Royal Enfield Shotgun 650 sieren: hij biedt je instant vertrouwen en dat is op zijn beurt te danken aan de wendbaarheid en de uitstekende balans van de motorfiets. Remmen doet hij trouwens met goede doseerbare Bybre-remmen zowel voor- als achteraan in enkele remschijven, die respectievelijk 320 en 300 mm meten. Dat laatste is ruim bemeten voor een achterrem.

Het blok is soepel en heeft een goed gespreid koppel. Een tussensprintje is nooit ver weg.

S(c)hot voor de boeg

Wat ons vooral meeviel is het volwassen rijgedrag van deze coole custom. Dat je in de stad vermogen op overschot hebt, is nogal wiedes, maar ook op secundaire wegen, konden we vrij sportief rijden. Het koppel bouwt mooi op van in de lage toerentallen en de kracht is breed uitgespreid over het ganse toerengebied.

Nu is een custom quoteren op zijn sportieve kwaliteiten een beetje zoals Maggie De block beoordelen op haar tijd op de 100 meter horden, maar desalniettemin: het is een pluspunt als je meer kunt dan alleen maar gezapig over ’s lands wegen hobbelen. De Royal Enfield Shotgun 650 kan dat, maar hij staat voor méér.

Sportieve impulsen, hoogstaande afwerking en zijn veelzijdigheid onderscheiden hem van veel concurrenten en stellen hem in staat om met de toppers uit de categorie de concurreren. De Shotgun legt de lat hoog en geeft de concurrenten alvast een schot voor de boeg. Samen met, onder andere, grote Japanse merken uit deze klasse, kan de Royal Enfield Shotgun trouwens meehelpen om de categorie van de middenklasse customs nieuw leven in de blazen.

Het stuurgedrag is neutraal met een hoge bochtenstabiliteit.

Zelf met de Shotgun rijden?

En wie weet, ze opnieuw zo populair maken als in de eighties toen Intruders, Virago’s en Shadows verkochten als warme broodjes. De iconen uit de jaren tachtig hadden jammer genoeg rijwielgedeeltes met dezelfde stijfheid als die van worstebroodjes en waren om die reden alleen maar goed voor rustig cruisen. Desalniettemin was er een periode waarin ze heel populair waren. Hetzelfde geldt voor dinosauriërs.

Som al het voorgaande op en koppel dit aan de vraag of een middenklasse custom iets voor jou is. Klinkt het antwoord op dat laatste bevestigend, dan dringt een bezoekje aan de lokale Royal Enfield dealer zich op. Of overtuig jezelf van de de Royal Enfield Shotgun 650 op het Belgian Bike Weekend op 13 en 14 april, alwaar de Royal Enfield Shotgun 650 en meer dan 100 verschillende 2024 modellen gratis kunnen getest worden. Hé, daar is die buzz van daarnet weer!

Technische gegevens Royal Enfield Shotgun 650

MOTOR

Type: Lucht/Olie gekoelde twee-in-lijn

Cilinderinhoud: 648 cc

Boring x slag: 78 x 67,8 mm

Transmissie: zesbak

Eindoverbrenging: ketting

PRESTATIES

Maximaal vermogen: 47 pk @ 7250 tpm

Maximaal koppel: 52,3 Nm @ 5650 tpm

ELEKTRONICA

Rijwielgedeelte: Tweekanaals ABS

RIJWIELGEDEELTE

Frame: stalen brugframe

Vering voor: Showa UPSD

Vering achter: Twinshock, veervoorspanning instelbaar

Rem voor: enkele 320 schijf met zwevende tweezuigerklauw

Rem achter: enkele 300 mm schijf met zwevende tweezuigerklauw

Banden v/a: 100/90-18, 150/70-17 (tubeless)

AFMETINGEN

Rijklaar gewicht: 240 kg

Tankinhoud: 13,2 l

Wielbasis: 1.465 mm

Zithoogte: 795 mm

PRIJS

België: vanaf 8.049 euro

Nederland: vanaf 9.399

 

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.