Recorddrukte op Vlaamse snelwegen: filezwaarte bereikt nieuwe hoogtes
De Vlaamse snelwegen hebben in het afgelopen jaar, van november 2023 tot en met oktober 2024, te kampen gehad met een ongekend hoge filezwaarte. Gemiddeld werd er per werkdag 928 kilometeruren file geregistreerd. Dit betekent dat er elke werkdag gedurende één uur gemiddeld 928 kilometer file stond. Gemiddeld! Een record, zo blijkt uit cijfers van Statistiek Vlaanderen.
Stijging na de coronacrisis
De filezwaarte, een combinatie van de lengte en duur van files, is de afgelopen jaren blijven toenemen. Na een piek in mei 2018 volgde een lichte daling, die abrupt werd versterkt door de coronacrisis vanaf maart 2020. Door lockdownmaatregelen en het toegenomen thuiswerken daalde het verkeer drastisch, wat resulteerde in een forse vermindering van de filezwaarte. In april 2021 keerde de trend echter om. Het voortschrijdend gemiddelde van de filezwaarte begon weer te stijgen en sinds juli 2023 werden nieuwe recordhoogten bereikt.
Antwerpen en Brussel zwaarst getroffen
De meeste en langste files werden het afgelopen jaar geregistreerd in de regio’s Antwerpen en Brussel, met een gemiddelde filezwaarte van respectievelijk 450 en 373 kilometeruren. Dit maakt deze regio’s de koplopers in verkeersdrukte. De rest van Vlaanderen ervaart aanzienlijk minder verkeersopstoppingen op de snelwegen. Opvallend is dat de coronacrisis een grotere impact had op de regio’s Antwerpen en Brussel. Hier daalde de filezwaarte vanaf maart 2020 veel sterker dan in andere delen van Vlaanderen. Tegelijkertijd is in deze regio’s na april 2021 ook de sterkste stijging waargenomen, wat hun positie als filehotspots opnieuw bevestigt.
Toekomstige uitdagingen
De nieuwste cijfers benadrukken de groeiende uitdagingen op het gebied van mobiliteit en verkeersmanagement in Vlaanderen. Vooral in en rond de grootstedelijke gebieden lijkt een structurele aanpak nodig om de impact van files te beperken en de bereikbaarheid te verbeteren.