Reportage 2025-Softails: Harleys, haarspeldbochten en high fives

Voor de presentatie van de nieuwe 2025 Harley-Davidson Softails trokken we naar Nice. De Franse Maritieme Alpen vormden het decor voor twee dagen intensief rijden met de nieuwe cruisers. Tussen haarspeldbochten, regenbuien en imposante bergen ontdekten we meer dan technische details. Het was de sfeer, de beleving, het ritueel van motorrijden met de Harley-Davidson familie. Van een avontuurlijke rit door de Franse Alpen naar het Harley-Davidson festival in Port Grimaud, tot meerijden in een indrukwekkende parade met 2.500 V-twins.

Dag 1: Geraardsbergen – Nice

De avond viel toen we Geraardsbergen verlieten op de Street Glide. Met de verstralers aan en het Rockford Fosgate-audiosysteem als enige gezelschap, doorkruisten we de Waalse en Franse Ardennen. Wat aanvankelijk als een overbodig gadget leek, bleek al snel essentieel: de muziek hield de moraal hoog terwijl we de nacht inreden. De Street Glide was met zijn ontspannen zithouding en soepel, koppelrijk blok een fijne metgezel die ons zonder veel moeite door de kilometers leidde. Het was geen haastige rit, maar eerder een langzame voorbereiding op wat zou komen. De nachtelijke stilte werd alleen doorbroken door het geronk uit de 1.923cc V-twin. Uiteindelijk kwamen we – behoorlijk vermoeid – aan in Reims, waar een kort moment van rust ons op de volgende etappe voorbereidde.

Nummerplaten monteren; een kwestie van boven of onder.
Dag 2: Reims – Grenoble

De tweede etappe, 640 km binnendoor van Reims naar Grenoble, bracht ons over de open wegen van de Route Nationale. De Street Glide voelde zich eindelijk thuis op het uitgestrekte asfalt. Het optionele Jeckyll & Hyde uitlaatsysteem – een must wat ons betreft – liet de V-twin op zijn best klinken met een druk op de switch. Ingetogen wanneer nodig, maar brullend wanneer het asfalt uitnodigt om het gas verder open te draaien. De motor gaf zich pas echt bloot toen we de bergen naderden, waar de verstralers hun nut wederom bewezen toen de mistige bergwegen ons een nieuwe uitdaging voorschotelden. Hoewel de vering beter kon, bewees de Street Glide zich als een luxueuze overlever. Aan het einde van de dag begon de zware koppelingshendel enigszins zijn tol te eisen. Op de autostrade moet je nu eenmaal niet zo vaak schakelen als op de binnenwegen die wij kozen. De afstand binnendoor was eigenlijk iets te lang om nog comfortabel te zijn, maar we hadden een doel te halen. Ondanks de uitdagende omstandigheden, bewees de Street Glide dat geen obstakel hem te veel bleek.

Het was duidelijk geen feestboot...
Dag 3: Grenoble – Nice

De beroemde Route Napoléon wachtte op ons, een rit die het karakter van de Harley-Davidson volledig tot zijn recht zou brengen. Haarspeldbochten, lange bochten en adembenemende panoramische uitzichten, maar ook de onvermijdelijke regenbuien die het avontuur nog intenser maakten. Op droog asfalt schitterde de Street Glide: krachtig, stabiel en verrassend wendbaar voor zo’n zware motor. Maar zodra het asfalt nat werd, werd de rit een serieuze test voor de motor en onze vaardigheden. ABS en tractiecontrole werden onze beste vrienden. De zachte vering begon beperkingen te tonen; de motor gaf ons minder vertrouwen op de natte wegen. Een probleem dat misschien deels zou kunnen verholpen worden door de keuze voor ander rubber. Al blijft de Street Glide een toermachine van ongeveer 370 kg zonder bagage. Ondanks de uitdagingen bereikten we uiteindelijk Nice, waar de regen zich omboog naar een zondvloed. Gelukkig kwamen we veilig aan op onze bestemming, ondanks de drukke avondspits en de ondergelopen straten.

Softail als solide basis

Na de beproevingen op weg naar de presentatie, was het tijd om kennis te maken met de nieuwe modellen. De Softail-familie blijft de kern vormen van Harley-Davidsons cruiser-aanbod, en dat merk je aan veel dingen. De diversiteit van het gamma bijvoorbeeld. Elk model heeft een uitgesproken karakter dat een ander soort rijder aanspreekt. De Heritage Classic is een hommage aan de rijke geschiedenis van het merk, terwijl de Low Rider S een brutaal, modern statement maakt. De Breakout en Fat Boy zijn de eyecatchers van de bende, met imposante looks en een flinke dosis spierkracht. Toch verschillen ze in hoe ze hun vermogen inzetten, hoe ze aanvoelen op de weg en hoe ze reageren als je het gas opent.

Harley-Davidsons rijden kan zo zwaar zijn.
Milwaukee-Eight 117

Voor 2025 krijgen alle Softails een van drie nieuwe Milwaukee-Eight 117-varianten. De motorblokken zijn op maat afgestemd voor hun specifieke model, met aangepaste in- en uitlaatsystemen, aangepaste mappings en bijhorende rijmodi. Resultaat: meer vermogen en meer karakter, zonder de rijervaring te verstoren. Daarnaast worden alle modellen vanaf nu standaard geleverd met Rider Safety Enhancements (zoals hellingshoekgevoelige ABS en tractiecontrole) én selecteerbare rijmodi. De ergonomie, het dashboard en de handbedieningen werden grondig herzien – subtiel, maar voelbaar in dagelijks gebruik.

Laatste foto van de boot. Beloofd.
Low Rider S

Met zijn upside down-vork, dubbele schijfremmen en agressieve rijhouding is de Low Rider S duidelijk geen klassieke cruiser. Dat gevoel wordt nog versterkt door het nieuwe Milwaukee-Eight 117 High Output-motorblok. Dat levert 114 pk en 174 Nm – cijfers die je normaal niet op een naked cruiser verwacht. De High Output-configuratie is gebouwd voor rijders die hun motor graag in het hogere toerengebied houden. De gasrespons is scherp, de vermogensopbouw explosief – vooral in Sport Mode, waarin de motor bruusk en gretig aan het gas hangt. De 2-in-1 uitlaat zorgt voor efficiënte afvoer én een indrukwekkende roffel, ook bij lage toeren. Deze motor maakt gebruik van het Heavy Breather-luchtinlaatsysteem, wat ook bijdraagt aan de verbeterde prestaties. Het rijwielgedeelte is het strakst bij de Low Rider: de keuze voor lineaire tegenover progressieve veren zorgt voor meer voorspelbaarheid, zeker bij stevig remmen of snel insturen. De dubbele schijfremmen vooraan geven bovendien het vertrouwen dat bij dit prestatieniveau past.

Fat Boy

De Fat Boy is en blijft een icoon. Breed, bruut en imposant. De dikke vorkpoten, massieve velgen en het lage silhouet maken al indruk voor je erop kruipt. De krachtbron voor Terminators motor is de aangepaste Milwaukee-Eight 117 Custom – een blok met 104 pk en 171 Nm, goed voor 11% meer vermogen dan het vorige modeljaar. De 2-in-2 uitlaat met afzonderlijke katalysatoren en de grotere luchtfilterbox (nu 4 liter) zorgen voor een betere ademhaling, een voller geluid en een snellere gasrespons. Toch blijft het chassis trouw aan de Fat Boy-formule: laag, stabiel en comfortabel op cruisesnelheden. Een bochtenmachine zal deze motor echter nooit worden met dergelijke opvallende wielmaten. Waar het motorblok moderniseert, blijven sommige keuzes uit het verleden aanwezig. Een motor met deze massa en dit vermogen zou gediend zijn door een dubbele schijfrem vooraan. Al begrijpen we de keuze voor een enkele schijf wel omwille van zuiver esthetische motieven.

Breakout

De Breakout is ook zo’n machine die gemaakt is om op te vallen. Met z’n lange wielbasis, 21-inch voorwiel en blingfactor trekt hij gegarandeerd aandacht. Hij maakt gebruik van dezelfde motorconfiguratie als de Fat Boy en weet hier beter gebruik van te maken. De voetsteunen staan minder laag bij de grond dan op de voorgaande modellen, wat ervoor zorgt dat hij het vrij goed deed in de bochten – al maakten we nog steeds geregeld contact met asfalt. In Sport Mode komt de motor echt tot leven, met kracht over het hele toerenbereik.

Heritage Classic

De Heritage Classic blijft trouw aan zijn retrostijl, met spaakwielen, valbeugels en leren zadeltassen. Toch is deze motor inhoudelijk helemaal mee met z’n tijd. De Milwaukee-Eight 117 Classic-motor is het meest uitgebalanceerde blok van het trio: 98 pk, 163 Nm, een vlakke koppelcurve en lineaire vermogensopbouw. Ideaal voor lange ritten, rustig cruisen of comfortabele duoverplaatsingen. De Heritage gebruikt een 2-in-1 uitlaat die efficiënter werkt en de klassieke ronde luchtfilter past visueel perfect in het plaatje, maar verbergt een wel degelijk geüpdatete inlaat. Het dashboard is een mooie mix van oud en nieuw, met een grote analoge snelheidsmeter op de tank en een duidelijk LCD-scherm voor essentiële info zoals de rijmodus of de cruisecontrolstatus. De vering is ook hier geüpdatet naar lineaire veren, wat vooral bij het remmen zorgt voor minder duiken en meer vertrouwen. En zoals bij alle MY25 Cruisers krijg je standaard ledverlichting rondom en vernieuwde ergonomische handbedieningen, inclusief een usb-C-poort. Dit was voor ons de favoriete motor qua rijgedrag; oldschool is duidelijk ‘the best school’. Het voorspelbare rijgedrag heeft ongetwijfeld te maken met de zithouding en wielmaten.

Rijmodi afgestemd op karakter

Ook de elektronica kreeg een flinke update, maar dan wel op z’n Harleys: discreet, functioneel en zonder overbodige franje. De drie beschikbare rijmodi – Road, Rain en Sport – maken de motor toegankelijker in uiteenlopende omstandigheden, maar beïnvloeden ook het karakter van de motor afhankelijk van de gekozen motorconfiguratie. In Road krijg je een vlakke koppelcurve en een voorspelbare gasrespons, ideaal voor dagelijkse ritten of op de technische stukken. Rain Mode is gericht op controle: minder koppel bij hogere toerentallen, een subtiele gasaanname en minder abrupte motorrem, wat in natte of gladde omstandigheden extra vertrouwen geeft. Maar het is vooral in de Sport-modus dat de verschillen tussen de Classic-, Custom- en High Output-blokken scherp naar voor komen. De Classic-motor, zoals in de Heritage, houdt het gecontroleerd en lineair, met een vlakke koppelcurve die gretig door alle versnellingen trekt. Krachtig, maar vergevingsgezind. De Custom-variant, zoals in de Fat Boy en Breakout, biedt meer punch in het middengebied en extra respons onderin, wat het geheel net iets levendiger maakt dan bij vorige modeljaren. En de High Output-engine in de Low Rider S en ST? Die gaat voluit. Een voelbare koppelboost midden in het toerengebied, agressieve gasrespons en een toerenlimiet op 5.900 tpm zorgen voor het meest explosieve rijgevoel van alle cruisers.

Harley-Davidson Festival & Parade

Een van de hoogtepunten van de reis was ongetwijfeld de Harley-Davidson parade door de bergen rondom Port Grimaud. 2.500 motoren, een eindeloze stroom Milwaukee V-twins, en duizenden toeschouwers langs de weg. Wat begon als een ietwat ongemakkelijke rit in colonne, transformeerde snel in een ervaring die alles te maken had met het Harley-Davidson ritueel. High fives werden uitgedeeld, begroetingen beantwoord, en even waren we geen testrijders, maar onderdeel van een familie. De beleving, de motoren, de sfeer – het was een hernieuwde herinnering aan waarom Harley-Davidson zoveel meer is dan alleen een motorfiets. De kers op de taart was het HD Festival met headliners Eagle-Eye Cherry en Rag’n’Bone Man.

Een zekere Karen Davidson wilde per se met Onze Man op de foto.
Conclusie

De 2025-cruiserlijn van Harley-Davidson is geen revolutie, maar wel een verfijnde evolutie van wat al iconen waren. De nieuwe modellen bieden voor elk wat wils, elk met hun eigen karakter. De Low Rider S is voor de sportieve rijder, de Heritage Classic voor wie van balans houdt, de Breakout en de Fat Boy voor wie de show wil stelen. De Street Glide is een luxueuze metgezel voor lange ritten, maar met een iets stevigere vering zou hij ook in de bergpassen beter uit de verf komen. Het was echter de ervaring zelf die bijbleef. Het rijden in colonne, het voelen van de kracht van een dikke V-twin, en het onmiskenbare gevoel van verbinding met de Harley-Davidson familie gaven deze ervaring een diepte die moeilijk in woorden te vangen is. Harley-Davidson blijft zijn iconen vernieuwen zonder hun ziel te verliezen.

Foto’s: Pien Meppelink

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.