Reportage: Met Kawasaki in de slotrit van de Tour de France

Tijd voor iets helemaal anders, moeten ze bij Kawasaki gedacht hebben. En ze nodigden prompt acht journalisten van zowat overal ter wereld uit om een dag in het spoor van de Ronde van Frankrijk te vertoeven. Wat zeg ik? Vertoeven? Meerijden, verdorie. Gelukkig niet met een fiets, maar met een Kawasaki, want het merk is de officiële partner van Le Tour.

Tijdens de Tour de France voor het peloton uit rijden en op de Champs Elysées eindigen. Het was weggelegd voor een select gezelschap.

Officiële partners

Een beetje wielerliefhebber heeft ze ongetwijfeld al op gemerkt. De volledig groene Kawasaki’s in de Ronde. Het zijn niet de enige motoren in de grootste wielerwedstrijd ter wereld, maar wel de motorfietsen van de organisatie. Camerateams hebben vaak hun eigen vertrouwde motoren, maar alles wat vanuit de ASO-organisatie moet geregeld worden, gebeurt op Kawasaki’s. dat betekent dat Versys 1100’s mee ingezet worden voor de veiligheid, het begeleiden van de coureurs, etc…

De officiële Kawasaki's hebben de kleuren van de belangrijkste truien in de Ronde. Er is ook een gele variant en zelfs een bolletjes-versie.

Waarom

“Het partnership met ASO is er eentje op lange termijn”, vertelt Martin Lambert ons. De olijke Brit is Kawasaki’s Europese PR manager en in een korte briefing legt hij uit waarom Kawasaki dit partnership aanging en wat er op de slotdag van de race staat te gebeuren. “De samenwerking is niet zomaar lukraak gekozen”, gaat hij verder. “Net zoals Kawasaki, is ASO begaan met het welzijn van deze aardkloot. Kawasaki heeft op dat vlak doelen gesteld om uitstoot te beperken. We hebben de Z7 Hybrid en morgen rijden we ook een stuk van de route met onze unieke waterstof aangedreven motorfiets. ASO en Kawasaki hebben elkaar gevonden op dat vlak.”

Dat kan wel zijn, maar natuurlijk is het ook belangrijk om gewoon goede motoren in de Tour te hebben. Een evenement van die grootte heeft behoefte aan regels en richtlijnen. De Tour de France bewijst dit: de organisatie is zo strak als een twee maten te kleine legging.

Kijk, dit is nu mijn pink.

Strikte regels

Daarom moest ons bont gezelschap zich aan strikte regels houden. “Geen wheelies of burnouts, dat spreekt”, gaf Lambert nog mee. Want ook al reden we niet in het peloton, we reden wel net voor de renners uit. Een ook in die publicitaire caravaan mag niks mis lopen. Ook al deed onze bonte bende er alles aan om flink te zijn, we zouden toch een paar keer op de vingers getikt worden. Wie buiten de lijntjes kleurt, wordt berispt of gewoon uit de Tour gezet. De ASO security én de Franse gendarmerie zijn zo tolerant als een tiener zonder wifi en grijpen in bij het minste teken van ongehoorzaamheid. Het maakte de beleving van de slotrit alleen maar intenser. Hier is het relaas van een wel heel bijzondere dag:

9u30 nog een briefing

Na een korte tweede briefing, vertrekken we aan het hoofdkwartier van Kawasaki Frankrijk richting de village du départ. De startplaats zeg maar, al is dit eentje met de afmetingen van een kleine stad. Het is een bonte bende die de parking van Kawasaki France afrijdt. Een Amerikaan die zich voor de gelegenheid in een bolletjestrui gehuld heeft, een Fransman die nog voor we goed en wel vertrokken zijn al tegen de grond gaat en ook een onafscheidelijk duo: een Spaanse journalist/influencer en zijn Italiaanse vrouwelijke collega. Een wulpse verschijning met lange golvende haren en een blik die pure seksualiteit uitstraalt. Van de Italiaanse dame krijg ik minder hoogte…achteraf blijkt dat ze geen woord Engels spreekt. Dat moet het geweest zijn…

De waanzin begint pas echt aan de Village du Départ. Daarna stopt het niet meer.

10u30 Waanzinnige cijfers

We komen aan op de verzamelplek voor de publiciteitscaravaan het grootste sportevent ter wereld. Met cijfers gooien zou al te makkelijk zijn, maar toch een paars dingetjes om dat te illustreren: 1 miljard uitzenduren per dag. Dat zou willen zeggen dat letterlijk iedereen ter wereld elke dag 8 minuten kijkt. Maar omdat lang niet iedereen een scherm heeft, elektriciteit, of gewoon belangrijker dingen te doen heeft – overleven, eten…- mag je er van uitgaan dat ongeveer 500 miljoen mensen een paar uur per dag naar de Tour kijken. Die zijn verspreid over 190 landen. U leest het goed. En er zijn in totaal 12.000 mensen bij de tour betrokken.

Indrukwekkend

We dachten in de Ville du Départ aangekomen te zijn, maar niks is minder waar. Onze kleurrijke bende bevindt zich op is een soort verzamelplaats vanwaar in groep naar de start gereden wordt. Een prélude op de voorbereiding van het begin. Georganiseerd, zei u?  Ongetwijfeld, maar om helemaal zeker te zijn, krijgen we toch nog een extra briefing…

De stroken waar het publiek niet rijendik staat, zijn zeldzaam. Maar zelfs eenzame supporters zijn enthousiast.

14 u Eindelijk de start

Na een uurtje of drie wachten tussen de praalwagens, belanden we dan toch in de Village du Départ. Ik zoek al naar de Visma Lease a Bike oplegger in de hoop een glimp van Wout van Aert op te vangen. Iets zegt met dat dit zijn dag gaat worden. Wout laat zich echter niet zien en zonder nog een extra briefing, gaan we even later gewoon van start als onderdeel van de Tour Caravaan. Gewillig, zoals de andere schaapjes, volgen we de route.

Het moet gezegd, rijden tussen een zee van wild enthousiaste mensen is best indrukwekkend. Je wordt toegejuicht zonder echts iets gedaan te hebben, het lijkt wel een fan-dag voor influencers. Het is hoe dan ook een stuk makkelijker dan wat de renners doen. En vooral een pak eenvoudiger dan wat Wout Van Aert te doen staat, als hij nog een rit in deze Tour wil winnen, en één adem zijn wederopstanding bevestigen, de geschiedenis ingaan als één van de weinigen die 10 tourriten gewonnen heeft én duizenden fans een onvergetelijke dag wil bezorgen.

Makkelijk zal dat niet zijn, bedenk ik me, terwijl ik de Kawasaki Z650 door de mensenzee laveer. De Kawa stuurt licht en heeft niet al te veel vermogen. Perfect om een paar uur lang te wuiven naar enthousiaste fans en blikjes te ontwijken die de Orangina godin in de truck voor ons voortdurend richting publiek gooit. Met de regelmaat van de klok rolt er een blik van het oranje spul richting het voorwiel van mijn Kawa. Uitkijken blijft de boodschap.  Drie uur lang zullen we tussen hordes supporters rijden. Die leggen een zelden gezien enthousiasme aan de dag. We worden aanbeden als helden, terwijl we eigenlijk gewoon in de commerciële voorhoede van het peloton rijden. Daar zitten de échte helden.

Op het einde van de dag doen je armen pijn van het zwaaien.

15u Safety first

En ASO? Die houden met hulp van de voltallige Franse gendarmerie en een eigen security legertje een stevig oogje in het zeil. Een motorrijder zag zijn kans schoon om zich tussen onze groep te wringen. Geen kat die het opgemerkt heeft, maar toch ligt de man er binnen de kortste keren weer uit. De Franse flikken horen en zien alles. Ik zie nog net hoe de man zeer kordaat naar een aparte zone geleid wordt. Misschien staat ie er nog, misschien zit ie ondertussen in een staatsgevangenis. Maar hij zal in geen geval nog eens proberen om zich tussen de tourcaravaan te wringen. Indringers in Le Tour zijn nog minder populair dan een transgender woke activist op een Trump bijeenkomst. Deze onverlaat zal het geweten hebben.  Auch.

 

Binnenrijden in Parijs is magisch. De stad is doordrenkt met wieler-heroïek en sportgeschiedenis.

17 u Paris

Mijn linkerarm doet ondertussen pijn van het zwaaien. De mannen van ASO zijn ook al eens naast me komen rijden omdat ik meedans op de beats van de Orangina truck die net voor ons uitrijdt. Not done, wordt me kordaat gemeld. Ik houd mijn kont dan maar in het zadel, maar het kan mijn enthousiasme niet drukken. Zeker als de mensenzee nog aangroeit wanneer we de buitenwijken van Parijs in rijden. Zones waar de heroïek van de 50 touredities die hier al passeerden zo van af druipt. En dan is er nog de Olympische vlam die we passeren, de Pyramide van het Musée du Louvre, de brug waar Remco Evenepoel de Olympische wegrit won, … De waanzin stijgt ten top als we langs de oevers van de Seine rijden en dan na een passage aan de Eifeltoren de Champs Elysées opdraaien. Wat een massa, wat een enthousiasme…kippenvel.

Even later stokt het ritme, want de fotografen mogen hier even in alle rust hun werk doen. De medewerkers die al 3 weken lang de praalwagens van de publicitaire caravaan bevolken, worden georkestreerd vereeuwigd op de mythische aankomstplaats van de Tour. Ik wil dat we haast maken, want ik zie in gedachten Wout Van Aert al voorbij stormen nadat hij het hele peloton heeft afgeschud. Zoals die keer dat hij in 2022 een jagen peloton niet alleen voorbleef, maar de meute ook geen meter dichter liet komen. Ik hoop dat het hier ook zo’n dag wordt. Maar eerst moeten we samen met de waterstof aangedreven Kawasaki, die ons vanaf Parijs vervoegde, nog een paar keer op de foto. Kiekjes om bij te houden.

Snel wat foto's, want zo'n peloton zit nooit ver af. Amper een half uurtje nadat wij de Champs Elysées opdraaiden, kwam het peloton al aangestormd.

18u Champs Elysées

De foto’s zitten er op en wij ook. Op de VIP bus dan, die in de bocht bij het opdraaien van de Champs Elysées staat. De Kawasaki’s hebben hun dienst bewezen, en nu is het tijd om de officiële Kawa’s te zien voorbijrazen. Die maken vast deel uit van de tourcaravaan en worden gebruikt om alles in goede banen te leiden. Kan niet makkelijk zijn als je de omvang van dit evenement ziet. Je snapt pas écht hoe groot dit is, als je er middenin zit. Sterk staaltje van de organisatie-gigant ASO en mooi ook om te zien dat een motormerk hier mee het verschil helpt te maken. In het spoor van de officiële Kawasaki’s, dendert het peloton voorbij. Gadver, wat gaan die mannen hard. En dat na drie weken afzien. Het moet wel zo zijn dat het publiek langs de weg ze elke dag weer een extra kick geeft. Hoe hou je dit anders vol…

 

Eentje om bij te houden...

19u Finale

De aankomst nadert. Onze inspanning van vandaag is ondertussen weggespoeld met liters sponsordrankjes maar nu wordt plots ook de grip van de Elysese kasseien weggespoeld. Het is immers stevig beginnen regenen. “Dat moet wel een voordeel zijn voor veldritkampioen Van Aert”, flitst me door het hoofd. Iedereen vlucht naar binnen, een Amerikaanse vrouw kakelt iets over een verloren handtas, een omhooggevallen Brit wil dat er vanaf nu in rijen aangeschoven wordt om de toiletten te gebruiken en mijn gezellen blijken na een dag op de motor plots beter mee te vallen dan ik dacht. Het leven is mooi.

Om kwart voor acht rondt het peloton deze waanzinnige drieweekse af. Tadej Pogacar is de verwachte en verdiende winnaar van dit monsterlijke evenement. Hij mag eindelijk rusten; wij hebben er nog een rit van een klein uurtje naar een Parijs restaurant opzitten. Ik doe dat aan het stuur van de Hybride Z7 en moet even wennen aan deze eigenzinnige Kawa. Maar het is wel een handig ding om tussen de monsterfiles in de Parijse binnenstad te laveren. Eens we die achter ons laten, loopt alles letterlijk en figuurlijk op wieltjes.

 

Niet je doorsnee motortest, maar wel een dag om niet snel te vergeten. En die Z650 was een perfecte metgezel.

23 uur Terugkeer

De Franse maaltijd is achter de kiezen en zoals de Franse traditie het wil, zullen we de eerste drie dagen geen honger meer kennen. Nu nog een half uurtje naar de hoofdzetel van Kawasaki Frankrijk om de motoren terug af te geven en dan nog een rit naar het hotel. Rond middernacht strompel ik mijn kamer in.

Wat een dag. En wat een initiatief van Kawasaki om dit gedaan te krijgen. Want ook al ben je sponsor, je op de laatste dag van de Tour 8 journalisten van alle uithoeken van de wereld in die zwaarbeveiligde caravaan weten te wringen: hoedje af.

Wout!!!

Ha, en de winnaar? Wout Van Aert. Of wat dacht u? Op een nog heldhaftiger manier dan ik het me had voorgesteld. Grootmeesterlijk denderend over de natte kasseien, solo naar de meet – nadat hij er als enige deze tour in geslaagd was om Pogacar uit de wielen te rijden. En met een stuurmanskunst die alle andere profatleten tot debutanten degradeert. Alleen over de aankomst. Eén tegen allen. Alle miserie van de voorbije twee jaar van zich afgeschud. De 50ste winnaar op Les Champs Elysées. Wat een Held.

Foto’s: Thierry Sarasyn en Kawasaki

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.