Repsol stopt als hoofdsponsor van HRC. Het eind van een tijdperk.
De Spaanse oliegigant Repsol heeft bekend gemaakt eind dit seizoen te stoppen als hoofdsponosr van het Honda HRC fabrieksteam. Daarmee komt een eind aan één van de meest succesvolle partnerschappen uit de racerij op twee én vier wielen. Een overzicht.
Doohan: 4 wereldtitels (1995-98)
Het begint allemaal in 1995. Honda heeft in 1994 eindelijk een wereldtitel te pakken met de door belssureleed belaagde Mick Doohan. Het trio Doohan/Honda/Repsol verandert in een stoomwals die over alles en iedereen heen rolt in de MotoGP. Met vier opeenvolgende titels (1995/96/97/98), 35 overwinningen en 47 podia komt niemand nog maar in de buurt. Enkel teamgenoot Alex Crivillé weet soms een overwinning weg te snoepen voor de neus van ‘The Thunder From Down Under,” die overschakelt op een rondje powerplay. Waar sinds 1992 de ‘Big Bang’ motorconfiguratie de woeste 500cc tweetakten heeft getemd, schakelt Doohan in 1997 terug naar de zogeheten ‘Screamer,’ met even verbrandingsvolgorde, meer vermogen en het woeste karakter van weleer. Ook Crivillé probeert de screamer, maar krijgt ‘m niet onder de knie. Doohan gaat opnieuw domineren en schijnt het geinig te vinden een motor te conroleren die niemand ander aankan. Doohan, moegetergd door de vraag of hij die dominantie zelf nog wel leuk vindt, antwoordt met een vraag:”Wat wil je dat ik doe, vertragen?” Het eindigt allemaal tijdens de trainingen in Jerez, met een natte baanmarkering, een muur en een hoop versplinterde botten.
Alex Crivillé: 1 wereldtitel (1999)
Spanjaard Alex Crivillé is er als de kippen bij om de rol van Mick Doohan in te nemen. Als Spanjaard is hij ook wat de uitverkoren zoon bij de Spaanse hoofdsponsor. Maar met 6 overwinningen en 10 podia blijft hij tot 1999 in de schaduw van Doohan. Na de titel lijkt ook een soort van deflatie te volgen die eindigt met een verschrikkelijke val, waarbij Crivillé’s hand onder de motor vast komt te zitten en tot op het bot wordt weggeschuurd. Meteen het einde van zijn carrière.
Valentino Rossi: 2 ½ titel (2001/03)
Honda en Repsol moeten in 2000 even de wereldtitel aan Kenny Roberts Jr. en Suzuki laten, maar de volgende troonpretendent staat reeds op. Het is de immens populaire Valentino Rossi die in 2001 de NSR onder de knie krijgt na een traditioneel leerjaar. Hij rijdt niet in het officiële Repsol-team, maar die pikken als sponsor alsnog een graantje mee. In 2002 wordt de GP500 de MotoGP en maken viertakten een comenback. Rossi twijfelt lang om over te stappen, de tweetakt ligt ‘m na aan het hart, maar maakt toch de juiste beslissing door in het fabrieksteam en RC211V in ‘full’ Repsol outfit te starten. Twee jaren van absolute, Doohan-eske dominantie volgen met 20 overwinningen en 31 podia.
Nicky Hayden: 1 wereldtitel (2006)
Nadat Valentino Rossi misnoegd het HRC-kamp verlaat volgt even een tijd van verval voor Repsol Honda. Max Biaggi noch Alex Barros lijken opgewassen tegen de Italiaan die nu op een Yamaha zit. In 2006 keert de wereldtitel echter terug naar het Repsol-Honda kamp. Rossi kent dat jaar – toegegeven – behroolijk wat pech met z’n Yamaha en de banden, maar Nicky Hayden rijdt een sterk en constant seizoen. Twe eobverwinningen en 10 podiumplaatsen blijken genoeg, ondanks tegenwerking van z’n ploeggenoot Dani Pedrosa in Portugal wanneer hij beiden onderuit kegelt, om de titel naar Kentucky te halen. Een popualire overwinning voorde intussen betreurde Nicky Hayden.
Casey Stoner: 1 wereldtitel (2011)
Na Hayden krijgt Repsol Honda er naast Yamaha, die met Jorge Lorenzo een nieuwe ster in hun rangen hebben een nieuwe concurrent bij. In 2007 lootst de Australiër Ducati naar hun eerste MotoGP-titel. Hij valt echter in onmin bij het team en maakt een overstap naar Repsol Honda, een droom van hem als jonge Mick Doohan fan. Deze samenwerking levert meteen een wereldtitel op, voor Honda de eerste in het nieuwe 800cc tijdperk. Stoner weet door gezondheidsproblemen die titel niet te verlengen en hangt na z’n tweede seizoen, met 10 overwinningen en 16 podia voor het Repsol-team z’n helm aan de wilgen.
Marc Márquez: 6 wereldtitels (2013/14, 2016/19)
Lang hoeven ze niet te treuren bij Repsol Honda. Met de intrede van supertalent Marc Márquez treedt andermal een enorm glorierijke peridoe aan, de langste in de geschiedenis van het team. Met motoren die opnieuw 1.000cc tellen toont Márquez zich reeds in z’n rookiejaar ongenaakbaar. En hij zal dat blijven tot 2019 wanneer -net als bij Doohan- een crash op Jerez jaren van blessureleed met zich mee zullen brengen. Enkel 2015 wordt de totel niet gehaald na een bitsige vete met Valentino Rossi waarbij derde hond Lorenzo met de titel gaat lopen. Márquez en Repsol Honda winnen maar liefst 59 races en 99 podia. De blessure aan de linkerarm én eenn Honda die steeds minder een vuist kan maken tegen de concurrentie zetten Marc Márquez ertoe aan het eind van 2023 het team te verlaten, waarna het team als een kaartenhuisje in elkaar lijkt te vallen. Ook Repsol lijkt er zo over te denken en stopt dus na 2024 met het sponsoeren van het HRC-team.