Revolutie in Moto3 op til: zorgt het lagere kostenplaatje voor minder spanning?
Wie z’n zondagen al eens opoffert aan GP’s weet: als je spanning en spektakel wilt, ben je bij de Moto3 vaak aan het juiste adres. Al horen daar wel pittige prijskaartjes bij. De kosten om mee te draaien in deze klasse zijn enorm, vooral nu het aantal afspraken op de MotoGP-kalender aanzwelt. Zou een lagere kostprijs voor meer, of net voor minder spanning kunnen zorgen?
Kosten verlagen
Momenteel zijn Moto3-motoren 250cc-prototype machines, geleverd door Honda en KTM. Dit format bestaat sinds de vervanging van de 125cc-klasse in 2012. De kosten zijn echter hoog, vooral gezien het lage kijkersaantal en de beperkte opbrengsten voor Dorna. Een compleet Moto3-chassis kost ongeveer €84.000, met €60.000 voor het motorenpakket per team. Dorna wil de kosten verlagen door Moto3 om te vormen tot een ‘solo merk’-klasse, mogelijk met productie-machines, vergelijkbaar met de 765cc-motoren van Triumph in Moto2, die spec-bike chassis’ gebruiken. De kosten om een Moto3-seizoen te runnen bedragen momenteel zo’n €145.000, maar Dorna streeft naar een verlaging naar €75.000.Al zal het niet eenvoudig zijn om een fabrikant te vinden die bereid is om motoren te produceren voor de helft van de huidige kosten.
500cc tweecilinders op komst?
Yamaha zou interesse hebben, maar alleen als de motoren passen binnen hun bestaande assortiment – wat momenteel niet het geval is. Honda en Kawasaki zijn ook opties met hun CBR500R en Ninja 500 als basis. En dat zou wél een piste zijn die overwogen wordt. Dorna wil immers dat de nieuwe Moto3-machines gebruikmaken van 500cc-paralleltwins, wat het vermogen zou verhogen van 60 pk naar ongeveer 80 pk. Dit kan echter de spannende slotronde-acties verminderen die Moto3 zo aantrekkelijk maken. De huidige ‘close racing’, mogelijk gemaakt door het lage vermogen, zorgt voor spannende races, maar leidt er ook toe dat getalenteerde rijders vaak achteraan eindigen in Moto2… Als de Moto3-motoren in 2027 krachtiger worden, kunnen we de opwinding van de laatste ronde verliezen, maar in de toekomst mogelijk ook betere rijders in de MotoGP zien.