Rijtest Motul NGEN7: met geregenereerde olie tot in Dakar

Elke rechtgeaarde avonturier droomt ervan om ooit eens naar Dakar te rijden. We voegden een extra dimensie toe aan de trip tussen de Belgische en Senegalese hoofdstad: we vulden de Kawasaki Versys 1000 SE met geregenereerde olie. U leest het goed, olie die ooit al eens dienst deed. Kon dat wel voor een ruige rit met hoge temperaturen.

De Motul NGEN7 uitdaging

Spoiler allert: de 7000 km tussen Brussel en Dakar verliepen vlekkeloos. Dat hadden we wel verwacht van de Kawasaki, maar met NGEN7 van Motul hadden we nog maar weinig ervaring. Voor alle duidelijkheid: Motul NGEN is een 4-takt motorolie op basis van een combinatie van de hoogwaardige basisoliën en additieven. Dit gemengd met synthetische esters en hoogwaardige geregenereerde oliën. Een unieke mengeling voor een uniek product, dat in het kader van recycling en emissies van bij het begin onze nieuwsgierigheid prikkelde.

De challenge was niet niks: Een snelle doorsteek aan hoge snelheden tot de Pyreneeëno. Daarna volgden de pistes in Andorra en een rit aan een niet te onderschatten tempo tot in Tarifa om daar de oversteek naar Tanger te maken.

Uitdagende route

Vanaf die Marokaanse havenstad ging het over de atlas naar de Sahara om voornamelijk langs pistes naar de Westelijke Sahara te rijden. Dan volgende Mauritanië, een vervelende grensovergang naar Senegal en uiteindelijk de Lac Rose. Dat is nog steeds de mythische aankomstplaats van de Dakar rally.

Bloedheet

In dit alles was het vooral de temperatuur die een rol speelde. Nu, we hadden met MoCool wel een product dat de motortemperatuur tot 10 graden lager houdt. Echter, als het 47 graden is, wordt de belasting op de motor hoe dan ook erg hoog.

De viericilinder gaf tijdens de volledige trip, geen krimp. Het blok draaide alsof het net terug was van een groot onderhoud en het blok voelde net hetzelfde onder alle omstandigheden. Daarmee bedoelen we: dat de viscositeit van NGEN7 bij koude temperaturen de gaskleprespons beter maakt dan standaardproducten. En dat voel je.

Minimum onderhoud

Nu, je rijdt nooit van Brussel of Parijs naar Dakar zonder enig omkijken. Maar we moesten nooit meer doen dan het minimum: tanken wanneer nodig en om de twee dagen de Motul kettingspray gebruiken. Bij de start hadden we 3,8 liter NGEN7 in het viercilinderblok gedaan en de koelvloeistof vervangen door MoCool gemengd met gedestilleerd water. Bij aankomst bleek het olieniveau nog perfect op hetzelfde peil te staan en er waren geen koelingsproblemen.

Opdracht volbracht

Dat laatste kon niet gezegd worden over de rijder. Op de heetste dagen in Mauritanië moesten we na maximaal 45 minuten toch telkens even stoppen. Een Versys 1000 mag dan wel veelzijdig zijn, in vergelijking met een rally motor, is het écht wel een stevig ding. Er waren dagen waarop er gewoon geen oplossing was om koel te blijven. Boven het scherm was een rijwind die 10 graden hoger was dan de lichaamstemperatuur. Verdoken achter het scherm is er helemaal geen wind en ook nog wat hitte die opstijgt van het blok. Dan moet je vaak en tijdig eten en drinken om aan de slag te blijven. Dat de motor tussen de start in Brussel en de aankomst in Dakar geen krimp liet zegt veel over Kawasaki en de Motul smeermiddelen die we gebruikten. Nog van dat!

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.