Royal Enfield test nieuwe Himalayan 750 en elektrische HIM-E in de Himalaya

Royal Enfield is bezig met de ontwikkeling van twee belangrijke nieuwe modellen die recent zijn gespot tijdens tests in de uitdagende omgeving van Khardung La – de hoogste pas ter wereld met een doorgaande weg, in Ladakh. Het gaat om de Himalayan 750, een krachtigere versie van de bestaande Himalayan-serie, en de HIM-E, een volledig elektrische adventure. Zowel de CEO als het hoofd design van Royal Enfield waren aanwezig bij deze test.

Himalayan 750: meer vermogen voor grotere avonturen

De Himalayan 750 wordt naar verwachting uitgerust met een 750cc-paralleltwin die volgens schattingen meer dan 55 pk en 60 Nm koppel zal leveren. Dit betekent een aanzienlijke vermogenstoename ten opzichte van de bestaande Himalayan 450. De motor zal waarschijnlijk gekoppeld worden aan een zesversnellingsbak. Qua uitrusting valt op dat de Himalayan 750 is voorzien van dubbele remschijven aan de voorzijde met tweezuigerremklauwen, vermoedelijk van ByBre. De wielcombinatie van 19 inch voor en 17 inch achter suggereert een balans tussen off- en onroad.

HIM-E: Royal Enfields eerste elektrische adventure

Naast de Himalayan 750 werd ook de HIM-E gespot, Royal Enfields eerste elektrische adventure. Het prototype vertoont enkele interessante technische kenmerken. Het frame van de HIM-E maakt gebruik van CNC-bewerkt en gesmeed aluminium, waarbij de batterij en motor als dragende delen van de constructie fungeren. De motor is direct verbonden met de achterbrug en is voorzien van langeslagvering met verstelbare voorvorken en een Öhlins-achterdemper met piggyback-reservoir. De remmen vooraan lijken te bestaan uit een Nissin-remklauw gekoppeld aan een 310mm-remschijf.

Opvallende koelribben

Opvallend aan het ontwerp zijn de koelribben die de vloeiende lijnen nabootsen van de op EICMA 2024 geïntroduceerde Flying Flea FF-C6 en FF-S6 modellen. Hoewel specifieke details over het vermogen en de batterijcapaciteit nog niet zijn vrijgegeven, wordt verwacht dat de elektrische motor een vermogen zal hebben dat past bij avontuurlijk toeren, mogelijk in de 40-60 kW (54-80 pk) range, met een batterijcapaciteit van 10-15 kWh.

Marktintroductie?

Beide modellen bevinden zich in een vergevorderd stadium van ontwikkeling, wat suggereert dat een officiële onthulling niet ver weg is. Mogelijk volgt meer informatie tijdens de komende EICMA-motorshow.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.