Showa en Nissin lanceren voorvork met geïntegreerde remklauw
Ophanging- en remspecialisten Showa en Nissin hebben samen een technologisch hoogstandje gepresenteerd. Ze zijn erin geslaagd om voorvorkpoten te combineren met een geïntegreerde remklauw – met betere prestaties én een lager gewicht tot gevolg. Zo zouden zowel de stijfheid van het geheel als de warmteafvoer flinke stappen maken. Twee cruciale factoren voor zo efficiënt mogelijk remmen.
Voordelen… maar ook nadelen
Op de huidige, moderne motoren heb je axiaal of radiaal gemonteerde remklauwen steken, die – afhankelijk van de montagerichting – ofwel in de lengterichting, ofwel haaks op de vorkpoot worden gemonteerd middels bouten. Al hebben Nissin en Showa samen een oplossing bedacht waarbij de onderzijde van de vorkpoot en de remklauw uit één stuk zijn gefreesd. Zo groeit het verbindingsoppervlak tussen beide elementen aanzienlijk (en hangt het niet af van de verbinding via bouten), waardoor je een grotere stijfheid én een betere koeling mogelijk maakt. Meer materiaal, en dus een (tot 5%) grotere warmteafvoer dan bij een traditionele opstelling. De gewichtsbesparing zou overigens tot 200 gram per vorkpoot kunnen bedragen – aanzienlijk, aangezien het onafgeveerde massa betreft. Maar… er zijn uiteraard ook enkele nadelen verbonden aan deze revolutionaire opstelling. Productiegewijs wordt het een stuk complexer, en ook reparaties of vervangen van de elementen zal een stuk lastiger zijn.