Steeds meer groeven in ons snelwegasfalt. Waarom?
Je bent er vast al eens overgereden, met de auto of motor: asfalt op de autosnelweg met groeven. Sinds april heeft de Antwerpse Ring dat gegroefde goedje. Hoewel er nog geen nieuw asfalt is aangebracht, waren de groeven al in 2021 te zien toen een test werd uitgevoerd. Over een traject van één kilometer werd toen een deel van het wegdek gefreesd met de techniek Next Generation Concrete Surface (NGCS). Maar wat is daar de bedoeling van?
Niet droger, maar stiller
In tegenstelling tot wat je zou denken, hebben de groeven niets te maken met afwatering of het ontmoedigen van motorrijders die hun machine vreemde bewegingen voelen maken. Ze zijn er om het wegdek stiller te maken. Uit onderzoek van het Agentschap Wegen en Verkeer blijkt dat het nieuwe geslepen asfalt het verkeersgeluid met 4,5 decibel vermindert. Het rolgeluid van banden wordt namelijk minder door de strepen in het wegdek. Het aangepaste asfalt is te vinden tussen Antwerpen-Zuid en Antwerpen-Oost in beide richtingen, en tussen Lummen en Ham in beide richtingen.