Stefan Pierer stapt opzij als Pierer Mobility CEO
Vandaag is bekend gemaakt dat Stefan Pierer een stap opzij zet binnen de Pierer Mobility Group, zeg maar KTM en al z’n dochterondernemingen. Pierer verlaat het bedrijf niet en wordt co-CEO, waarbij hij van plaats ruilt met de toepasselijk genaamde Stefan Neumeister, die de nieuwe CEO wordt.
Meeting schuldeisers
Vandaag is een belangrijke dag voor KTM en bij uitbreiding de overkoepelende Pierer Mobility Group, want er wordt rond de tafel gezeten met de schuldeisers van het noodlijdende, Oostenrijkse bedrijf. Het is genoegzaam bekend dat KTM en alle dochterondernemingen een stevige ‘whoopsectie’ voor de wielen geschoven heeft gekregen sinds Covid, met tegenvallende resultaten en dus ontevreden schuldeisers.
Neumeister
Vandaag wordt dus met die schuldeisers samen gezeten en aan de ochtend voor die meeting is bekendgemaakt dat Stefan Pierer, de CEO van de Pierer Mobility Group die KTM en alle geaffilieerde bedrijven omvat, een stap opzij zet. Eerder werd de bestuursraad bij Pierer Mobility Group van zes naar twee is teruggebracht. Het waren enkel nog Pierer en co-CEO Stefan Neumeister die dus het roer van de groep in handen hadden. En binnen die gereduceerde bestuursraad wisselen Pierer en Neumeister nu van plaats. Neumeister wordt dus de nieuwe CEO in een poging om het tij te keren.
Missie
Stefan Pierer verklaarde het volgende:”Ik heb KTM steeds als meer aanzien als een bedrijf. Het is een passie, een missie en een familie. Het is dan ook geen evidente keuze om deze stap opzij te zetten. Ik ben er echter van overtuigd dat Stefan Neumeister met z’n kennis en strategisch de juiste man is om KTM opnieuw op het juiste spoor te krijgen.”
Investeerders
Het bedrijf gaat vandaag dus een belangrijke dag in, waarbij wordt bekeken wat er met de opgebouwde schuld kan gebeuren. Volgens bronnen binnen KTM zijn er echter voldoende geïnteresseerden investeerders om die schuld voldoende weg te werken. Daarbij worden zelfs namen genoemd als F1-rijder Lewis Hamilton, een liefhebber van tweewielers die ooit een partnerschap met KTM-dochter MV Agusta aanging, om bijvoorbeeld te investeren in het MotoGP-team van KTM. Wordt dus vervolgd.