Straf: zo wil de Italiaanse regering de Vespa redden van Europese Green Deal
Je hoeft het allerminst eens te zijn met de standpunten van de (uiterst) rechtste Italiaanse regering, maar het potje schaak dat enkele regeringsleiders momenteel spelen met Europa is indrukwekkend. In een nieuw wetsvoorstel stelt de Lega Nord – een van de drie huidige regeringspartijen immers voor om de Vespa op te nemen als nationaal cultureel erfgoed. En dat heeft zo z’n voordelen…
Cultureel erfgoed
De Vespa als Italiaans cultureel erfgoed: het is misschien minder vergezocht dan het op het eerste zicht lijkt. Dat vond ook de Lega Nord, die het idee in een wetsvoorstel goot en dat vervolgens heeft voorgelegd aan de kamer. “Met het oog op de symbolische waarde en uitmuntende productie, evenals de historische, artistieke en culturele waarde die het met zich meebrengt – lezen we in artikel 1 van de bepaling – wordt de Vespa Piaggio-motorfiets, gepatenteerd op 23 april 1946, erkend als ‘nationaal cultureel erfgoed’, overeenkomstig artikel 2 van de Code cultureel erfgoed”, luidt het letterlijk vertaald. Opvallend: het voorstel kreeg meteen het fiat van huidig minister van Transport Matteo Salvini (Lega Nord). Hij gaat op zijn sociale media nog een stapje verder, en legt de klemtoon op de schoonheid van het icoon op wielen.
Ware toedracht
Maar… in zijn enthousiasme geeft Salvini ook meteen de ware toedracht weg achter het wetsvoorstel: “De Vespa is een voertuig van nationaal belang, en dient gered van de ‘ecologische waanzin’ en beschermd tegen elke verkeersbeperking.” Als de Vespa nationaal cultureel erfgoed wordt, wil de minister ook dat hij ‘vrij kan rondrijden, ongeacht eventuele beperkingen of regels rond uitstoot’. Daar komt de aap uit de mouw.
UNESCO-erfgoed
De partij legt uit dat ze dit revolutionaire icoon uit de jaren vijftig en zestig willen redden. Lega vindt de Vespa “een absoluut symbool voor Italië, waarvan wereldwijd nog steeds meer dan 20 miljoen exemplaren rondrijden. Door z’n geschiedenis met meer dan 140 verschillende versies, en met een aanhang van maar liefst 615 Vespa-clubs en 90.000 leden op Italiaanse grondgebied alleen al, is dit een van onze meest erkende symbolen”. Geen nieuw betoog, en ook niet onsuccesvol: eerder slaagde regionaal Lega Nord-voorzitster Elena Meini erin om de Vespa in Toscane te laten opnemen als UNESCO-erfgoed. Of het ook op nationaal vlak zal lukken, valt af te wachten. Maar een indrukwekkende poging is het alleszins…