Suzuki GSX-R750 viert 40-jarig jubileum
De Suzuki GSX-R750 bracht in 1985 een revolutie tot stand in de wereld van sportmotoren. Het werd een icoon van stijl en prestaties. Ter gelegenheid van zijn 40-jarig bestaan, blikken we terug op de geschiedenis van deze legende, van zijn oorsprong tot de meest recente modellen.
Perfecte combinatie
De GSX-R750 heeft jarenlang de harten van talloze liefhebbers verwarmd. Het succes van dit model ligt in de perfecte combinatie van prestaties en wendbaarheid, waardoor het voor velen de ideale keuze is voor sportief rijden. Onder de viercilinders waren de 600-modellen wendbaar en snel, maar de beperkte cilinderinhoud zorgde ervoor dat je in lage en middelhoge toeren niet voldoende pk’s en koppel had. De 1000-modellen boden daarentegen veel meer vermogen, maar waren uitdagender en vermoeiender om op de limiet te rijden.
Verliefd
Daarom kwam de GSX-R750 als dé oplossing voor vele enthousiaste rijders, zowel op het circuit als daarbuiten. Competities hebben jarenlang de perfecte basis geboden voor de populariteit van deze cilinderinhoud. Hoewel de geschiedenis, regels en opkomende technologie de absolute waarde geleidelijk hebben verminderd, heeft de GSX-R750 een grote schare motorrijders verliefd gemaakt door de geweldige balans die deze motor biedt.
De oorsprong (1985-1992)
De eerste GSX-R750 (Model Year F) was een innovatieve motor, geïnspireerd op de endurance-races, met een lucht- en oliegekoelde viercilindermotor, een licht aluminium frame en een aerodynamische carrosserie. Zijn prestaties waren uitzonderlijk voor die tijd, met een vermogen van 106 pk en een topsnelheid van meer dan 240 km/u. De GSX-R750 viel op door zijn ontwerp, met de kenmerkende blauw-witte kleur en het goed zichtbare R-logo.
Limited Edition
In de loop der jaren werd de GSX-R750 voortdurend geüpdatet met nieuwe technologieën en verbeteringen. 1986 was het jaar van de Limited Edition (Model Year G) met geavanceerdere vering en een speciale kleurstelling. In 1988 werd de motor herzien (Model Year J) met nieuwe carburateurs en een beter presterend uitlaatsysteem. Voor 1990 werd een nieuw, stijver en lichter frame geïntroduceerd (Model Year L), en in 1992 werd vloeistofkoeling (Model Year N) toegevoegd, een primeur voor de R-serie.
De evolutie (1993-2000)
De tweede generatie van de GSX-R750 (Model Year P) bracht een evolutie van het ontwerp en de motor, met de introductie van een nieuw elektronisch injectiesysteem. In 1996 werd de GSX-R750 SRAD (Model Year T) gepresenteerd, een nog extremere en lichtere motor, met een krachtigere motor en een compacter frame. 1998 bracht de GSX-R750 W (Model Year V), met een nieuw ontwerp en een verder verbeterde motor.
Jaren 2000
In 2000 werd de GSX-R750 K1 gepresenteerd, een compleet nieuwe motor met een krachtiger motor en een lichter frame. 2004 was het jaar van de GSX-R750 K4, met een moderner ontwerp en een nog beter presterende motor. In 2006 werd de GSX-R750 K6 geïntroduceerd, met een nieuw motormanagementsysteem en een aerodynamischer ontwerp. Twee jaar later kwam de GSX-R750 K8, met een nieuw frame en een verder verbeterde motor.
Jaren 2010 en 2020
In 2011 werd de GSX-R750 L1 gepresenteerd, een volledig nieuwe motor met een compacter ontwerp en een krachtiger motor. De GSX-R750 L7, de laatste evolutie van deze soort, verscheen in 2017, met een nog scherper ontwerp en een verder verbeterde motor. In datzelfde jaar viel officieel het doek voor de GSX-R750 in Europa. Maar omdat de fabrikant nog met voorraden zat, liep het model nog een aantal jaren door. In de USA daarentegen is de GSX-R750 nog steeds te koop, voor de prijs van $ 13.149 (€ 12.765).