Tacita trekt naar Dakar met elektrische Discanto (en hint op productiemodel)

Het pionierswerk dat Zero Motorcycles het afgelopen decennium heeft verricht voor alledaagse elektrische motoren, probeert Tacita sinds z’n deelname aan de Dakar Rally in 2020 te evenaren met z’n competitieve offroadprogramma. In de Dakar Rally van 2024 – die over enkele weken wordt afgetrapt – staat het elektrische merk met z’n volledig nieuwe Tacita Discanto aan de start. En daar zou het merk een jaar later ook een productiemodel van willen bouwen, voor gewone stervelingen. 

Om met de deur in huis te vallen: neen, elektrische motoren – zowel in vier- als tweewielers – zijn niet nieuw in Dakar. Al in 2017 reed Acconia de Dakar uit met een elektrische aandrijving, en vorig jaar nog wist Carlos Sainz een etappe te winnen in een volledig elektrische wagen (Audi RS Q E-Tron). Zelfs voor Tacita is de deelname geen primeur: het merk debuteerde (toen wel als alleereerste) in 2020 al met een elektrische motor in de legendarische woestijnrace. Anno 2024 is Tacita Formula Corsa volledig terug, met z’n volledig nieuwe Discanto. Een bijzonder ogende rallymotor, die in 2025 ook voor het grote publiek beschikbaar zou worden… 

 

Discanto

Over de nieuwe Discanto komen we nog niet bijster veel te weten, al zijn er een paar opvallende specs gelekt. Zo pakt de nieuwkomer uit met een manueel geschakelde vijfbak, een topsnelheid van 150 km/u, vloeistofkoeling voor de motor, de controller en het accumanagementsysteem. Maar ook aan de ’tankstops’ is gedacht: de accu’s aan boord kunnen makkelijk gewisseld worden tijdens een stop, waardoor de Discanto niet even acht uren aan de lader moet voor hij de liasons of specials kan voortzetten. En dan is er nog het opvallende uiterlijk – dat ons verdacht veel doet denken aan NIght Hawk, de tweewielige tegenhanger van Night Rider uit de jaren 80. Het kuipwerk op de neus hangt wel erg ver over het voorwiel, terwijl tussen het achterwiel en de staartsectie amper een vlakgestreken hand past. Het zal ons benieuwen hoe de Discanto het er in de duinen van afbrengt. 

Opvallend: Tacita zal tijdens de Dakar ook voor het eerst zijn ‘T-Station’ in competitie testen. Dat is een soort zelfvoorzienende servicepost, die draait op zonnepanelen, windgeneratoren én waterstof voor z’n energie, waardoor de deelname in se quasi CO2- en geruisloos zo moeten verlopen. Tacita Formula Corsa heeft voor de ervaren racers Oscar Polli en Sylvain Espinasse gekozen om de Discanto tussen 5 en 19 januari door de duinen van Saoedi-Arabië te loodsen.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.