Tacita trekt naar Dakar met elektrische Discanto (en hint op productiemodel)
Het pionierswerk dat Zero Motorcycles het afgelopen decennium heeft verricht voor alledaagse elektrische motoren, probeert Tacita sinds z’n deelname aan de Dakar Rally in 2020 te evenaren met z’n competitieve offroadprogramma. In de Dakar Rally van 2024 – die over enkele weken wordt afgetrapt – staat het elektrische merk met z’n volledig nieuwe Tacita Discanto aan de start. En daar zou het merk een jaar later ook een productiemodel van willen bouwen, voor gewone stervelingen.
Om met de deur in huis te vallen: neen, elektrische motoren – zowel in vier- als tweewielers – zijn niet nieuw in Dakar. Al in 2017 reed Acconia de Dakar uit met een elektrische aandrijving, en vorig jaar nog wist Carlos Sainz een etappe te winnen in een volledig elektrische wagen (Audi RS Q E-Tron). Zelfs voor Tacita is de deelname geen primeur: het merk debuteerde (toen wel als alleereerste) in 2020 al met een elektrische motor in de legendarische woestijnrace. Anno 2024 is Tacita Formula Corsa volledig terug, met z’n volledig nieuwe Discanto. Een bijzonder ogende rallymotor, die in 2025 ook voor het grote publiek beschikbaar zou worden…
Discanto
Over de nieuwe Discanto komen we nog niet bijster veel te weten, al zijn er een paar opvallende specs gelekt. Zo pakt de nieuwkomer uit met een manueel geschakelde vijfbak, een topsnelheid van 150 km/u, vloeistofkoeling voor de motor, de controller en het accumanagementsysteem. Maar ook aan de ’tankstops’ is gedacht: de accu’s aan boord kunnen makkelijk gewisseld worden tijdens een stop, waardoor de Discanto niet even acht uren aan de lader moet voor hij de liasons of specials kan voortzetten. En dan is er nog het opvallende uiterlijk – dat ons verdacht veel doet denken aan NIght Hawk, de tweewielige tegenhanger van Night Rider uit de jaren 80. Het kuipwerk op de neus hangt wel erg ver over het voorwiel, terwijl tussen het achterwiel en de staartsectie amper een vlakgestreken hand past. Het zal ons benieuwen hoe de Discanto het er in de duinen van afbrengt.
Opvallend: Tacita zal tijdens de Dakar ook voor het eerst zijn ‘T-Station’ in competitie testen. Dat is een soort zelfvoorzienende servicepost, die draait op zonnepanelen, windgeneratoren én waterstof voor z’n energie, waardoor de deelname in se quasi CO2- en geruisloos zo moeten verlopen. Tacita Formula Corsa heeft voor de ervaren racers Oscar Polli en Sylvain Espinasse gekozen om de Discanto tussen 5 en 19 januari door de duinen van Saoedi-Arabië te loodsen.