Testrijden op het Belgian Bike Weekend 2024: Suzuki
Volgende week is het zover: op 13 en 14 april 2024 trappen we de tweede editie van ons Belgian Bike Weekend af in de Oktoberhallen. Dat wordt opnieuw een absolute totaalbeleving voor motorrijders, waar iedereen de kans krijgt om testritten te maken met de nieuwste modellen van de grootste merken. We overlopen in deze reeks graag even de motoren die merken zullen meebrengen naar Wieze, en waar jij – ja, jij daar! – dus mee aan de rol kan op en naast het asfalt. Vandaag op het menu: Suzuki!
Adventure
Wie in de Suzuki-catalogus naar lange stelten zoekt, doet dat onder de ‘V’ van V-Strom. Die letter verwees niet enkel naar de dikke V-twin in het vooronder, die we nog steeds in de V-Strom 1050(DE) aantreffen – maar ook naar de versatiliteit, of de brede inzetbaarheid, van de Japanse allroadfamilie. De familie breidde vorig jaar duchtig uit, met zowel een nieuwe V-Strom 800 als een V-Strom 800DE. Beide zijn gezegend met een nagelnieuwe, 84 pk sterke paralleltwin, erg geslaagde looks en een rijwielgedeelte en uitrusting die gewoon helemaal klopt. Van deze kersverse, twee-eiige tweeling brengt suzuki zowel de straatgerichte als de avontuurlijke DE-versie mee naar Wieze, de grote broer tekent present in z’n offroadwaardige DE-plunje! Rijden, die hap!
Sport
De meest gesmaakte verrassing van Suzuki voor 2024, is wat ons betreft de GSX-8R die we onlangs nog mochten testrijden. Die atletische nieuwkomer pronkt met exact hetzelfde frame en subframe als de GSX-8S, met daarin Suzuki’s vorig jaar gepresenteerde, 776cc paralleltwin (83 pk/78 Nm), maar doet er een sportievere rijhouding, een opgewaardeerde ophanging én het nodige kuipwerk bovenop. Een absoluut pareltje van een motor – zowel uiterlijk als qua prestaties, waarop je onze testroute gewoon moet gereden hebben!
Street
We haalden het hierboven al even aan: de GSX-8R en GSX-8S delen nogal wat genen – en daar mag elke motorrijder blij om zijn. Rest jou enkel de vraag of je kiest voor naakt of appetijtelijk aangekleed, en naar de juiste sleutel te hengelen. Of… je gaat voor de overtreffende trap, uiteraard. In het vierpittersegment heeft Suzuki immers twee erg aantrekkelijke opties veil: met de op sporttouring gerichte, uiterst in de smaak gevallen GSX-S 1000 GT konden we vorig jaar al aan de rol, en de op iets hogere stelten gebouwde GSX-S 1000 GX is een spannende nieuwkomer in de catalogus. Strakke lijnen, een sportief smoeltje en een blok dat wel raad weet met toeren malen? Welke je ook voorkeur ook geniet, bereid je voor op een grijns die je een hele dag niet van je gelaat krijgt…
Testrijden: jazeker!
Suzuki brengt bovenstaande machines alvast mee naar het BBW, waar jij ze gedurende 15-20 minuten kan testrijden over door ons uitgestippelde routes. Je testrit alvast registreren kan bij Suzuki vooraf via deze link! Tot dan?