Triumph viert 50e verjaardag van Evel Knievel’s legendarische Rocket Jump
Op zondag 1 september vierde Triumph Motorcycles de 50ste verjaardag van Evel Knievel’s iconische Rocket Jump in Twin Falls, Idaho. De festiviteiten bestonden uit een motorparade en een evenement ter ere van deze gedenkwaardige stunt.
Triumph leidt de parade
Aan het hoofd van de parade reed Knievel’s zoon Kelly op een speciaal beschilderde Bonneville T120, vergezeld door stuntrijder Robbie ‘Maddo’ Maddison op een opvallende, op maat gemaakte Rocket 3. Deze custom Rocket 3 was een eerbetoon aan de unieke Skycycle X-2 Rocket die Evel gebruikte bij zijn originele sprong. Ook zesvoudig X Games-gouden medaillewinnaar Colby Raha koos voor een Triumph en reed mee in de parade op een Speed 400.
Crash-landing
De custom designs van de motoren waren geïnspireerd op Evel’s originele Bonneville T120-TT ‘Color Me Lucky’, waarmee hij zijn legendarische sprong van 141 voet (43 meter) over de fonteinen van Caesar’s Palace in Las Vegas uitvoerde op 31 december 1967. Hoewel de crash-landing hem ernstig verwondde, bevestigde deze stunt Evel’s status als de ultieme durfal.
Evel Knievel’s band met Triumph
Evel Knievel gebruikte Triumph-motoren voor vele van zijn stunts in de jaren 60, waaronder de beruchte sprong bij Caesar’s Palace. In 1972 gebruikte hij ook een Bonneville T120 om zijn ambitieuze Canyon-vlucht te promoten, waarbij hij de motor voorzag van vleugels om ieders verbeelding te prikkelen.
De beruchte Rocket Jump
Evel’s meest gedurfde stunt was zijn poging om in september 1972 met een ‘raket’ over de Snake River Canyon in Idaho te springen. Na moeilijkheden met vergunningen werd de locatie verplaatst van de Grand Canyon naar de Snake River Canyon, een kloof van een kwart mijl breed (402 meter) en meer dan 500 voet (152 meter) diep. Om de sprong over de Grand Canyon te promoten, werd een prototype ‘jet aangedreven’ Triumph Bonneville T120, uitgerust met vleugels en genaamd de ‘Skycycle’, aan de pers getoond. Luchtvaartingenieur Doug Malewicki werd vervolgens ingeschakeld om een echte ‘raket aangedreven’ motorfiets te ontwerpen en te bouwen om over de Snake River Canyon te springen.
Meer raket dan motorfiets
De Skycycle X-1 was gebaseerd op een zwaar gemodificeerd motorfietsframe en werd aangedreven door een stoommachine, gebouwd door de voormalige NASA-ingenieur Robert Truax. Na een testvlucht, die resulteerde in de crash van de X-1 in de Snake River, werd besloten om de wielen volledig te verwijderen en in plaats daarvan meer als een raket dan als een motorfiets op te stijgen en te vliegen. De uiteindelijke X-2 Rocket, met Knievel binnenin, werd gelanceerd in de Snake River Canyon op 8 september 1974. Tijdens de lancering werd de remparachute voortijdig geopend. Hoewel de X-2 het een deel van de weg over de canyon naar de noordelijke rand maakte, zorgde de tegenwind ervoor dat het terug naar het zuiden dreigde te drijven, de canyon in, en landde het slechts enkele meters van het water waarin Evel zeker zou zijn verdronken, vastgebonden in het voertuig.
Koning van de stuntmannen
Desondanks, samen met zijn sprong bij Caesars Palace, verzekerde de sprong met de raket over de Snake River Canyon, ondanks het uiteindelijke falen, Evels reputatie als de koning van de stuntmannen. De 50ste verjaardag van Evel Knievel’s Rocket Jump was een passend eerbetoon aan een van de meest iconische en gedurfde stuntartiesten aller tijden.