Triumph onthult 2024 Daytona 660!
Had Triumph ons net voor het jaareinde al warm gemaakt voor een mysterieuze nieuwkomer, dan haalde het kort na de feestdagen al de sluier van z’n nieuwe worp: de 2024 Daytona 660. Bij een prestigieuze naam horen gedegen prestaties: de kleine triple rolt de toonzaal uit met 95 pk en 69 Nm onder het knappe kuipwerk, en moet zowel sportieve rijders als sporttoerers weten te verleiden. Alle details? Die lees je hieronder.
Sportief broertje van de Trident
De Daytona 660 mag dan wel gebouwd zijn rond het 660cc-blok van de Trident, op de sportieve variant levert het krachthonk 17% meer vermogen en 9% meer koppel. Voorts heeft de atleet een gloednieuwe uitlaat aan boord, een hoogwaardige Showa 41 mm UPSD-vork en monoshock met instelbare veervoorspanning. De radiale vierzuigerremmen met dubbele 310 mm schijven en gevlochten remleidingen zijn gekoppeld aan de nieuwe Power 6-banden van Michelin. Dat alles wordt op het middenklasse racertje afgekruid met een zadelhoogte van 810 mm, een smalle stand-over en een geoptimaliseerde positie van stuur en voetsteunen, terwijl de rijder ook drie rijmodi (Sport, Road en Rain) en een nieuw Emergency Deceleration Warning-systeem ter beschikking krijgt.
Prestatiegericht
De driecilinder van de Daytona levert zoals gezegd 95 pk bij 11.250 tpm (max. 12.650 tpm) en ruim 80 procent van het piekkoppel van 69 Nm is beschikbaar vanaf slechts 3.125 tpm. Sportief én bruikbaar ineen. De bijbehorende soundtrack wordt ten berde gebracht dankzij 3-in-1 headers en een compacte einddemper met roestvrijstalen afwerking.
Het vermogen wordt overgebracht middels een zesversnellingsbak en de Torque Assist-koppeling zorgt voor een progressieve, lichte bediening. Een quickshifter is optioneel verkrijgbaar. Ook A2-rijders kunnen – middels een door de dealer makkelijk ongedaan te maken ombouwset – met een Daytona 660 aan de rol.
Gedegen onderstel
De nieuwe Daytona 660 profiteert van de jarenlange ontwikkeling van racewinnende chassis. Met zijn lichtgewicht sportframe, topkwaliteit Showa 41 mm big-piston UPSD-vork en Showa-achtervering rijdt hij makkelijk en wendbaar. De achtervering heeft ook een op afstand instelbare veervoorspanning voor snelle aanpassingen.
Lichtgewicht vijfspaaks wielen van gegoten aluminium houden de roterende massa laag voor een nog responsiever rijgedrag en verbeterde ophangingsprestaties. Standaard worden de nieuwe Power 6-banden van Michelin gemonteerd voor een betrouwbare handling op de weg in natte en droge omstandigheden. Met dubbele radiale remklauwen met vier zuigers gekoppeld aan lichtgewicht remschijven van 310 mm en gevlochten remleidingen, plus een Continental ABS-modulator, heeft de Daytona 660 ook uitstekende remkracht en remgevoel.
Technologie op punt
Het ride-by-wire zorgt voor een scherpe en nauwkeurige gasrespons en maakt ook drie rijmodi mogelijk: Sport, Road en Rain. Elke modus biedt een andere gasrespons en een ander niveau van tractiecontrole, waarbij de Sport-modus de meest reactieve gasrespons geeft voor ritten op de weg of circuitsessies. Het tractiecontrolesysteem kan ook worden uitgeschakeld via het menu voor rijders die liever volledig vrij zijn van elektronische interventie.
Het multifunctionele TFT-kleurenscherm is geïntegreerd in een wit-op-zwart LCD-scherm. Deze unit is compatibel met het My Triumph-connectiviteitssysteem (optioneel) en turn-by-turn navigatie plus interactie met telefoon en muziek mogelijk maakt. Alle functies worden duidelijk weergegeven op het TFT-scherm en bediend via de knoppen op het stuur.
Comfort en toegankelijkheid
Met z’n racy clip-ons en speels geplaatste voetsteunen, is de zithouding van de Daytona 660 perfect toegesneden op zowel sportief rijden als lange dagen in het zadel, terwijl de Daytona 660 ook perfect gedijt in stedelijke omgevingen. De zadelhoogte bedraagt 810 mm, al is er ook een optioneel lager zadel verkrijgbaar (785 mm).
Prijs en beschikbaarheid
De Daytona 660 staat vanaf eind maart 2024 bij de dealer, de vanafprijs bedraagt in België 9.995 euro en 10.995 euro in Nederland.
SPECIFICATIES
MOTOR EN VERSNELLINGSBAK
Type |
Vloeistofgekoeld, 3-cilinder-in-lijn,12 kleppen, DOHC, 240°-ontstekingsvolgorde |
|
Cilinderinhoud |
660cc |
|
Boring |
74,04 mm |
|
Slag |
51,1 mm |
|
Compressie |
12,05:1 |
|
Max. vermogen |
70 kW (95 pk) @ 11.250 tpm |
|
Max. koppel |
69 Nm @ 8.250 tpm |
|
Brandstofsysteem |
Sequentiële meervoudige elektronische brandstofinspuiting met elektronische gasklepregeling |
|
Uitlaat |
Roestvrijstalen 3-in-1-hoofdsysteem met lage enkelzijdige roestvrijstalen demper |
|
Eindaandrijving |
X-ring ketting |
|
Koppeling |
Natte multiplaat, slip & assist |
|
Versnellingsbak |
6 versnellingen |
CHASSIS
Frame
Stalen buizenframe
Swingarm
Dubbelzijdig, vervaardigd staal
Voorwiel
Gegoten aluminiumlegering 5 spaken, 17 x 3,5 in
Achterwiel
Gegoten aluminiumlegering 5 spaken, 17 x 5,5 in
Voorband
120/70 ZR 17
Achterband
180/55 ZR 17
Voorvering
Showa 41 mm upside down separate function big piston (SFF-BP), 110 mm veerweg
Achtervering
Showa monoshock RSU, instelbare veervoorspanning, 130 mm veerweg
Voorrem
Dubbele 310 mm zwevende schijf, radiale vierzuigerremklauw, ABS
Achterrem
Enkele 220 mm schijf, enkelzuigerremklauw, ABS
Instrumentarium
Multifunctioneel met kleuren TFT-scherm
AFMETINGEN & GEWICHT
Lengte
2.083,8 mm
Breedte (stuur)
736 mm
Hoogte zonder spiegels
1.145,2 mm
Zadelhoogte
810 mm
Wielbasis
1.425,6 mm
Balhoofdhoek
23,8°
Naloop
82,3 mm
Rijklaargewicht
201 kg (@ 90% benzinevolume)
Benzinetank
14 liter
BENZINEVERBRUIK
Benzineverbruik
4,9 l/100 km