Triumph onthult 2024 Daytona 660!

Had Triumph ons net voor het jaareinde al warm gemaakt voor een mysterieuze nieuwkomer, dan haalde het kort na de feestdagen al de sluier van z’n nieuwe worp: de 2024 Daytona 660. Bij een prestigieuze naam horen gedegen prestaties: de kleine triple rolt de toonzaal uit met 95 pk en 69 Nm onder het knappe kuipwerk, en moet zowel sportieve rijders als sporttoerers weten te verleiden. Alle details? Die lees je hieronder. 

Sportief broertje van de Trident

De Daytona 660 mag dan wel gebouwd zijn rond het 660cc-blok van de Trident, op de sportieve variant levert het krachthonk 17% meer vermogen en 9% meer koppel. Voorts heeft de atleet een gloednieuwe uitlaat aan boord, een hoogwaardige Showa 41 mm UPSD-vork en monoshock met instelbare veervoorspanning. De radiale vierzuigerremmen met dubbele 310 mm schijven en gevlochten remleidingen zijn gekoppeld aan de nieuwe Power 6-banden van Michelin. Dat alles wordt op het middenklasse racertje afgekruid met een zadelhoogte van 810 mm, een smalle stand-over en een geoptimaliseerde positie van stuur en voetsteunen, terwijl de rijder ook drie rijmodi (Sport, Road en Rain) en een nieuw Emergency Deceleration Warning-systeem ter beschikking krijgt.

Prestatiegericht

De driecilinder van de Daytona levert zoals gezegd 95 pk bij 11.250 tpm (max. 12.650 tpm) en ruim 80 procent van het piekkoppel van 69 Nm is beschikbaar vanaf slechts 3.125 tpm. Sportief én bruikbaar ineen. De bijbehorende soundtrack wordt ten berde gebracht dankzij 3-in-1 headers en een compacte einddemper met roestvrijstalen afwerking.

Het vermogen wordt overgebracht middels een zesversnellingsbak en de Torque Assist-koppeling zorgt voor een progressieve, lichte bediening. Een quickshifter is optioneel verkrijgbaar. Ook A2-rijders kunnen – middels een door de dealer makkelijk ongedaan te maken ombouwset – met een Daytona 660 aan de rol.

Gedegen onderstel

De nieuwe Daytona 660 profiteert van de jarenlange ontwikkeling van racewinnende chassis. Met zijn lichtgewicht sportframe, topkwaliteit Showa 41 mm big-piston UPSD-vork en Showa-achtervering rijdt hij makkelijk en wendbaar. De achtervering heeft ook een op afstand instelbare veervoorspanning voor snelle aanpassingen.

Lichtgewicht vijfspaaks wielen van gegoten aluminium houden de roterende massa laag voor een nog responsiever rijgedrag en verbeterde ophangingsprestaties. Standaard worden de nieuwe Power 6-banden van Michelin gemonteerd voor een betrouwbare handling op de weg in natte en droge omstandigheden. Met dubbele radiale remklauwen met vier zuigers gekoppeld aan lichtgewicht remschijven van 310 mm en gevlochten remleidingen, plus een Continental ABS-modulator, heeft de Daytona 660 ook uitstekende remkracht en remgevoel.

Technologie op punt

Het ride-by-wire zorgt voor een scherpe en nauwkeurige gasrespons en maakt ook drie rijmodi mogelijk: Sport, Road en Rain. Elke modus biedt een andere gasrespons en een ander niveau van tractiecontrole, waarbij de Sport-modus de meest reactieve gasrespons geeft voor ritten op de weg of circuitsessies. Het tractiecontrolesysteem kan ook worden uitgeschakeld via het menu voor rijders die liever volledig vrij zijn van elektronische interventie.

Het multifunctionele TFT-kleurenscherm is geïntegreerd in een wit-op-zwart LCD-scherm. Deze unit is compatibel met het My Triumph-connectiviteitssysteem (optioneel) en turn-by-turn navigatie plus interactie met telefoon en muziek mogelijk maakt. Alle functies worden duidelijk weergegeven op het TFT-scherm en bediend via de knoppen op het stuur.

Comfort en toegankelijkheid

Met z’n racy clip-ons en speels geplaatste voetsteunen, is de zithouding van de Daytona 660 perfect toegesneden op zowel sportief rijden als lange dagen in het zadel, terwijl de Daytona 660 ook perfect gedijt in stedelijke omgevingen. De zadelhoogte bedraagt 810 mm, al is er ook een optioneel lager zadel verkrijgbaar (785 mm).

Prijs en beschikbaarheid

De Daytona 660 staat vanaf eind maart 2024 bij de dealer, de vanafprijs bedraagt in België 9.995 euro en 10.995 euro in Nederland.

SPECIFICATIES

MOTOR EN VERSNELLINGSBAK

Type

Vloeistofgekoeld, 3-cilinder-in-lijn,12 kleppen, DOHC, 240°-ontstekingsvolgorde

Cilinderinhoud

660cc

Boring

74,04 mm

Slag

51,1 mm

Compressie

12,05:1

Max. vermogen

70 kW (95 pk) @ 11.250 tpm

Max. koppel

69 Nm @ 8.250 tpm

Brandstofsysteem

Sequentiële meervoudige elektronische brandstofinspuiting met elektronische gasklepregeling

Uitlaat

Roestvrijstalen 3-in-1-hoofdsysteem met lage enkelzijdige roestvrijstalen demper

Eindaandrijving

X-ring ketting

Koppeling

Natte multiplaat, slip & assist

Versnellingsbak

6 versnellingen

CHASSIS

Frame

Stalen buizenframe

Swingarm

Dubbelzijdig, vervaardigd staal

Voorwiel

Gegoten aluminiumlegering 5 spaken, 17 x 3,5 in

Achterwiel

Gegoten aluminiumlegering 5 spaken, 17 x 5,5 in

Voorband

120/70 ZR 17

Achterband

180/55 ZR 17

Voorvering

Showa 41 mm upside down separate function big piston (SFF-BP), 110 mm veerweg

Achtervering

Showa monoshock RSU, instelbare veervoorspanning, 130 mm veerweg

Voorrem

Dubbele 310 mm zwevende schijf, radiale vierzuigerremklauw, ABS

Achterrem

Enkele 220 mm schijf, enkelzuigerremklauw, ABS

Instrumentarium

Multifunctioneel met kleuren TFT-scherm

AFMETINGEN & GEWICHT

Lengte

2.083,8 mm

Breedte (stuur)

736 mm

Hoogte zonder spiegels

1.145,2 mm

Zadelhoogte

810 mm

Wielbasis

1.425,6 mm

Balhoofdhoek

23,8°

Naloop

82,3 mm

Rijklaargewicht

201 kg (@ 90% benzinevolume)

Benzinetank

14 liter

BENZINEVERBRUIK

Benzineverbruik

4,9 l/100 km

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.