Triumph presenteert z'n TF 450-E en TF 250-E enduro's
Het zat er al even aan te komen, maar nu heeft Triumph ook officieel z’n 2026 – néé, geen typo! – TF 450-E en TF 250-E enduro’s onthuld. Die komen naast de TF 250-X en TF 450-RC Edition crossmotoren in het gamma, en staan vanaf april 2025 bij de Europese dealers. Wij loodsen je even langs de specs!
Zelfde basis
De TF 450-E en TF 250-E zijn beide op een nagenoeg identieke basis ontwikkeld, met de hulp van vijfvoudig wereldkampioen Iván Cervantes en viervoudig wereldkampioen enduro en Triumph Factory Racing Enduro Team Manager Paul Edmondson. Beide enduro’s beschikken over hetzelfde lichtgewicht aluminium ruggengraatframe, quasi-identiek kuipwerk en premium set-ups qua vering en remmerij. Daarenboven krijgen beide machines een Pro Taper ACF Carbon Core-stuur, ODI half-waffle lock-on grips, een tank van 8,3 liter en een zadelhoogte van 955 mm.
Motorisch
Op vlak van aandrijving verschillen beide machines uiteraard wel. De TF 250-E wordt aangedreven door een 250cc SOHC ééncilinder die 42,3 pk en 27,8 Nm moet presteren. Volgens Triumph is de TF daarmee de krachtigste in zijn klasse, én perfect geschikt voor technische secties en elke enduro-uitdaging. Het blok is gekoppeld aan een roestvrijstalen uitlaatsysteem met een geïntegreerde Helmholtz-resonator. De TF 450-E is dan weer een DOHC-ééncilinder die 58,6 pk en 49,3 Nm uitbraakt. De 450 maakt ook gebruik van een resonator, maar die zit in de demper ingebouwd. Beide motoren kunnen rekenen op een Triumph/Athena Industries motormanagementsysteem met twee motormappings en tractiecontrole. In tegenstelling tot de crossmotoren met hun vijfbak, zijn de enduro’s uitgerust met een zesbak met een quickshifter (up).
Rijwielgedeelte
KYB staat op beide machines in voor de levering van de ophanging. Vooraan steekt een 48 mm UPSD-vork met spiraalveren (instelbare in- en uitgaande demping) en een kolossale veerweg van 300mm. Achteraan staat een monoshock met link in voor de demping. Deze unit is zowel qua in- als uitgaande demping instelbaar (hoge en lage snelheid) en beschikt over een veerweg van 313 mm. Afremmen gebeurt door een combinatie van Galfer-remschijven en Brembo-remklauwen. Zo steekt vooraan een enkele 260 mm remschijf en een zwevende tweezuigerremklauw, achteraan maakt een 220 mm remschijf met enkelzuigerremklauw de dienst uit. Om de D.I.D DirtStar 7000 alu-velgen liggen Michelin Enduro 2’s.
Prijzen en beschikbaarheid
In principe begint de uitrol van Triumph’s enduromodellen vanaf vandaag – april 2025. De TF 250-E staat in de catalogus voor 10.995 euro, voor de TF 450-E betaal je minimaal 11.595 euro. Voor meer info kan je terecht bij je vertrouwde dealer, of op onderstaande links.