Triumph presenteert z'n TF 450-E en TF 250-E enduro's

Het zat er al even aan te komen, maar nu heeft Triumph ook officieel z’n 2026 – néé, geen typo! – TF 450-E en TF 250-E enduro’s onthuld. Die komen naast de TF 250-X en TF 450-RC Edition crossmotoren in het gamma, en staan vanaf april 2025 bij de Europese dealers. Wij loodsen je even langs de specs!

Zelfde basis

De TF 450-E en TF 250-E zijn beide op een nagenoeg identieke basis ontwikkeld, met de hulp van vijfvoudig wereldkampioen Iván Cervantes en viervoudig wereldkampioen enduro en Triumph Factory Racing Enduro Team Manager Paul Edmondson. Beide enduro’s beschikken over hetzelfde lichtgewicht aluminium ruggengraatframe, quasi-identiek kuipwerk en premium set-ups qua vering en remmerij. Daarenboven krijgen beide machines een Pro Taper ACF Carbon Core-stuur, ODI half-waffle lock-on grips, een tank van 8,3 liter en een zadelhoogte van 955 mm.

 

Motorisch

Op vlak van aandrijving verschillen beide machines uiteraard wel. De TF 250-E wordt aangedreven door een 250cc SOHC ééncilinder die 42,3 pk en 27,8 Nm moet presteren. Volgens Triumph is de TF daarmee de krachtigste in zijn klasse, én perfect geschikt voor technische secties en elke enduro-uitdaging. Het blok is gekoppeld aan een roestvrijstalen uitlaatsysteem met een geïntegreerde Helmholtz-resonator. De TF 450-E is dan weer een DOHC-ééncilinder die 58,6 pk en 49,3 Nm uitbraakt. De 450 maakt ook gebruik van een resonator, maar die zit in de demper ingebouwd. Beide motoren kunnen rekenen op een Triumph/Athena Industries motormanagementsysteem met twee motormappings en tractiecontrole. In tegenstelling tot de crossmotoren met hun vijfbak, zijn de enduro’s uitgerust met een zesbak met een quickshifter (up).

Rijwielgedeelte

KYB staat op beide machines in voor de levering van de ophanging. Vooraan steekt een 48 mm UPSD-vork met spiraalveren (instelbare in- en uitgaande demping) en een kolossale veerweg van 300mm. Achteraan staat een monoshock met link in voor de demping. Deze unit is zowel qua in- als uitgaande demping instelbaar (hoge en lage snelheid) en beschikt over een veerweg van 313 mm. Afremmen gebeurt door een combinatie van Galfer-remschijven en Brembo-remklauwen. Zo steekt vooraan een enkele 260 mm remschijf en een zwevende tweezuigerremklauw, achteraan maakt een 220 mm remschijf met enkelzuigerremklauw de dienst uit. Om de D.I.D DirtStar 7000 alu-velgen liggen Michelin Enduro 2’s.

Prijzen en beschikbaarheid

In principe begint de uitrol van Triumph’s enduromodellen vanaf vandaag – april 2025. De TF 250-E staat in de catalogus voor 10.995 euro, voor de TF 450-E betaal je minimaal 11.595 euro. Voor meer info kan je terecht bij je vertrouwde dealer, of op onderstaande links.

 

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.