Tweedehands motormarkt: geen herstel in 2024, ondanks groei met 5,9%
De Belgische motormarkt beleefde in 2024 een absoluut recordjaar qua verkoop van nieuwe motoren. Maar ook de tweedehands motormarkt deed het in 2024 met 59.974 stuks +5,9% beter dan vorig jaar, meldt mobiliteitsfederatie Traxio. Desondanks blijft het echte referentiepunt 2022, het jaar voor de invoering van de motorkeuring. Dan zie je dat de markt nog steeds met –26,4% is gedaald, wat een verschil maakt van meer dan 21.000 motoren. Een potentieel lichtpuntje aan het eind van de tunnel dus, maar nog geen reden tot gejuich.
Goede decembermaand
Bij de occasies was december een goede maand met een stijging +13,7% (t.o.v. 2023) maar dat betekent een daling met –65% tegenover december 2022, de maand waarin last minute nog heel veel tweedehandse motoren werden ingeschreven vooraleer de wetgeving op keuring occasiemotoren in voege trad op 1 januari 2023. Wanneer we de inschrijvingen van nieuwe en tweedehandse inschrijvingen optellen, dan merken we dat 2024 met zijn 90.328 stuks het 6.321 eenheden beter doet dan vorig jaar maar nog altijd 17.813 exemplaren achterloopt op 2022. En dat betekent een afkalvende markt, met alle gevolgen van dien voor de sector.
Gewesten en provincies stilaan in de groene cijfers
Vlaanderen is ook in 2024 de grootste tweedehandsmarkt (60,5%), met Wallonië op 32,2% en Brussel op 7,4%. Opvallend is dat de grotere cilinderinhouden het over het algemeen beter doen dan de lichtste klassen. We waren stilaan bloedrode kaarten gewoon op provinciaal vlak maar gelukkig is het tij wat gekeerd. We zien met name stijgingen in alle provincies, van een bescheiden +3,0% in Limburg tot +10,1% in West-Vlaanderen. Let op: dit zijn verbeteringen in vergelijking met een barslecht 2023, toen de markt helemaal in elkaar was gezakt.
Stijging in alle klassen, zware jongens voorop
Alle klassen stijgen ten opzichte van vorig jaar. En opnieuw zitten de sterkste stijgers in de zwaarste klassen: meer dan +10% vanaf 751cc, +5% tussen 126 en 750cc, en slechts +1,2% bij de 125cc. Het zijn vooral Een mogelijke verklaring is dat de meerkost van de technische keuring gemakkelijker kan verrekend worden bij duurdere motoren dan bij lichte en goedkopere modellen. Ook de instroom van extra BMW R1200GS en R1250GS op de tweedehandsmarkt speelt hier zeker mee. Anderzijds is het belangrijk om te noteren dat de 125cc-klasse met 31,5% marktaandeel de grootste blijft, wat een goed teken is omdat hier vaak de motorrijders van de toekomst zitten.
Minder rood in de Top 10 van de verschillende klassen
In de gecumuleerde Top 10 zijn de dieprode cijfers verdwijnen en merken me steeds meer positieve cijfers op. Logisch, want we komen uit een heel diep dal gekropen. BMW gaat stevig vooruit met zowel parallel twins als de boxers (oudere GS-modellen die vrijkomen op de occasiemarkt) en ook KTM stijgt sterk bij de grotere cilinderinhouden, net als Harley-Davidson.