Tweedehandsmotoren zakken verder weg: 14.000 stuks minder ingeschreven dan in 2022
De markt van tweedehandsmotoren deed het in het eerste negen maanden een flink stuk beter dan vorig jaar. En toch is dat niet het hele verhaal. Maken we de vergelijking met 2022 – voor de invoering van de motorkeuring – dan kleuren de cijfers nog steeds bloedrood… Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van mobiliteitsfederatie Traxio.
Slecht nieuws
Zowel voor de motordealer (minder onderhoud, herstellingen en onderdelen) als voor de consument (minder keuze aan betaalbare occasies) is bovenstaande uiteraard slecht nieuws. Ook bij de occasies was september een (relatief) goede maand met een stijging +5,3% (t.o.v. 2023) maar dat betekent nog steeds een daling met –15,3% tegenover 2022. Wanneer we de inschrijvingen van nieuwe en tweedehandse inschrijvingen optellen voor de eerste 9 maanden, dan merken we dat 2024 met zijn 72.196 stuks het 6.770 eenheden beter doet dan vorig jaar maar nog altijd 12.639 exemplaren achterloopt op 2022. “En dat betekent een afkalvende markt, met alle gevolgen van dien voor de sector”, klinkt het bij Traxio-woordvoerder Filip Rylant.
Gewesten en provincies kleuren stilaan terug groen
Vlaanderen is ook tot en met september 2024 de grootste tweedehandsmarkt (60,0%gecumuleerd), met Wallonië op 33,1% en Brussel op 6,9%. Opvallend is dat de grotere cilinderinhouden het over het algemeen beter doen dan de lichtste klassen. We zien stijgingen in verschillende provincies, van een bescheiden +0,6% in Henegouwen tot +7,8% in Oost-Vlaanderen. Nota bene: dit zijn verbeteringen in vergelijking met een barslecht eerste negen maanden van 2023, toen de markt helemaal in elkaar was gezakt.
De zware jongens stijgen het meest, 125cc blijft het grootst
Alle klassen stijgen ten opzichte van vorig jaar. De sterkste stijgers zitten in de zwaarste klassen: vooral dan bij de +1.001cc. Een mogelijke verklaring is dat de meerkost van de technische keuring gemakkelijker kan verrekend worden bij duurdere motoren dan bij lichte en goedkopere modellen. Ook de instroom van extra BMW R1200GS’en en R1250GS’en op de tweedehandsmarkt speelt hier zeker mee. Anderzijds is het belangrijk om te noteren dat de 125cc-klasse met 25,5% marktaandeel de grootste blijft, wat een goed teken is omdat hier vaak de motorrijders van de toekomst zitten.
Minder rood in de Top10 van de verschillende klassen
In de gecumuleerde Top10 zijn de dieprode cijfers verdwijnen en merken me steeds meer positieve cijfers op, vooral bij de motoren van meer dan 750cc. Logisch, want we komen uit een heel diep dal gekropen. BMW gaat stevig vooruit met zowel parallel twins als de boxers (oudere GS-modellen die vrijkomen op de occasiemarkt) en ook KTM stijgt sterk bij de grotere cilinderinhouden, net als Ducati. Suzuki verliest zowat overal terrein behalve bij de 125cc terwijl de andere Japanse merken grosso modo overal een beetje winnen.