Tweedehandsmotoren zakken verder weg: 14.000 stuks minder ingeschreven dan in 2022

De markt van tweedehandsmotoren deed het in het eerste negen maanden een flink stuk beter dan vorig jaar. En toch is dat niet het hele verhaal. Maken we de vergelijking met 2022 – voor de invoering van de motorkeuring – dan kleuren de cijfers nog steeds bloedrood… Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van mobiliteitsfederatie Traxio

Slecht nieuws

Zowel voor de motordealer (minder onderhoud, herstellingen en onderdelen) als voor de consument (minder keuze aan betaalbare occasies) is bovenstaande uiteraard slecht nieuws. Ook bij de occasies was september een (relatief) goede maand met een stijging +5,3% (t.o.v. 2023) maar dat betekent nog steeds een daling met 15,3% tegenover 2022. Wanneer we de inschrijvingen van nieuwe en tweedehandse inschrijvingen optellen voor de eerste 9 maanden, dan merken we dat 2024 met zijn 72.196 stuks het 6.770 eenheden beter doet dan vorig jaar maar nog altijd 12.639 exemplaren achterloopt op 2022. “En dat betekent een afkalvende markt, met alle gevolgen van dien voor de sector”, klinkt het bij Traxio-woordvoerder Filip Rylant.

Gewesten en provincies kleuren stilaan terug groen

Vlaanderen is ook tot en met september 2024 de grootste tweedehandsmarkt (60,0%gecumuleerd), met Wallonië op 33,1% en Brussel op 6,9%. Opvallend is dat de grotere cilinderinhouden het over het algemeen beter doen dan de lichtste klassen. We zien stijgingen in verschillende provincies, van een bescheiden +0,6% in Henegouwen tot +7,8% in Oost-Vlaanderen. Nota bene: dit zijn verbeteringen in vergelijking met een barslecht eerste negen maanden van 2023, toen de markt helemaal in elkaar was gezakt.

De zware jongens stijgen het meest, 125cc blijft het grootst

Alle klassen stijgen ten opzichte van vorig jaar. De sterkste stijgers zitten in de zwaarste klassen: vooral dan bij de +1.001cc. Een mogelijke verklaring is dat de meerkost van de technische keuring gemakkelijker kan verrekend worden bij duurdere motoren dan bij lichte en goedkopere modellen. Ook de instroom van extra BMW R1200GS’en en R1250GS’en op de tweedehandsmarkt speelt hier zeker mee. Anderzijds is het belangrijk om te noteren dat de 125cc-klasse met 25,5% marktaandeel de grootste blijft, wat een goed teken is omdat hier vaak de motorrijders van de toekomst zitten.

Minder rood in de Top10 van de verschillende klassen

In de gecumuleerde Top10 zijn de dieprode cijfers verdwijnen en merken me steeds meer positieve cijfers op, vooral bij de motoren van meer dan 750cc. Logisch, want we komen uit een heel diep dal gekropen. BMW gaat stevig vooruit met zowel parallel twins als de boxers (oudere GS-modellen die vrijkomen op de occasiemarkt) en ook KTM stijgt sterk bij de grotere cilinderinhouden, net als Ducati.  Suzuki verliest zowat overal terrein behalve bij de 125cc terwijl de andere Japanse merken grosso modo overal een beetje winnen.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.