Uniek in België: ondanks een ziekte of handicap toch motorrijden? Het AWSR beoordeelt of dat kan.
Dankzij het Agence Wallonne pour la Sécurité Routière (AWSR) kunnen honderden automobilisten toch een voertuig besturen, ondanks een handicap of ziekte, binnen de grenzen van de wet. En nu zijn de motorrijders aan de beurt. Dit is een primeur voor België, waarover we meer te weten komen tijdens een demonstratie bij motorrijschool Georges in Soumagne.
Belgische première
Voortaan kan de afdeling Rijvaardigheid (DAC) van het AWSR ook beoordelen of deze mensen veilig op een motor kunnen rijden. Om deze nieuwe tests uit te voeren, heeft het agentschap net een motor aangeschaft en een innovatief apparaat waarmee de vaardigheid om op een tweewieler te rijden zonder valrisico kan worden getest. De operatie kostte ongeveer 30.000 euro. Dit werd mogelijk gemaakt door een speciale subsidie van de Waalse minister voor Verkeersveiligheid, Valérie De Bue. “Ik heb een speciaal budget vrijgemaakt om het AWSR in staat te stellen beter in te spelen op de mobiliteitsbehoeften van de gebruikers. Afhankelijk van hun fysieke mogelijkheden en het vervoermiddel dat ze kiezen”, benadrukte de minister.
Een belangrijke opmerking: het apparaat dat door het AWSR is aangekocht, is uniek in België. Het basismodel komt uit Nederland, waar het werd voorgesteld op het Autosalon van Utrecht. Verleid door het idee en zich bewust van de belangrijke sociale rol die het in België zou kunnen spelen, bestelde de AWSR zijn eigen exemplaar. En dankzij de feedback van de eerste gebruikers in Nederland is het veel geavanceerder geworden dan het basismodel! Een uitstekende vondst voor de AWSR!
Tijd voor de motoren
Concreet betekent dit dat motorrijders of aanvragers van een motorrijbewijs met een handicap of een verminderd vermogen, voortaan terecht kunnen bij het DAC. Daar kunnen ze controleren of ze (nog steeds) over de fysieke vaardigheden beschikken die nodig zijn om veilig motor te rijden.
De Body Check is ontworpen als een statische motor en test de vaardigheden die nodig zijn om op een tweewieler te rijden. Hieronder vallen de motorische vaardigheden die nodig zijn om de verschillende onderdelen te bedienen (stuur, versnellingspook, gashendel, enz.). Maar ook de kracht die nodig is om de bedieningselementen te bedienen (voor- en achterrem, koppeling, enz.). Of het evenwicht. Al deze factoren werden binnen getest, in alle veiligheid, zonder risico op vallen. Dankzij sensoren gekoppeld aan een stopwatch kan de reactietijd die nodig is om de bedieningselementen te activeren of de grond te raken ook nauwkeurig worden beoordeeld.
Deze test vindt plaats in de kantoren van AWSR in Namen. Het is de eerste fase van de beoordeling. Als de kandidaat laat zien dat hij of zij in staat is om alleen op een echte motor te rijden, wordt hij of zij uitgenodigd voor een praktijktest, omringd door experts van motorschool Georges, die positief op het project heeft gereageerd. Ze worden dan getest op hun vermogen om op een motor te rijden zoals ze dat in het verkeer zouden moeten kunnen (uitwijkmanoeuvres, bochten, noodstop enz.).
Na deze tweede test wordt meestal een beslissing genomen op basis van geschiktheid. In sommige gevallen kan het DAC-team de beslissing uitstellen en de kandidaat uitnodigen om vooraf een trainingscursus van 10 uur te volgen bij een motorrijschool. Het doel hiervan is om te kunnen oefenen in een veilige omgeving. Na deze training wordt een nieuwe beoordelingstest uitgevoerd. Aan het einde van het beoordelingsproces kunnen kandidaten die geschikt zijn verklaard een opleiding volgen bij een motorrijschool met het oog op het behalen van een motorrijbewijs. En voor degenen die er al een hebben, kan het motorrijden in alle veiligheid worden hervat.
Aanpassingen op maat
Afhankelijk van de specifieke behoeften van de kandidaten kunnen er aanpassingen aan de motor worden gemaakt. Er kunnen bijvoorbeeld spiegels worden toegevoegd om de dode hoek te beperken. Of de grootte en positie van de voetsteunen veranderen. De versnellingspook verplaatsen of zelfs vervangen door een met de duim bediende pook… Bepaalde bedieningselementen aan het stuur kunnen ook van de ene naar de andere kant worden verplaatst. Er kunnen ook voorwaarden worden vermeld op het rijbewijs, zoals het dragen van een prothese of bril. In zeldzamere gevallen kunnen beperkingen worden opgelegd, zoals de verplichting om alleen overdag te rijden.
Olivier is een deel van zijn been verloren bij een ongeluk tijdens het crossen. Gepassioneerd door motorrijden besloot hij weer in het zadel te klimmen. Maar dat bracht een pak stress en risico’s met zich mee. “Ik trainde op een veld met een vriend. Die kon me helpen als ik viel. Als ik op dat moment had kunnen profiteren van deze bodycheck, was mijn terugkeer naar het motorrijden veel vlotter verlopen geweest. Het is een fantastisch hulpmiddel! Tegenwoordig rijdt Olivier op een Ténéré die Michel Nickmans van Zone Rouge in Andenne heeft aangepast aan zijn behoeften. Dit omvat een achterrem aan de linkerkant en een achteruitversnelling die rechts zit gemonteerd. En vandaag geniet Olivier weer van elke rit op zijn motor.