Unieke Ducati-zijspancrossmotor te koop
Enkele jaren geleden bouwden de Amerikanen van Revival Cycles een 1999 Ducati ST4 om tot een zijspancrossmotor. Ja, dat lees je goed. Het geheel moest plezier uitstralen, dus felle kleuren uit de jaren 80 vormden de inspiratie voor het design. Die creatie, de Ducati Odioso gedoopt, komt nu te koop.
Beste van de rest
Normaal gesproken bouwen ze bij Revival Cycles technisch hoogstaande, subtiele, elegante machines. Deze keer kozen ze voor een compleet andere richting. Het idee was om een zijspancrossmotor te bouwen die niet gewoon standaard was. Hij moest erg krachtig zijn en gebaseerd op een uniek platform. Het team maakte daarop een wandeling door de winkel tussen alle motoren die ze nog hadden staan. De keuze viel op een Triumph Bonneville, MV Agusta Brutale, Moto Guzzi Centauro of Ducati ST4 uit 1999. Geen enkele van die motoren was geschikt voor de taak, dus de Ducati werd de beste van de rest.
Aangepast zijspan
De originele Ducati ST4 gebruikte een vierkleps DOHC vloeistofgekoelde 996cc V-twin. Na het strippen van de motor tot op het frame, ging het team aan de slag met het maken van een volledig aangepast zijspan met buizen van chroom-molybdeen en een dosis stangen om de zijspanrijder genoeg handvatten te geven om zich aan vast te houden. Het zijspan kreeg een eigen achterbrug met lange veerweg. De radiator, oliekoeler en lithium-ion accu werden naar het span verplaatst. KTM-vering (WP) werd gebruikt om offroad voldoende sterk te zijn en sprongen te kunnen maken. De achterwielophanging bestaat uit een gelegeerde Ducati Monster-swingarm en Öhlins-vering.
64 kg bespaard
De brandstoftank en het spatbord van het zijspan zijn op maat gemaakt van lichtgewicht metaal en de wielen zijn spaakwielen die speciaal zijn ontworpen voor offroadrijden. De uiteindelijke motor weegt 172 kg, zonder zijspan. De fabrieks-ST4 woog meer dan 236 kg, dus het besparen van meer dan 64 kg op de fabrieksmotor komt goed van pas als je een sprong van 10 meter moet maken.
15.000 dollar
De Ducati Odioso staat momenteel te koop bij Revival Cycles in Austin, Texas voor 15.000 dollar, wat ongeveer even veel is in euro’s. Tel daarbij nog wat vervoerskosten en voor een kleine 20.000 euro heb je een uniek bezit. Ideaal voor in een jaren 80 geïnspireerde mancave, iemand?