Vergelijkende test CFMOTO 450MT vs. Royal Enfield Himalayan 450

Op de afgelopen EICMA was het (alweer) klaar als een klontje. Het wordt ook in 2025 bikkelen om het middenklasse allroadsegment. Maar we lopen op de zaken vooruit. Het jaar is immers nog niet om, en ook in 2024 werden twee nieuwkomers de loopgraven ingestuurd: CFMOTO’s nagelnieuwe 450MT en de onvolprezen Royal Enfield Himalayan 450. Wij lieten beide machines een flink robbertje uitvechten op en naast het asfalt.

Fotografie: Jarno van Osch / Shot Up Productions

Eenvoud siert

Aftrappen doen we met de nieuwe Him. Die doet het anno 2024 met een relatief subtiele, maar niet te onderschatten make-over. ‘Eenvoud siert’ was het levensmotto voor z’n voorganger, en Royal Enfield lijkt trouw te blijven aan die insteek. Maar het oogt allemaal iets minder hoekig dan z’n voorganger, en voelt duidelijk robuuster: van de ophanging, over de diameter van de valbeugels, swingarm en framebuizen, tot de montage van het stuur en alle bijbehorende componenten. Verfijnder ook. De Himayan 450 krijgt niet enkel een amalgaam nieuwe kleurtjes, maar ook een kakelvers blok in het vooronder, ook het TFT-dashboard en bijbehorende functionaliteiten ogen anno 2024 helemaal bijdetijds.

Sterk pakket

Ook de uitdager uit China heeft een sterk pakket veil voor jonge en ‘downsizende’ motoravonturiers. De CFMOTO 450MT pakt uit met een gewaagde/geslaagde kleurstelling, en verbluft vriend en vijand – van de zwarte plastic panelen met camo-motief, het roze biesje op het gestikte zadel tot het knappe lichtsignatuur (met DRL) en het erg strak vormgegeven dashboard. Mag – en moet misschien zelfs – gezien worden!

Niks te klagen

Je zetelt bijzonder comfortabel op de CF, met hoge stuurrisers voor een mooi rechtopgezeten zithouding, met een prima steun – ook voor kleinere rijders. Het smalle, taps toelopende rallyzadel vereist weinig binnenbeenlengte, en de kniehoek wordt nooit vervelend scherp. Beide hendels laten zich middels een stelwieltje aanpassen aan de handen van de rijder in kwestie. Als kers op de taart zetten het windscherm en het kuipwerk vooraan je ondanks hun beperkte afmetingen meer dan behoorlijk uit de wind, én je kan het middels draaiknoppen op beide zijkanten naar wens verstellen. Zelfs met een offroadhelm om je kruin valt er helemaal niks te klagen. Knap werk van de Chinezen. 

Buiten schot

Op de Himalayan zit je – ondanks de gelijkaardige kniehoek – een tikkeltje meer in aanvalshouding. De lagere stuurklemmen en dito gepositioneerde hefboom strekken je torso enigszins over de benzinetank. Wie gehoopt had op wat windbescherming, pluist de optiecatalogus het best uit op zoek naar een groter windscherm. Het haast onooglijke stukje plexi houdt enkel de ronde tellerpartij buiten schot. Rijders met kleinere handen – zoals ondergetekende – zoeken vergeefs naar de stelmogelijkheden van rem- en koppelingshendel. De standaardsetting is helaas vrij ruim berekend ten opzichte van het stuur. Niks onoverkomelijks, maar had ergonomischer gekund voor een breder publiek.

Trapje hoger

Op vlak van rijwielgedeelte hebben beide merken geshopt bij gelauwerde leveranciers. Zoals genoegzaam geweten, heeft Royal Enfield enkele jaren geleden Harris verworven, dat sindsdien instaat voor de frames waarmee het merk het mooie weer maakt. Het stalen dubbelwiegframe steunt vooraan op een 43mm Showa-vork, achteraan levert de veringspecialist een enkel qua veervoorspanning instelbare monoshock. Een prima setup, maar CFMoto mikt nog een trapje hoger. Niet zozeer qua bouwkwaliteit – de KYB-vering is van gelijkaardige pluimage – wel qua stelmogelijkheden. Op de 450MT kan je voor- en achteraan immers met zowel veervoorspanning als ingaande demping aan de slag.

Bloemen naar India

De Himalayan mag dan wel een motor voor elk terrein heten, maar de focus ligt duidelijk wel op comfort. De CFMOTO rolt een pak stijver van de band, maar je kan wel met in- en uitgaande demping in de weer tot je je geprefereerde setting hebt gevonden – een niet te onderschatten troef. Daarenboven is het stuurgedrag op de 450MT mooi voorspelbaar en vrij licht – ondanks de ruwer geprofileerde 21-duimsbanden om de wielen. De Himalayan vereist een tikkeltje meer schouderimpuls, en valt ietwat onverwacht vroeg de bocht in. Alles went, uiteraard, klagen hoort u ons daarover niet doen. Op vlak van remmerij gaan de bloemen wat mij betreft naar India: de bite is duidelijk forser op de Himalayan – zowel voor- als achteraan. En dat is toch enigszins opvallend, gezien de radiale set-up op de MT.

Geslaagd debuut

Op motorisch vlak hebben beide kemphanen een nogal afwijkende insteek. De Himalayan doet het sinds 2024 met het nieuwe Sherpa-blok: een nagelnieuwe 452cc ééncilinder, met dubbele bovenliggende nokkenas én waterkoeling – een primeur voor Royal Enfield. Maar wel een geslaagd debuut. Zo loopt het 40 pk en 40 NM sterke monootje opvallend soepel en trillingsarm doorheen de toeren, en is het gros van het koppel al onder de 3.000 tpm beschikbaar. Tegelijk heeft de Himalayan ook een flink eindschot in petto, en vertoont het blok een mooi lineaire opbouw tot dik voorbij de 8.000 tpm. Dat terwijl z’n voorganger al bij 5.000 tpm was uitgezongen. Een flinke stap voorwaarts dus, die we absoluut konden smaken – vooral dan in de Performance-rijmodus. Z’n Eco-modus is enkel voorbehouden voor de kilometers op de snelweg, wat ons betreft.

Nukkig

CFMOTO doet het met een ‘oude bekende’: de 449cc 270°-paralleltwin van de 450NK, die er in deze configuratie 44,4pk en 44 Nm uit weet te persen. Het blok loopt lekker zacht, als je tenminste boven de 2.000 tpm vertoeft. Onderin is de loop vrij onvoorspelbaar, met een naar aanvoelen onregelmatige ontsteking of injectie. Een leuke bijvangst is de portie backfire uit de lekker bruut klinkende pot, jammer is dat je daardoor soms af te rekenen krijgt met een nukkig blok bij lage snelheden. Maar eenmaal boven die grens is de krachtbron een absolute droom: het loopt lekker krachtig door de prima versnellingsbak, en piekt pas bij 8.500 tpm en een top van dik 148 km/u. Wij houden er een lichte voorkeur aan over voor Royal Enfield bij stadsgebruik, woon-werkverkeer, en voor onervaren rijders. Wie liever iets sportiever rijdt, is vermoedelijk meer fan van het karakter van de 450MT.

Zieltjes winnen

Naast de resem kwaliteitscomponenten aan boord, proberen deze twee middenklasse hoogpoters ook zieltjes te winnen met hun respectieve elektronicapakketten. Royal Enfield rust z’n Himalayan uit met twee rijmodi (Eco en Performance en uitschakelbaar ABS (achter), en het ronde TFT-schermpje laat zich makkelijk met je mobieltje verbinden voor gesprekken, muziek én fullscreen navigatie (via Google Maps). Een mooi en handig pakket. Maar ook de 450MT laat zich niet onbetuigd, met standaard tractiecontrole, eveneens uitschakelbaar ABS (achteraan, via een knop op de linker stuurhelft) en ook op de Chinese inzending kan je in de weer met bluetoothconnectiviteit allerhande. Prima punten voor beide machines.

Allroad

De eerlijkheid gebiedt ons toe te geven dat we de portie offroad tot een minimum hebben beperkt – zij het met een goede reden. De banden op de Himalayan zijn immers CEAT-rubbers met zuiver straatprofiel. Op de CFMOTO liggen dan wel iets ruwere CST-allroadrubbers, maar ook die hadden weinig verhaal bij de (daags voordien) natgeregende ondergrond. In een mum van tijd lopen beide profielen vol met de leemachtige korst, waarna we het glibber-en-glijgedeelte met plezier opnieuw inruilen voor asfalt en de occasionele gravelstrook. Maar toch hebben we enkele conclusies voor u klaar.

Avontuur ademen

Alles op de CFMOTO 450MT ademt immers avontuur. Van de slanke tank-en-zadelcombo, de makkelijk uit te nemen rubbers in de pedalen, de verstelbare hendels, over de onder 180 graden op hun steeltjes in te klappen spiegels, en het perfect afleesbaar TFT-scherm, tot het rallyschermpje. Dat is aan beide zijden met één hand te bedienen, en is voorzien van een beugel voor eventuele navigatie, roadbook of telefoon, en een USB-aansluiting links op de ‘tower’ voor stroomvoorziening. Een gewéldig pakket. Enkel de nukkige gasrespons in lage toeren laat ‘m een beetje in de steek bij technisch offroaden. Mag de pees erop, dan vind je moeilijk een leukere speelkameraad. Veerwegen van 200 mm, een grondspeling van 220 mm, standaard gemonteerde (en potige) carter- en radiatorprotectoren, handkappen (normaal standaard gemonteerd), én een afzonderlijke knop waarmee je zelfs rijdend het ABS en de tractiecontrole uitschakelt. Top.

In de brousse

Op de Himalayan staat het stuur dan weer een stukje dichter bij de kroonplaat gemonteerd, zit je een stukje dieper ‘in’ de motor, en zorgen de meer afgeronde vormen voor een iets minder natuurlijk aanvoelende rechtstaande houding. Het rem- en koppelingshendel zijn op iets grotere handen voorzien (en niet-instelbaar). Maar de Himalayan werd naar verluidt wel getest met benzine van matige tot slechte kwaliteit, dus ben je ook midden in ‘de brousse’ zeker dat je thuis raakt met wat peut uit een colafles. Het ABS is ook uitschakelbaar in beide rijmodi, en op de valbeugels rond de tank kan je altijd wat bagage kwijt. Alles opgeteld is het wat ons betreft meer een ‘kan prima als het moet’-insteek dan een ‘laat Dakar maar komen’-idee. Maar daar is helemaal niks mis mee. Avonturieren hoeft niet altijd op het scherpst van de snee.

Prijzenoorlog

Zowel Royal Enfield als CFMOTO proberen de concurrentie te wurgen met een wel erg strakke prijszetting. Zo tel je voor de Himalayan – in deze ‘Hanle Black’-kleurstelling – een bijzonder democratische 6.299 euro neer. Voor de indrukwekkende 450MT moet je net een tikkeltje dieper in de buidel tasten: die staat vanaf 6.999 euro in de garage. Een spagaat van amper 700 euro die zowel de beginnende rijder als de doorgewinterde downsizer ongetwijfeld aan het denken zet. Weeg je beide pakketten in hun nakie tegen elkaar af, dan gaan de bloemen wat ons betreft naar CFMOTO: volledig instelbare ophanging, de extra cilinder (voor soepelere loop op lange ritten) en uitgebreide standaarduitrusting pleiten daarbij behoorlijk in z’n voordeel.

Conclusie: 450MT

De CFMOTO 450MT is wat mij betreft een verrassing van formaat. Het ding doet – met uitzondering van het onvoorspelbare gedokker in lage toerentallen en sporadisch uitvallen – werkelijk alles goed. Een nagenoeg perfecte combinatie van looks, flair, prestaties en speelplezier, voor een prijs die voor nagenoeg iedere motorrijder behapbaar blijft. Dit is wat mij betreft de kleine Ténéré die Yamaha (nog) niet heeft gemaakt, dat kaliber. Veel groter worden de complimenten van ondergetekende niet, dezer dagen. Enkel de wel erg trage aanvoer van onderdelen is zorgwekkend: als een importeur al maanden moet wachten om die toegestuurd te krijgen (cfr. ontbrekende handkappen, beschadigde zijpanelen) dan kan je raden hoe lang je als klant moet wachten als er iets stuk gaat… Dat lijkt een bemerking in de marge, maar is het niet. 

Conclusie: Himalayan 450

Ook z’n uitdager van vandaag valt amper iets te verwijten: de Royal Enfield Himalayan 450 heeft een enorme sprong voorwaarts gemaakt ten opzichte van z’n voorganger en is een topmachine voor menig motorrijder. Met een geweldig fijn blok, een prima basisuitrusting en afwerking, en gedurfde maar geslaagde looks. Alleen voelt hij naast de 450MT een beetje alsof hij nog dateert uit een eerdere generatie – de CF voelt een pak verfijnder, en verder doorontwikkeld aan. En dat bedoel ik op de minst kwetsende manier mogelijk. Test je ‘m losstaand van z’n concurrent vandaag, dan kan je niet anders dan onder de indruk zijn van de Him – maar dat is helaas niet de insteek van een vergelijkende test.

Pluspunten

CFMOTO 450 MT

+ Perfect uitgebalanceerd geheel
+ Mooiste (en meest gebruiksvriendelijke) dashboard tot op heden
+ Voor zowel grote als kleine rijders

Royal Enfield Himalayan 450

+ Prijs-kwaliteit is prima
+ Uniek uiterlijk, eigenzinnige (maar geslaagde) insteek
+ Blokje rijdt verrassend fijn (en relatief trillingsvrij)

Minpunten

CFMOTO 450 MT

– Loopt nogal ruw onderin, durft al eens stilvallen
– Voorrem overtuigt minder qua bite
– Lange wachttijd op vervangonderdelen (?)

Royal Enfield Himalayan 450

– Stuurt iets logger dan z’n tegenstander
– Voelt ‘oubolliger’ qua bediening
– Prijsverschil is minimaal

CFMOTO 450MT

Royal Enfield Himalayan 450

MOTOR
Type Vloeistofgekoelde paralleltwin Vloeistofgekoelde ééncilinder
Cilinderinhoud 449cc 452cc
Boring x slag 72,0 x 55,2 mm 84x 81,5 mm
Kleppen/cilinder 4 4
Compressieverh. 11,5:1 11,5:1
Carburatie Elektronische injectie Elektronische injectie
Koppeling Natte multiplaat Natte multiplaat met slipper/assistkoppeling
Transmissie 6 versnellingen 6 versnellingen
Eindoverbrenging ketting ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen 44,4 pk bij 8.500 tpm 40 pk bij 8.000 tpm
Maximaal koppel 44 Nm bij 6.250 tpm 40 Nm bij 5.500 tpm
ELEKTRONICA
Motor Tractiecontrole Twee rijmodi
Rijwielgedeelte ABS, uitschakelbaar achteraan Uitschakelbaar ABS achteraan
RIJWIELGEDEELTE
Frame stalen buizenframe stalen dubbel wiegframe
Vering voor 41mm KYB UPSD-vork 43mm Showa UPSD-vork
Stelmogelijkheden Veervoorspanning, ingaande demping /
Vering achter KYB monoshock met Multi-link Showa monoshock
Stelmogelijkheden Veervoorspanning en ingaande demping Veervoorspanning
Veerweg v/a 200mm 200/200 mm
Rem voor Radiaal gemonteerde J.Juan vierzuigerremklauw 320mm remschijf Enkele 320mm remschijf met tweezuigerremklauw
Rem achter Enkele 240mm remschijf met enkelzuigerremklauw Enkele 270mm remschijf, enkelzuigerremklauw
Banden v/a 90/90-21, 140/70-18 90/90-R21, 140/80-R17
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis 1.505 mm 1.510 mm
Balhoofdhoek 26° n.b.
Naloop 105 n.b.
Zithoogte 820mm (800mm mits aanpassing linksysteem) 825/845 mm
Gewicht 175 kg (droog) 196 kg (rijklaar)
Tankinhoud 17,5 liter 17 liter
PRIJS & INFO
Prijs België 6.999 euro 6.299 euro

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.