Vergelijkende test: Honda XL750 Transalp vs QJMotor SRT 800 SX
QJMotor opereert nog niet zo lang op onze markt, maar het heeft wel al meteen een stempel gedrukt. Het merk heeft een uitgebreid gamma, scherpe prijzen en de motoren zijn standaard rijk uitgerust. In theorie een serieuze bedreiging voor de gevestigde waarden en merken, maar hoe zit dat in de praktijk? Hoe verhoudt een QJMotor SRT 800 SX zich ten opzichte van een ‘doordeweekse’ Honda XL750 Transalp? Heeft de QJMotor meer dan enkel een scherpe prijs?
Vorige generatie Transalp
Oplettende kijkers is het misschien al opgevallen. De Honda Transalp is er eentje van de vorige generatie, herkenbaar aan onder andere de lichtjes andere koplamp. De reden daarvoor is heel simpel: bij het uitvoeren van deze test was de geüpdatete Transalp nog niet beschikbaar. Laat dat je echter niet te veel van de wijs brengen, want de ‘oude’ Transalp staat nog steeds in de prijslijst bij Honda en we gebruiken dus ook die prijzen bij de technische gegevens. Het 2025-model kost 11.199 euro, het geteste 2023-model 10.799 euro. De recentste Transalp heeft nieuwe ledverlichting en een vernieuwd windscherm, een nieuw 5-inch TFT-scherm, een verlichte vierwegschakelaar en andere instellingen voor de ophanging en gasrespons.
Geen accessoires voor de QJMotor
Omdat we al wat ervaring met de Transalp hebben, besluiten we eerst op de onbekende QJMotor te stappen. Een knappe motor met een aantrekkelijk design. Hij ziet er volwassen en robuust uit, wat zeker niet onbelangrijk is in dit segment van softe adventures. De kop ziet er stoer uit, de richtingaanwijzers zijn vooraan mooi ingewerkt. Met een zwart uiterlijk met rode accenten en gouden velgen kun je niet snel iets verkeerd doen. Lekker sportief! Kijken we wat meer in detail, zien we grote namen als Marzocchi op de vering, Brembo op de remmen en Metzeler op de banden. Dat belooft. De QJMotor is standaard dan wel uitgerust met handvat- en zadelverwarming, maar hij heeft geen tractiecontrole en ook geen quickshifter, zelfs niet optioneel. Sterker nog: er zijn helemaal geen accessoires of opties beschikbaar. Je kunt enkel kiezen uit deze basis-uitvoering of een Touring-versie met drie koffers.
Meteen vertrouwd
Het TFT-scherm trekt de moderniteit van de QJMotor door, maar de weergegeven info is karig. Je ziet er enkel het essentiële op, waarbij zoiets als de actieradius ontbreekt. Daarbij weerkaatst het scherm veel zonlicht op deze stralende dag, waardoor het niet altijd geweldig afleesbaar is. Even onzichtbaar op dit moment, maar wel superhandig als het donker is, zijn de verlichte stuurknoppen. Het eerder besproken – voor dit segment – sportieve uiterlijk voel je meteen aan je billen. Het zadel is aan de harde kant. Je hebt wel een fijne, actieve zitpositie. Weeral sportief voor het segment, maar in de basis dus relaxt en comfortabel. Net zoals op ‘een’ Honda voelt de QJMotor meteen vertrouwd aan. De knoppen staan waar ze moeten staan, er zit niets van metaal of plastic te duwen aan je benen of voeten, en de hendels staan allemaal onder de juiste hoek. Hou wel rekening met veel speling op de gaskabel.
Aan/uit-gasreactie
QJMotor moet ergens besparen om aan zo’n scherpe prijs te komen, en dat is duidelijk gebeurd op het gebied van elektronica. Geen tractiecontrole, geen elektronische gaskleppen. Mogelijks is het omdat we tegenwoordig zo verwend worden met die elektronische systemen dat we de gasreactie op de SRT hakerig vinden. Het is een ouderwets aan-/uitgevoel. Dat merk je vooral bij lage snelheid als je bijvoorbeeld een rotonde uitkomt. Dan is het in tweede versnelling iedere keer weer zoeken naar het aangrijpingspunt. Eenmaal de gaskabel goed gespannen is door je rechterpols, krijg je een fijn motorblok. De 799cc-paralleltwin levert 92 pk en trekt gestaag en gezwind door zijn toerenbereik. De krachtsexplosie is zeker niet spectaculair, maar het is wel een leuk motorblok. En hij maakt een knap geluid. Sportieve sound? Jazeker!
Topmerken leveren topprestaties
De topmerken die QJMotor gebruikt om het rijwielgedeelte van hun motoren makkelijker op punt te krijgen, doen wat ervan verwacht wordt. De Marzocchi-vering is fijn en standaard prima afgesteld. Voldoende comfortabel, maar ook zeker stevig genoeg als het tempo de hoogte ingaat. Verwacht geen uitgebreide instelmogelijkheden, want enkel achteraan is de veervoorspanning aanpasbaar. Wij vonden het tijdens onze testweek alvast niet nodig om op zoek te gaan naar een hardere of zachtere set-up.
Hardware is geen beperkende factor
De Brembo-remmen dan, ook die presteerden op zijn Brembo’s. Mooi doseerbaar, krachtig en met veel gevoel te bedienen. We hebben ondertussen geleerd, na vele jaren testwerk en honderden verschillende motoren, dat dikwijls niet zozeer de rem-hardware de beperkende factor is, maar wel de afstelling ervan. In dit geval heeft QJMotor ook dat goed voor elkaar. Denk je aan Metzeler, denk je aan toprubber. Ook hier geen verrassingen. Gewoon banden die voornamelijk onroad goed presteren, waarbij een uitstapje op gravelwegen eveneens redelijk te doen is. Hou het echter bij soft offroad, zowel voor band als voor machine.
Als in een zetel op de Honda
Overstappen op de Honda Transalp is geen wereld van verschil – het is tenslotte een gelijkaardige motor uit hetzelfde segment – maar het is toch… anders. Dat begint bij de zitpositie. Je zit veel meer als in een zetel op de Transalp, relaxter, lager, minder sportief en aanvallend. Het windscherm is, net als op de QJMotor, niet instelbaar, wat altijd jammer is. Zelfs enkele centimeters hoger doen veel als je op de autosnelweg rijdt. Maar goed, de kosten zijn ook belangrijk. Verder ontbreekt een usb-poort op de Honda, wat steeds minder voorkomt op moderne motoren. Waar de QJMotor bespaard heeft op elektronica, pakt de Transalp er net mee uit. Je krijgt standaard een quickshifter, verschillende rijmodi en zelfs instelbare tractiecontrole. Er zijn dus veel meer mogelijkheden om de motor naar je hand te zetten.
Kermisattractie
De relaxtere zitpositie op de Transalp vloeit ook door naar de vering. Die is duidelijk zachter en dus meer op comfort afgestemd. Dat voel je ook duidelijk als je op tempo rijdt. De Transalp duikt en helt alsof je op een kermisattractie zit. Onveilig wordt het nooit, maar het mocht allemaal een tandje scherper. Tel daar ook nog een zachter zadel bij en het mag duidelijk zijn welk merk voor welke richting kiest.
Agressieve of soepele gasreactie?
De vering is niet het enige dat soepeler is op de Honda. De 755cc-paralleltwin, 44cc kleiner dan die van de QJ, is eveneens 92 pk sterk en moet slechts 2 Nm inleveren ten opzichte van de SRT. Maar het is de soepelheid van het motorblok dat veel verschil maakt. Waar het QJMotor-blok nogal agressief uit de hoek kan komen, al zeker met de heftige gasreactie, is de loop van de Honda-twin minder stoterig en veel vloeiender. Het verloopt allemaal wat gezapiger en rustiger, zonder dat het saai wordt. Door de 270°-krukas heb je al laag in toeren heel wat pit en karakter. Het uitlaatgeluid klinkt krachtig, maar wel ingetogener dan dat van de QJMotor.
39 kg verschil
Hét grote verschil tussen de SRT en de Transalp is echter het gewicht. De Honda is maar liefst 39 kg lichter, en dat voel je meteen. Niet alleen in het optrekken en remmen, maar vooral bij het sturen. De Transalp stuurt scherper, makkelijker en vooral fijner. Om een verschil van 10 kg op te merken, moet je al een goede rijder zijn. Maar een verschil van net geen 40 kg merkt iedere motorrijder. Het is niet dat de QJMotor er een duidelijk ondermaatse machine van wordt, zeker niet. Maar je merkt wel het verschil met de verfijndere Transalp, op elk gebied.
Conclusie
Op papier liggen de QJMotor SRT 800 SX en Honda XL750 Transalp erg dicht tegen elkaar. Ze halen beide 92 pk uit een paralleltwin en schelen slechts 2 Nm in koppelwaarde. Maar ga wat verder kijken en dan zie je dat de Honda meer elektronica heeft, tegenover standaard zadel- en handvatverwarming voor de QJMotor. Het onderhuidse verschil is echter het grootst. De Honda Transalp is maar liefst 39 kg lichter dan de SRT 800 SX, wat zich vertaalt in een fijner en vooral verfijnder rijdende motor. Maar koop je met de 1.300 euro voordeligere Chinees een minderwaardige machine? Nee hoor, hij is alleen wat bruter en minder geraffineerd. Bepaalde merken zijn daar heel groot mee geworden.
Foto’s: Bert Claes
Honda XL750 Transalp
Pluspunten
Soepel en verfijnd
Comfortabel
Motorblok
Minpunten
Braaf
Te zachte vering
Geen instelbaar windscherm
QJMotor SRT 800 SX
Pluspunten
Stoere looks
Pittig motorblok
Prijs
Minpunten
Geen elektronica
Hard zadel, hard afgeveerd
Gewicht
Technische gegevens
Honda XL750 Transalp
MOTOR
Type: vloeistofgekoelde twee-in-lijn
Cilinderinhoud: 755cc
Boring x slag: 87 x 63,5 mm
Compressieverh.: 11,0:1
Koppeling: natte multiplaat, A&S-koppeling
Transmissie: zesbak
Eindoverbrenging: ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 92 pk @ 9.500 tpm
Maximaal koppel: 75 Nm @ 7.250 tpm
ELEKTRONICA
Motor: rijmodi, power modi, motorrem
Rijwielgedeelte: tractiecontrole, wheeliecontrole, uitschakelbaar ABS
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen diamantframe
Vering voor: 43 mm UPSD
Stelmogelijkheden: /
Vering achter: monoshock
Stelmogelijkheden: veervoorspanning
Veerweg v/a: 190/190 mm
Rem voor: dubbele 310mm schijf met tweezuigerklauw
Rem achter: enkele 256mm schijf met éénzuigerklauw
Banden v/a: 90/90-R21, 150/70-R18
AFMETINGEN
Rijklaargewicht: 208 kg
Tankinhoud: 16,9 l
Wielbasis: 1.560 mm
Zithoogte: 850 mm
Balhoofdhoek: 27°
Naloop: 111 mm
PRIJS
België: € 10.799
QJMotor SRT 800 SX
MOTOR
Type: vloeistofgekoelde twee-in-lijn
Cilinderinhoud: 799cc
Boring x slag: 88 x 65,7 mm
Compressieverh.: n.n.b.
Koppeling: natte multiplaat
Transmissie: zesbak
Eindoverbrenging: ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 92,5 pk @ 9.000 tpm
Maximaal koppel: 77 Nm @ 8.000 tpm
ELEKTRONICA
Motor: /
Rijwielgedeelte: /
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen buizenframe
Vering voor: UPSD
Stelmogelijkheden: /
Vering achter: monoshock
Stelmogelijkheden: veervoorspanning
Veerweg v/a: n.n.b.
Rem voor: dubbele 320mm schijf
Rem achter: enkele 260mm schijf
Banden v/a: 110/80-R19, 150/70-R17
AFMETINGEN
Rijklaargewicht: 247 kg
Tankinhoud: 24 l
Wielbasis: 1.540 mm
Zithoogte: 835 mm
Balhoofdhoek: n.n.b.
Naloop: n.n.b.
PRIJS
België: € 9.499