Vergelijkende test: Honda XL750 Transalp vs QJMotor SRT 800 SX

QJMotor opereert nog niet zo lang op onze markt, maar het heeft wel al meteen een stempel gedrukt. Het merk heeft een uitgebreid gamma, scherpe prijzen en de motoren zijn standaard rijk uitgerust. In theorie een serieuze bedreiging voor de gevestigde waarden en merken, maar hoe zit dat in de praktijk? Hoe verhoudt een QJMotor SRT 800 SX zich ten opzichte van een ‘doordeweekse’ Honda XL750 Transalp? Heeft de QJMotor meer dan enkel een scherpe prijs?

Vorige generatie Transalp

Oplettende kijkers is het misschien al opgevallen. De Honda Transalp is er eentje van de vorige generatie, herkenbaar aan onder andere de lichtjes andere koplamp. De reden daarvoor is heel simpel: bij het uitvoeren van deze test was de geüpdatete Transalp nog niet beschikbaar. Laat dat je echter niet te veel van de wijs brengen, want de ‘oude’ Transalp staat nog steeds in de prijslijst bij Honda en we gebruiken dus ook die prijzen bij de technische gegevens. Het 2025-model kost 11.199 euro, het geteste 2023-model 10.799 euro. De recentste Transalp heeft nieuwe ledverlichting en een vernieuwd windscherm, een nieuw 5-inch TFT-scherm, een verlichte vierwegschakelaar en andere instellingen voor de ophanging en gasrespons.

Geen accessoires voor de QJMotor

Omdat we al wat ervaring met de Transalp hebben, besluiten we eerst op de onbekende QJMotor te stappen. Een knappe motor met een aantrekkelijk design. Hij ziet er volwassen en robuust uit, wat zeker niet onbelangrijk is in dit segment van softe adventures. De kop ziet er stoer uit, de richtingaanwijzers zijn vooraan mooi ingewerkt. Met een zwart uiterlijk met rode accenten en gouden velgen kun je niet snel iets verkeerd doen. Lekker sportief! Kijken we wat meer in detail, zien we grote namen als Marzocchi op de vering, Brembo op de remmen en Metzeler op de banden. Dat belooft. De QJMotor is standaard dan wel uitgerust met handvat- en zadelverwarming, maar hij heeft geen tractiecontrole en ook geen quickshifter, zelfs niet optioneel. Sterker nog: er zijn helemaal geen accessoires of opties beschikbaar. Je kunt enkel kiezen uit deze basis-uitvoering of een Touring-versie met drie koffers.

Meteen vertrouwd

Het TFT-scherm trekt de moderniteit van de QJMotor door, maar de weergegeven info is karig. Je ziet er enkel het essentiële op, waarbij zoiets als de actieradius ontbreekt. Daarbij weerkaatst het scherm veel zonlicht op deze stralende dag, waardoor het niet altijd geweldig afleesbaar is. Even onzichtbaar op dit moment, maar wel superhandig als het donker is, zijn de verlichte stuurknoppen. Het eerder besproken – voor dit segment – sportieve uiterlijk voel je meteen aan je billen. Het zadel is aan de harde kant. Je hebt wel een fijne, actieve zitpositie. Weeral sportief voor het segment, maar in de basis dus relaxt en comfortabel. Net zoals op ‘een’ Honda voelt de QJMotor meteen vertrouwd aan. De knoppen staan waar ze moeten staan, er zit niets van metaal of plastic te duwen aan je benen of voeten, en de hendels staan allemaal onder de juiste hoek. Hou wel rekening met veel speling op de gaskabel.

Aan/uit-gasreactie

QJMotor moet ergens besparen om aan zo’n scherpe prijs te komen, en dat is duidelijk gebeurd op het gebied van elektronica. Geen tractiecontrole, geen elektronische gaskleppen. Mogelijks is het omdat we tegenwoordig zo verwend worden met die elektronische systemen dat we de gasreactie op de SRT hakerig vinden. Het is een ouderwets aan-/uitgevoel. Dat merk je vooral bij lage snelheid als je bijvoorbeeld een rotonde uitkomt. Dan is het in tweede versnelling iedere keer weer zoeken naar het aangrijpingspunt. Eenmaal de gaskabel goed gespannen is door je rechterpols, krijg je een fijn motorblok. De 799cc-paralleltwin levert 92 pk en trekt gestaag en gezwind door zijn toerenbereik. De krachtsexplosie is zeker niet spectaculair, maar het is wel een leuk motorblok. En hij maakt een knap geluid. Sportieve sound? Jazeker!

Uit de SRT ontsnapt een sportief en agressief geluid.
Topmerken leveren topprestaties

De topmerken die QJMotor gebruikt om het rijwielgedeelte van hun motoren makkelijker op punt te krijgen, doen wat ervan verwacht wordt. De Marzocchi-vering is fijn en standaard prima afgesteld. Voldoende comfortabel, maar ook zeker stevig genoeg als het tempo de hoogte ingaat. Verwacht geen uitgebreide instelmogelijkheden, want enkel achteraan is de veervoorspanning aanpasbaar. Wij vonden het tijdens onze testweek alvast niet nodig om op zoek te gaan naar een hardere of zachtere set-up.

Hardware is geen beperkende factor

De Brembo-remmen dan, ook die presteerden op zijn Brembo’s. Mooi doseerbaar, krachtig en met veel gevoel te bedienen. We hebben ondertussen geleerd, na vele jaren testwerk en honderden verschillende motoren, dat dikwijls niet zozeer de rem-hardware de beperkende factor is, maar wel de afstelling ervan. In dit geval heeft QJMotor ook dat goed voor elkaar. Denk je aan Metzeler, denk je aan toprubber. Ook hier geen verrassingen. Gewoon banden die voornamelijk onroad goed presteren, waarbij een uitstapje op gravelwegen eveneens redelijk te doen is. Hou het echter bij soft offroad, zowel voor band als voor machine.

Als in een zetel op de Honda

Overstappen op de Honda Transalp is geen wereld van verschil – het is tenslotte een gelijkaardige motor uit hetzelfde segment – maar het is toch… anders. Dat begint bij de zitpositie. Je zit veel meer als in een zetel op de Transalp, relaxter, lager, minder sportief en aanvallend. Het windscherm is, net als op de QJMotor, niet instelbaar, wat altijd jammer is. Zelfs enkele centimeters hoger doen veel als je op de autosnelweg rijdt. Maar goed, de kosten zijn ook belangrijk. Verder ontbreekt een usb-poort op de Honda, wat steeds minder voorkomt op moderne motoren. Waar de QJMotor bespaard heeft op elektronica, pakt de Transalp er net mee uit. Je krijgt standaard een quickshifter, verschillende rijmodi en zelfs instelbare tractiecontrole. Er zijn dus veel meer mogelijkheden om de motor naar je hand te zetten.

Kermisattractie

De relaxtere zitpositie op de Transalp vloeit ook door naar de vering. Die is duidelijk zachter en dus meer op comfort afgestemd. Dat voel je ook duidelijk als je op tempo rijdt. De Transalp duikt en helt alsof je op een kermisattractie zit. Onveilig wordt het nooit, maar het mocht allemaal een tandje scherper. Tel daar ook nog een zachter zadel bij en het mag duidelijk zijn welk merk voor welke richting kiest.

Agressieve of soepele gasreactie?

De vering is niet het enige dat soepeler is op de Honda. De 755cc-paralleltwin, 44cc kleiner dan die van de QJ, is eveneens 92 pk sterk en moet slechts 2 Nm inleveren ten opzichte van de SRT. Maar het is de soepelheid van het motorblok dat veel verschil maakt. Waar het QJMotor-blok nogal agressief uit de hoek kan komen, al zeker met de heftige gasreactie, is de loop van de Honda-twin minder stoterig en veel vloeiender. Het verloopt allemaal wat gezapiger en rustiger, zonder dat het saai wordt. Door de 270°-krukas heb je al laag in toeren heel wat pit en karakter. Het uitlaatgeluid klinkt krachtig, maar wel ingetogener dan dat van de QJMotor.

39 kg verschil

Hét grote verschil tussen de SRT en de Transalp is echter het gewicht. De Honda is maar liefst 39 kg lichter, en dat voel je meteen. Niet alleen in het optrekken en remmen, maar vooral bij het sturen. De Transalp stuurt scherper, makkelijker en vooral fijner. Om een verschil van 10 kg op te merken, moet je al een goede rijder zijn. Maar een verschil van net geen 40 kg merkt iedere motorrijder. Het is niet dat de QJMotor er een duidelijk ondermaatse machine van wordt, zeker niet. Maar je merkt wel het verschil met de verfijndere Transalp, op elk gebied.

Conclusie

Op papier liggen de QJMotor SRT 800 SX en Honda XL750 Transalp erg dicht tegen elkaar. Ze halen beide 92 pk uit een paralleltwin en schelen slechts 2 Nm in koppelwaarde. Maar ga wat verder kijken en dan zie je dat de Honda meer elektronica heeft, tegenover standaard zadel- en handvatverwarming voor de QJMotor. Het onderhuidse verschil is echter het grootst. De Honda Transalp is maar liefst 39 kg lichter dan de SRT 800 SX, wat zich vertaalt in een fijner en vooral verfijnder rijdende motor. Maar koop je met de 1.300 euro voordeligere Chinees een minderwaardige machine? Nee hoor, hij is alleen wat bruter en minder geraffineerd. Bepaalde merken zijn daar heel groot mee geworden.

Foto’s: Bert Claes

Honda XL750 Transalp

Pluspunten

Soepel en verfijnd

Comfortabel

Motorblok

Minpunten

Braaf

Te zachte vering

Geen instelbaar windscherm

QJMotor SRT 800 SX

Pluspunten

Stoere looks

Pittig motorblok

Prijs

Minpunten

Geen elektronica

Hard zadel, hard afgeveerd

Gewicht

Technische gegevens

 

Honda XL750 Transalp

 

MOTOR

Type: vloeistofgekoelde twee-in-lijn

Cilinderinhoud: 755cc

Boring x slag: 87 x 63,5 mm

Compressieverh.: 11,0:1

Koppeling: natte multiplaat, A&S-koppeling

Transmissie: zesbak

Eindoverbrenging: ketting

 

PRESTATIES

Maximaal vermogen: 92 pk @ 9.500 tpm

Maximaal koppel: 75 Nm @ 7.250 tpm

 

ELEKTRONICA

Motor: rijmodi, power modi, motorrem

Rijwielgedeelte: tractiecontrole, wheeliecontrole, uitschakelbaar ABS

 

RIJWIELGEDEELTE

Frame: stalen diamantframe

Vering voor: 43 mm UPSD

Stelmogelijkheden: /

Vering achter: monoshock

Stelmogelijkheden: veervoorspanning

Veerweg v/a: 190/190 mm

Rem voor: dubbele 310mm schijf met tweezuigerklauw

Rem achter: enkele 256mm schijf met éénzuigerklauw

Banden v/a: 90/90-R21, 150/70-R18

 

AFMETINGEN

Rijklaargewicht: 208 kg

Tankinhoud: 16,9 l

Wielbasis: 1.560 mm

Zithoogte: 850 mm

Balhoofdhoek: 27°

Naloop: 111 mm

 

PRIJS

België: € 10.799

 

 

QJMotor SRT 800 SX

 

MOTOR

Type: vloeistofgekoelde twee-in-lijn

Cilinderinhoud: 799cc

Boring x slag: 88 x 65,7 mm

Compressieverh.: n.n.b.

Koppeling: natte multiplaat

Transmissie: zesbak

Eindoverbrenging: ketting

 

PRESTATIES

Maximaal vermogen: 92,5 pk @ 9.000 tpm

Maximaal koppel: 77 Nm @ 8.000 tpm

 

ELEKTRONICA

Motor: /

Rijwielgedeelte: /

 

RIJWIELGEDEELTE

Frame: stalen buizenframe

Vering voor: UPSD

Stelmogelijkheden: /

Vering achter: monoshock

Stelmogelijkheden: veervoorspanning

Veerweg v/a: n.n.b.

Rem voor: dubbele 320mm schijf

Rem achter: enkele 260mm schijf

Banden v/a: 110/80-R19, 150/70-R17

 

AFMETINGEN

Rijklaargewicht: 247 kg

Tankinhoud: 24 l

Wielbasis: 1.540 mm

Zithoogte: 835 mm

Balhoofdhoek: n.n.b.

Naloop: n.n.b.

 

PRIJS

België: € 9.499

Kledij Gijs

Kledij Jelle

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.