Vergelijkende test: Triumph Tiger Sport 800 vs Yamaha Tracer 9
Je hebt wel een MV Agusta Turismo Veloce en wat afgeleiden van de Triumph Tiger adventure-motoren, maar een echte driecilinderconcurrent voor de erg populaire Yamaha Tracer 9 was er nooit. Tot nu, want Triumph weet exact waar het haar Britse pijlen op moet richten met de nieuwe Tiger Sport 800. Ondertussen heeft Yamaha de Tracer 9 een update meegegeven voor 2025, dus de jonge Tiger zal sterk uit de hoek moeten komen om op te kunnen tegen de volwassen Tracer. Één ding kunnen we al verklappen: de modelnaam van de winnaar begint met een T en eindigt met een R.
Updates 2025 Tracer 9
Het gretige van een tweecilinder in combinatie met het soepele van een viercilinder, dat is in essentie het karakter van een driepitter. Yamaha en Triumph goochelen er al jaren mee, met bijzonder fijne machines in hun gamma’s. De Tracer 9, of toen nog 900, is al sinds zijn lancering een groot succes. Een motorblok met pit, gedurfde styling, voldoende comfort en scherp geprijsd. Voor de 2025-modelupdate krijgt de instap-Tracer 9 onder andere een nieuw 7-inch TFT-dashboard en nieuwe styling, een groter passagierszadel en verstelbaar windscherm, en helderdere koplampen met dubbel grootlicht en dimlicht plus bochtverlichting. Er is ook nog een duurdere en rijkelijker uitgeruste GT en GT+, met onder meer Matrix-LED-koplamptechnologie, elektronische vering en adaptieve cruisecontrol. Wij kozen voor deze test echter specifiek voor het basismodel, want die leunt het dichtst aan bij de Tiger Sport 800.
Mindere papieren voor Tiger
Die nieuwe Tiger wil een graantje meepikken van het succes van de Tracer en is op die manier zeer duidelijk in de markt gezet. Geef de Britten eens ongelijk. Hij heeft 92cc, 4 pk en 9 Nm minder, heeft een nagenoeg even grote benzinetank en weegt rijklaar 1 kg meer. Kleine verschillen, maar wel al meteen een achterstand voor de Triumph. Maar dan ga je naar de prijs kijken, en daar scoort de Tiger wel. Hij is 500 euro goedkoper dan de Yamaha, en dat is best opmerkelijk voor een premium merk als Triumph. Hoe dan ook, het maakt deze tweestrijd er alleen maar interessanter op.
Design
De Triumph is onmiddellijk herkenbaar als Tiger Sport en je moet al een kenner zijn om hem te onderscheiden van de lichtere 660. Opvallend zijn de smaakvolle kleurvarianten, de knappe afwerking – zoals we gewoon zijn van Triumph – en de smalle bouw. Vergelijk dat met de duidelijk forsere Tracer en het lijken wel twee motoren uit een ander segment. De Yamaha valt op met zijn erg aanwezige kop. DRL, dimlicht, dubbel grootlicht, bochtverlichting,… Het zijn bijzonder veel lampjes op een motorfiets. Specialer wordt hij ervan, mooier niet meteen. Verder is de Yamaha herkenbaar als Tracer, maar is hij doorheen de jaren wel duidelijk gegroeid richting het toersegment, met meer bodypanelen, een hoger windscherm – waar wij het optionele Sport-scherm hebben – en een ruimere zitpositie.
In het zadel
Zet je achter het stuur en al onmiddellijk heb je twee verschillende zadels. Triumph kiest voor een eendelig zadel, Yamaha doet het met een gescheiden exemplaar. Voor de rijder zitten ze beide goed en comfortabel, maar als passagier stap je het liefst op de Tracer. Dat zadel is duidelijk breder, langer en dikker. Daarbij zijn de passagiershendels ook ruimer en kun je er je beter aan vasthouden. Een blik naar voren levert ook heel andere resultaten op. Triumph gebruikt een ietwat teleurstellend ouderwets en klein infoscherm, met basic info en kleine cijfers. Jazeker, je leest er alle nodige dingen op af, maar we worden in 2025 rotverwend met grote TFT-schermen die het een stuk beter doen. Jammer dat Triumph voor de Tiger Sport 800 niet mee op die kar is gesprongen, want de ze hebben die modernere schermen gewoon in het schap liggen. Kostenbesparing is het enige valabele argument, en daar valt iets voor te zeggen.
Van gedeeld naar enkel infoscherm
Spring je op de Tracer, krijg je wél zo’n knap TFT-dashboard. Het is op alle mogelijke manieren duidelijker en beter dan dat van de Triumph. Yamaha moest echter ook enkele jaren zoeken naar een goede oplossing, want tot voor kort had de Tracer 9 een gedeeld infoscherm, wat nu gelukkig vervangen is door dit 7 inch grote exemplaar. Kleine kanttekening: de instelbaarheid van het scherm is net wat te beperkt. Zo kun je verschillende thema’s kiezen, maar in onze favoriete lay-out is het bijvoorbeeld onmogelijk om de actieradius te zien, terwijl je daar wel kunt kiezen voor trip A, trip B en een ODO-meter.
Comfort
Qua zitpositie zijn beide motoren aan elkaar gewaagd. Je hebt de typische ‘sportieve comfortpositie’, met een licht naar voren gebogen rug en een redelijke kniehoek. Op het vaste 835 mm hoge zadel van de Tiger zit je net wat hoger dan op het instelbare (810-825 mm) exemplaar van de Tracer. Denken we het Sport-scherm van de Yamaha even weg, dan heb je meer motor rond je op de Tracer. Hij is breder, hoger en groter, waardoor de windbescherming ook beter is. De Tiger is duidelijk smaller en ieler, maar dankzij zijn eenvoudig instelbare windscherm zit je toch behoorlijk uit de wind. Op de Yamaha heb je geen trekhendel, maar wel een grote drukknop om het scherm te verstellen. Beide systemen zijn eenvoudig in gebruik en voldoende aanpasbaar.
Motor en versnellingsbak
Het motorblok van de Yamaha kennen we al langer en dus weten we exact wat we ervan mogen verwachten en weten jullie evenzeer welke lofzang nu zal volgen. De CP3-driecilinder is krachtig, koppelrijk en heeft een bak karakter. Hij zou zomaar K3 kunnen geheten hebben… Op papier levert hij met 119 pk en 93 Nm geen extreme waarden, maar bij iedere draai aan het gas heb je het gevoel om minstens 20 pk meer te hebben. Het motorblok is hevig, soepel en belachelijk vlot van onderuit. Maar Yamaha heeft het ook voldoende kunnen temperen om er geen springbal van te maken die continu schokt en reageert bij de minste gashendelaanraking. Hetzelfde geldt voor de versnellingsbak/quickshifter. Die voelt sportief aan, met duidelijke klikken en overgangen, maar is voldoende soepel om het comfortabel te houden. Ook op- en afschakelen in lage versnellingen gaat prima.
Elastieken en tussenrubbers
De Triumph Tiger heeft dan wel de toevoeging ‘Sport’, maar is qua aandrijflijn duidelijk comfortabeler dan de Tracer. Alles verloopt veel soepeler en met een soort van elastiek. Het motorblok reageert rustiger en lijkt minder gespannen. De versnellingsbak/quickshifter werkt als met een soort van tussenrubber. Het gaat er allemaal wat zachter aan toe. Maar dat wil niet zeggen dat er geen pit zit in de Triumph-drie…pitter. Draai het gas open en je moet niet onderdoen voor de lichtjes sterkere Yamaha. Eenmaal op toeren knal je stevig van bocht tot bocht, met een knappe, typische driecilindersoundtrack erbij. Minder rauw en ruig dan de Yamaha-CP3, maar wel elegant herkenbaar als een Triumph.
Elektronica
Door het bos de bomen zien, dat is tegenwoordig moeilijk met alle elektronica die er op moderne motoren zit. In dit geval zijn beide machines meer dan voldoende uitgerust met systemen die je losbandige rijstijl in het gareel houden. Dat ze allebei rijmodi en tractiecontrole hebben, mag logisch zijn, maar er zijn ook enkele interessantere toevoegingen. Zo krijg je standaard een quickshifter, wat op de Triumph minder verrassend is dan op de Tracer, want het is het basismodel. Maar oké, zoveel te beter voor de klant. Cruisecontrol is eveneens in de prijs inbegrepen in beide gevallen.
Gemoedsrust
Yamaha pakt nog wat verder uit, met engine brake, slide control, lift control en brake control. Dat is veel ‘control’ die dankzij steeds slimmer wordende computers beschikbaar wordt op standaardmodellen. Zint het je allemaal niet, dan zijn er eindeloos veel instellingen – zowel op de Yamaha als Triumph – om enkel de dingen aan te zetten die jij wenst. Het levert in ieder geval, en dat is het belangrijkst van allemaal, gemoedsrust en een veilig rijgevoel op.
Veren en sturen
Weet je nog de soepelere aandrijflijn van de Tiger? Die setting wordt doorgetrokken in het rijwielgedeelte. Hij is wat zachter afgeveerd en stuurt gemoedelijker dan de Tracer, zonder zijn scherpte te verliezen. De Yamaha voel je meer werken en bewegen, mede doordat hij wat harder gedempt is. Je krijgt er een preciezer sturende motor voor terug. Een machine die meer met je communiceert dan de wat afstandelijkere Triumph. Je voelt je op de Tracer meer verbonden met de machine.
Als je dit leest, kan het verschil in stuurgevoel als ‘erg groot’ geïnterpreteerd worden. Dat is het niet. Het gaat over detailkritiek die je alleen maar voelt als je beide machines vlak na elkaar rijdt. Verwacht dus geen zompige zeilboot van de Tiger Sport.
Conclusie
In de inleiding gaven we al een teaser weg, want de winnaar van deze test begint met een T en eindigt met een R. De enige letters die je nog moet toevoegen zijn ‘race’. Hoewel Triumph een fantastische Tiger Sport 800 neerzet, met een leuk en krachtig motorblok, mooi design, goede stuureigenschappen, voldoende comfort en een interessante prijs, moet hij zijn meerdere erkennen in de Yamaha Tracer 9. Die is sterker, comfortabeler, beter uitgerust, scherper en rauwer. Je merkt gewoon dat de Japanner al jaren geëvolueerd is tot de machtige machine die hij nu is. De nieuwe Tiger Sport is nog wat groener achter de oren, zonder flaters of ergens de bal mis te slaan. Beter nog; hij is goedkoper dan de Yamaha.
Foto’s: Bert Claes
Triumph Tiger Sport 800
Pluspunten
Smalle machine, licht sturen
Soepele aandrijflijn
Prijs
Minpunten
Ouderwets dashboard
Design mocht wat anders dan 660
Mist rauw randje
Yamaha Tracer 9
Pluspunten
Karakterkop, karakterblok
Elektronische uitrusting
Scherp en uitdagend sturen
Minpunten
Karakterkop is daarom niet mooi
Zelfs in standaardtrim duurder dan Tiger
Iedereen wil de GT(+)
Technische gegevens
Triumph Tiger Sport 800
MOTOR
Type: vloeistofgekoelde drie-in-lijn
Cilinderinhoud: 798cc
Boring x slag: 78 x 55,7 mm
Compressieverh.: 13,2:1
Koppeling: natte multiplaat, slipperkoppeling
Transmissie: zesbak
Eindoverbrenging: ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 115 pk @ 10.750 tpm
Maximaal koppel: 84 Nm @ 8.500 tpm
ELEKTRONICA
Motor: rijmodi, cruisecontrol
Rijwielgedeelte: tractiecontrole, bochten-ABS, quickshifter
RIJWIELGEDEELTE
Frame: buisvormig stalen perimeterframe
Vering voor: 41 mm UPSD
Stelmogelijkheden: in- en uitgaande demping
Vering achter: monoshock
Stelmogelijkheden: veervoorspanning en uitgaande demping
Veerweg v/a: 150/150 mm
Rem voor: dubbele 310mm schijf met radiale vierzuigerklauw
Rem achter: enkele 255mm schijf met éénzuigerklauw
Banden v/a: 120/70-R17, 180/55-R17
AFMETINGEN
Rijklaargewicht: 214 kg
Tankinhoud: 18,6 l
Wielbasis: 1.422 mm
Zithoogte: 835 mm
Balhoofdhoek: 23,8°
Naloop: 99 mm
PRIJS
België: € 12.695
Yamaha Tracer 9
MOTOR
Type: vloeistofgekoelde drie-in-lijn
Cilinderinhoud: 890cc
Boring x slag: 78 x 62,1 mm
Compressieverh.: 11,5:1
Koppeling: natte multiplaat, A&S-koppeling
Transmissie: zesbak
Eindoverbrenging: ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 119 pk @ 10.000 tpm
Maximaal koppel: 93 Nm @ 7.000 tpm
ELEKTRONICA
Motor: rijmodi, cruisecontrol, engine brake
Rijwielgedeelte: tractiecontrole, slide control, lift control, brake control, bochten-ABS, quickshifter
RIJWIELGEDEELTE
Frame: aluminium diamantframe
Vering voor: 41 mm UPSD
Stelmogelijkheden: veervoorspanning en uitgaande demping
Vering achter: monoshock
Stelmogelijkheden: veervoorspanning en uitgaande demping
Veerweg v/a: 130/137 mm
Rem voor: dubbele 298mm schijf met radiale vierzuigerklauw
Rem achter: enkele 245mm schijf met éénzuigerklauw
Banden v/a: 120/70-R17, 180/55-R17
AFMETINGEN
Rijklaargewicht: 213 kg
Tankinhoud: 18,7 l
Wielbasis: 1.500 mm
Zithoogte: 810-825 mm
Balhoofdhoek: 24,3°
Naloop: 106 mm
PRIJS
België: € 13.199