Vergelijkingstest BMW R 1250 GS vs BMW R 1300 GS: GS of GT?

Er zullen nog heel wat vergelijkingstesten komen in 2024, maar voor het zover is, schotelen we u al de vergelijkingstest voor waar massaal werd naar uitgekeken. De koning van de verkoop tegen zijn mogelijke troonopvolger: de BMW R 1250 GS vs de R 1300 GS. Alle vergelijkingen lopen mank, dus deze mag wel om de vraag te illustreren: is dit de Nokia 3310 tegen de iPhone of eerder de iPhone 14 tegen de iPhone 15?

Foto’s: Motorsportspics, Manu De Soomer

Next level

Spanning opbouwen heeft wel iets, maar met de deur in huis te vallen ook. Wel, je kunt niet anders dan onder de indruk zijn van de R 1300 GS. BMW moet beseft hebben dat binnen het bestaande concept, het niet veel beter meer kon. De 2023 R 1250 GS is de hoogst ontwikkelde vorm van zijn soort. Als je ermee rijdt zonder hem te vergelijken met de nieuwe, blijft het een dijk van een motor. Maar in een soort Kramer vs Kramer confrontatie weet je het al na een paar minuten: de R 1300 GS is andere koek. Het is als met de homo sapiens na de homo erectus, het is spelen bij Real Madrid als je van Antwerp of Ajax komt. Al doen we met dat laatste de 1250 onrecht aan. Maar je snapt wat we hiermee wil zeggen. Vergeet gewoon het verleden, dìt is de toekomst. Next level shit.

Hetzelfde maar anders

De 1300 GS is herkenbaar maar toch totààl anders. En, jawel, beter. Hij voelt licht en wendbaar aan en degradeert zijn voorganger tot log en gezapig – ook al is ie dat niet. Want meer nog dan wendbaar en licht, is de nieuwe GS ook sterk en snel. Zelfs al is dit de zwaarste GS (in cc’s) die ooit gebouwd is, hij is veel speelser dan gelijk welke van zijn voorgangers. Voor een diepgaande test, verwijzen we je graag naar dit stukje proza van Onze Man die de eerste test deed in Spanje. 

Op Vlaamse wegen

Een test in eigen land is natuurlijk nog iets anders. En al helemaal als je er ook nog de vorige GS bij haalt en in weersomstandigheden rijdt zoals ze hier (te) vaak voorkomen. Dag Spaanse zon en slingerende bergwegen. Hallo nat en niet al te warm asfalt waarop de titel van 50 shades of grey op gebaseerd werd. Dit zijn de omstandigheden waarin elke GS in de Lage Landen ooit zal in rijden. 

Met motoren die de kaap van 200 kg niet eens als een kaap zien, is elektronische rijhulp altijd welkom onder deze omstandigheden. Eerste vaststelling, de tractiecontrole van de nieuwe GS grijpt zachter en minder merkbaar in dan die van de 1250. De windbescherming echter, is niet noodzakelijk beter. En het systeem waarbij de motor zakt om op te stappen en al rijdend weer zijn rijhoogte inneemt, is gewoon erg handig. Wie in de regen op en af de motor stapt, knoeit niet graag om het been over het zadel te krijgen. In droog weer trouwens ook niet. 

Confrontatie

De grote vraag is natuurlijk hoe meer vermogen en laag gewicht zich vertaalt in rechtstreeks confrontatie. Wel sprintjes en acceleraties geven daar altijd een antwoord op. Toen we voor het eerst een sprintje trokken, was ik ronduit verbaasd. In de eerste twee versnellingen gooit de GS het voorwiel spontaan in de lucht. Puur op het gas én op natte ondergrond. In-druk-wekkend. Want reken maar dat de tractiecontrole op dit soort ondergrond wat van de power afroomt. Hetzelfde verhaal maar met minder uitgesproken verschil bij hernemingen in alle versnellingen. 

GS of GT? 

BMW toont hier – niet in primeur – dat sportiviteit en comfort hand in hand kunnen gaan. De R 1300 GS is en blijft een reisenduro. Maar het is ook een sportmotor als je het wilt, een comfortabele tourer als het mag. En laat dat nu helemaal de definitie zijn van een Gran Turismo. Misschien hadden ze bij BMW dat ene ding dat ze niet veranderden, ook moeten aanpassen: de naam. Want net zo goed als een GS, is dit ook een GT. En, verrassend maar waar, uiteindelijk kan dit heel wat mensen een pak geld besparen. Wie een sportieve boxer wil, moet nu immers niet langer een Porsche kopen.

Met dank aan de eeuwig vriendelijke mensen van MotorSport Mabbe voor het ter beschikking stellen van de R 1250 GS Trophy! 

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.