Verkoop nieuwe motoren houdt stand, tweedehandsmarkt herstelt verder
Tijdens de eerste negen maanden van 2025 kende de markt van de nieuwe motorfietsen een lichte daling van -4,3%, deelt mobiliteitsfederatie Traxio. Geen slecht resultaat, want 2024 was een topjaar met een pak lastminute Euro5-inschrijvingen op het einde van het jaar. De tweedehandsmarkt heeft er dan weer een sterke zomer opzitten met drie opeenvolgende maanden van winst ten opzichte van dezelfde periode in 2024 – al blijft dat een verlies ten opzichte van voor de motorkeuring.
Vlak voor en aan het begin van de zomer liet de markt voor nieuwe motoren mooie cijfers optekenen. Vooral de maand juli was een topper met een stijging van +14,2%. In augustus en september liep het aantal registraties wel terug: -5,7% in augustus en -6,9% in september. Over de eerste 3 semesters staan we nu dus -4,3% lager dan over dezelfde periode in 2024 maar dat is zeker niet slecht, ook al omdat niet alle merken dit jaar even vlot hun nieuwe modellen konden leveren.
Nieuwe motoren: Honda op kop
Bij de merken blijft Honda marktleider (3.825 inschrijvingen, marktaandeel 17,6%). BMW volgt op een afstand (2.999 eenheden) terwijl Yamaha lijdt onder moeilijke leveringen van de nieuwkomers (2.639 stuks) maar blijft voor een sterk presterend Kawasaki blijft. Opvallende dalers zijn KTM-Husqvarna-GasGas en Harley-Davidson. CF Moto van zijn kant stijgt maar liefst +90,9%, bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar dus, en staat als eerste Chinees merk al op de zesde plaats in het klassement. Ook QJ Motor is aan een sterke opmars bezig (+412,5%) maar blijft in absolute aantallen nog een pak achter op CF Moto. Toch is het een teken aan de wand dat de Chinese merken bezig zijn aan een sterke opmars.
Tweedehands: nog steeds achter op 2022
De tweedehandsmarkt deed het in september +12,6% beter dan vorig jaar, maar het echte referentiepunt is 2022. Voor de eerste negen maanden is de winst ook behoorlijk (+12,2%) maar we staan nog een pak achter op 2022. Dan zie je dat de markt -14,6% is gedaald. Het wijst op een probleem van lange duur voor de Belgische occasiemarkt, waarvan de invoering van de tweedehands motorkeuring aan de basis ligt. Daardoor verschraalt de markt, daalt het aantal motoren op de weg en vermindert de omzet van de sector – wat op langere termijn nefaste gevolgen kan hebben.
Vlaanderen is ook in 2025 de grootste tweedehandsmarkt (59,7%), met Wallonië op 33,5% en Brussel op 6,7%. We zien stijgingen in alle provincies, van +7,0% in Waals-Brabant tot +15,8% in Luik. Let op: dit zijn procentuele verbeteringen in vergelijking met 2024, toen de markt al licht hersteld was na 2022.
Stijging in alle klassen
Alle klassen stijgen ten opzichte van vorig jaar. De sterkste stijgers zitten bij de 126-500cc en bij de 751-1.000cc maar de verschillen tussen de verschillende klassen zijn niet extreem groot. Ook de 125cc doet het meer dan behoorlijk met een stijging van +12,2%. Anderzijds is het belangrijk om te noteren dat de 125cc-klasse met 31,9% marktaandeel de grootste blijft, wat een goed teken is omdat hier vaak de motorrijders van de toekomst zitten.