Verrast Honda binnenkort met een CB400?
Wel, dat zou wel eens goed kunnen, als we de (doorgaans welingelichte) bronnen van Young Machine mogen geloven. De CB400 gooide in de jaren 90 hoge ogen op de Aziatische markt, en wist enkele decennia eerder ook bij ons de nodige zieltjes te winnen. Wie herinnert zich de CB400F SuperSport nog? En nu zou hij dus helemaal terug zijn. Niet in één, maar meteen in drie versies…
Nieuwe vierpitter
Zoals het een CB400 betaamt, zou ook de nieuwkomer een viercilinder in het vooronder krijgen. Een volledig nieuw blok dus, dat volgens de eerste geruchten uitgerust zou zijn met E-Clutch – Honda’s nieuwe elektronische koppeling. Bij Honda zelf blijft het oorverdovend stil, en ook technische details zijn karig. Maar dat heeft de Japanners van Young Machine niet tegengehouden om alvast even een gokje te wagen qua specs – 399cc, 56 pk en 39 Nm – een render van de potentiële nieuwkomer te maken. De kenmerkende gele kleurstelling van z’n voorganger uit de jaren 70, de letters ‘Super Four’ onder het Honda-logo, het buizenframe en de vier broederlijk naast elkaar liggende uitlaatbochten doen alvast dromen van wat (misschien) komen gaat.
Niet enkel naked
Naast de naked/roadster-versie zou Honda ook van plan zijn om twee sportievere varianten te presenteren. Dat zouden dan de CB400 SB en de CB400 Super Bol d’Or zijn: twee modellen met een halve kuip, waarvan er eentje middels z’n legendarische kleurstelling verwijst naar Honda’s roemruchte verleden in de enduranceracerij. De productie zou in China plaatsvinden en de officiële onthulling zou ergens in 2025 liggen. Rest de vraag of de drieling – als hij al in productie gaat – ook in Europa zal verschijnen. Gezien de komst van de Kawasaki Ninja ZX-4RR vorig jaar, is die kans klein, maar zeker niet onbestaande…