Vier minuten vragenvuur: 2024 CFMoto 450 MT

Hetzelfde, maar anders. Dat moeten ze in Hangzhou gedacht hebben bij de ontwikkeling van de CFMoto 450MT. Helemaal in die traditie werd ook de locatie van de persvoorstelling anders dan wat we gewoon zijn. Onze Man vloog naar het Palawa eiland in de Filipijnen. Nog voor hij van de testmotor naar de strandbar kroop, hadden we hem al aan de telefoon voor de eerste indrukken.

MotorNieuws: Deze test van de CFMoto 450MT beloofde een buitenbeentje te worden. Was dat ook zo?

Thierry Sarasyn: Wat je zegt! Het feit dat het ons van het vertrek thuis tot het hotel hier in El Nido 38 uur kostte om er te geraken, is al uitzonderlijk op zich. Maar ook de omgeving…best indrukwekkend.

MotorNieuws: Hallo… daar gaat het niet over. Wie interesse heeft in de motor zal wellicht geen moer geven om het feit dat jij momenteel op een wit strand aan een cocktail aan de slurpen bent.

Sarasyn: Ik ben nog zo ver niet, maar je hebt gelijk. De 450MT is één van de motoren die CFMoto (nog) een stukje hoger moet brengen. Lichte adventure, maar eentje met een paar troeven. Het blok bijvoorbeeld, dat kenden we al van vorig jaar in de 450 SR, maar het lijkt hier nog beter tot zijn recht te komen. Op de SR ga je het vaak in de hogere regionen van het toerengebied zoeken, op de CFMoto 450MT rij je anders. En aangezien dit niet een super hoogtoerige paralleltwin is, gebruik je hem maar in de zone waar zijn troeven liggen: het middengebied. Of zelfs lager. De gasreactie is zeer direct, dus bij lage snelheden ga je automatisch voor de hoogste versnelling kiezen. Aan 30 km per uur in derde en helling oprollen, het lukt perfect.

MotorNieuws: Ik zag al wat strandfoto’s passeren op de MotorNieuws Instagram pagina, was de testrit een soort beachrace?

Sarasyn: Helemaal niet! We hebben 6 uren gereden, waarvan zeker vier off road in de bergen. En ja, af en toe kom je aan een strand in een paradijselijke baai. Bijna onwerkelijk, want die stranden zijn allemaal zo goed als verlaten. Nu, je moet ook wel wat off road rijden om er te komen. Harde en stoffige pistes met veel hellingen, keien en zelfs een paar rivier passages. Een onverwacht hoog enduro gehalte. Maar de CF 450MT bracht het er zeer goed vanaf. Hij is vooral onderin en in het middengebied sterker dan ik verwachte en vlot controleerbaar. Dat kwam goed van pas, want er heerst hier letterlijk een tropisch klimaat met routes die vooral door het regenwoud lopen. 35 graden en zeer vochtig, daar gaat een mens al eens van zweten.

MotorNieuws: We voelen met je mee… Hoe rijdt ie op de weg?

Sarasyn: Vlot. Schakelt goed, stuurt eerder neutraal en er is een goede zithouding. Op basis van het blok en van de afmetingen, zou je eerder aan een 600 dan aan een 450 denken. Daar hoort ook het aanvoelen bij. Hij voelt met 175 kg iets zwaarder aan dan je typische 450. Dit mag dan wel een A2 motor zijn, hij voelt op alle vlakken volwassener aan. We reden met het optionele vlakke rally zadel en dat leek beter dan het standaard zadel. Je zit iets hoger en minder ‘in’ de motor. Maar dat is een persoonlijke voorkeur.

MotorNieuws: Nog iets wat je kwijt wilt?

Sarasyn: Die jetlag. En uit een persoonlijke standpujnt: de gasrespons is erg direct. Van het gas gaan, resulteert in onmiddellijk en duidelijk afremmen. Ik heb liever een motor die wat meer rolt, waardoor je soepeler rijdt. Maar anderen zullen de directe gasrespons misschien net op prijs stellen. Normaal heb je ook een krachtige voorrem en een achterrem met een ondersteunende rol. Hier is dat eerder andersom: de voorrem is niet bijzonder krachtig, maar wel goed doseerbaar; terwijl de achterrem wel heel erg bijt. Dat voel je ook omdat je met één druk op een knop het ABS kunt uitschakelen. Geen heisa met menu’s en mappings waar je eerst doorheen moet, gewoon op een knop duwen. En het werkt zelfs al rijdend. Eenvoudig en effectief. Zo kun je het hele concept wel samenvatten. Want zo’n 450 heeft natuurlijk geen mappings nodig, maar alle nodige elektronica zit er wel op en dat is een onderdeel van goed afgewerkt totaalpakket mét instelbare ophanging. Dit alles klokt af op 6.999 euro. Da’s straf.

 

MotorNieuws: Any famous last words?

Sarasyn: Nee dat was het. Ik duik even de beachbar in en ga pitten. Een jetlag zo groot als het ego van Donald Trump en de voorbije nachten telkens niet meer dan drie uur geslapen, dat hakt er wel in.

MotorNieuws: Alweer: we voelen met je mee, het moet een ware verschrikking zijn om op een paradijselijk eiland een adventure motor te gaan testen…

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.