Vier Minuten vragenvuur: 2024 Triumph Tiger 1200  

Vanuit Schotland geeft onze man z’n eerste indrukken van de 2024 Triumph Tiger 1200 die vooral motorisch van wat kwelgeesten ontdaan werd. Maar die kwelgeesten bleken dan op een andere manier aanwezig…

Motornieuws: Wat is er nieuw aan de Tiger 1200?

Pieter Ryckaert: (nerveus rondkijkend) “In wezen enkel het blok. Triumph heeft naar de bevindingen van rijders geluisterd en de Tiger 1200 aangepast waar die rijders dat het meest nodig achtten. En dat was in de eerste plaats de respons bij lage snelheid en het wegwerken van trillingen.”

MN: En hoe hebben ze dat gedaan?

PR: “Ze hebben in de eerste plaats de krukas aangepakt. Die is niet enkel wat zwaarder geworden, waardoor de respons bij lage snelheid en toeren minder direct is. Je schrikt minder op als je bij trage toeren op de gas gaat, zeg maar. Ze hebben ook de balancering herbekeken. Daarbij is wel de de zogeheten T-Plane crank en bijhorende oneven ontstekingsvolgorde behouden.”

MN: Leg die T-Plane krukas nog even snel uit, als je wil.

PR: “Wel, mocht je het vergelijken met een klopgeest, dan doet een ‘normale’ krukas en evenredig gesprijde ontstekingsvolgorde als ‘klop-klop-klop.’ De T-Plane doet ‘klop-klop-even niks-klop.’ Zo krijg je een miniscule adempauze tussen de arbeidsslagen wat vooral goed is voor de tractie.”

MN: Klopgeesten. Euh, ok. Wat is er dan nog nieuw?

PR: “Ze hebben ook de balansas herbekeken. Dit omdat de Tiger 1200 nogal geteisterd werd door trillingen. En ook de rotor van de alternator is wat zwaarder geworden. Al bij al is er binnen in het blok een kleine kilogram aan gewicht bijgekomen om de hele boel dus soepeler en met minder trillingen z’n werk te laten doen.”

MN: Nog nieuws?

PR: Ja, wat details hier en daar. De voetsteunen staan een tikje hoger en wat meer naar binnen, het zadel is comfortabeler, er zit nu ook een systeem op waarmee je handmatig de optionele elektronische veren kan laten zakken als je moet stoppen of afstappen. En er zit ook optioneel een waarschuwing als er wat achter je in je dode hoek komt spoken. Geen adaptieve cruisecontrole, want dat schenen de Triumph Tiger kopers niet nodig te achten.”

MN: En werkt het ook?

PR: “Jazeker. Ik kreeg na een slapeloze nacht een naar motorpresentatienormen een vrij lange rit van 250 kilometer door de Schotse Highlands voor de kiezen. En dat was een gewelidge rit. Qua trillingen voelde ik niks meer, zelfs niet wanneer ik die rubbertjes van de voetsteunen haalde. Dat was vooral omdat ik met dikke laarzen m’n teen niet goed onder de versnellingspook kreeg, wat trouwens de enige kritiek is die ik op de Tiger 1200 kan geven. En dat is dan nog ééntje die je makkelijk zelf kan verhelpen mits een klein beetje sleutelen. Van de vier versies prefereer ik de Rally Pro. Met 21 inch voorwiel en kleinere 20 liter tank. Die deed het beter op de ruwe Schotse wegen, die vergelijkbaar zijn met de Ardennen. Maar dan links gereden. Ik heb perfect de spanning uit m’n lijf weten rijden.”

MN: Dat klinkt wel heel erg positief.

PR: “Ik kan nog wat detailkritiek geven zoals het stuur dat naar mijn mening net ietsjes te ver staat, maar dat is het echt zowat. Het was al een dijk van een motor en hij is nu nog beter. Is hij de beste van z’n klasse? Dat hangt volledig van je voorkeuren af, maar qua sportieve toercapaciteiten doet de Tiger 1200 wat mij betreft alles wat ik zou wensen. Zit goed, makkelijk handmatig bij te stellen windbescherming, pit én karakter in het blok, onderhoudsvrije kardan en als je echt gas gaat moet je al een snel spook zijn om mee te kunnen.”

MN: Je lijkt ons nogal ‘begeesterd?’

PR: “Je zou van minder. Om de Schotland-ervaring zo authentiek mogelijk te maken hebben de mensen van Triumph ons in een oud kasteel te slapen gelegd. Blijkt het hier zo bezeten als de pest. Het was ooit een oud hospitaal voor soldaten. En die schijnen hier nog rond te waren. En dan zijn we als lunch ‘fish & chips’ wezen eten in de ‘most haunted Inn’ van Schotland. Als zelfs ‘HauntedInn’ het paswoord is voor de wifi, dan weet je het wel… Ik voel me niet op m’n gemak. Maar dat ligt dus niet aan de Tiger 1200.”

 

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.