Vier minuten vragenvuur na de eerste kennismaking met TVS Motor Company
TVS was tot nu toe India’s best bewaarde geheim. De Indiase constructeur van twee- en driewielers die ook de BMW G310R produceert, nodigde onze reporter uit in Bangalore om hun line-up voor de Europese markt uit te komen testen. Na een lange, hete dag op het kartingcircuit ‘Meco Kartopia’ kregen we hem even te pakken.
Motornieuws: TVS is voor de meesten onder ons nog onbekend. Vertel eens.
Jules Hermie: “Klopt, TVS heeft momenteel nog geen voet aan wal gezet in Europa. Sommigen kennen het motormerk misschien uit die ene Top Gear special, waar Richard Hammond door Mozambique reist op een TVS Star. Voor wie er nu geen belletje gaat rinkelen, het bedrijf is reeds actief in het overgrote deel van de wereld. Enkel in Europa, Oceanië en Noord-Amerika was dit nog niet het geval. Daar komt nu voor Europa dus verandering in. Momenteel is de Indiase motorgigant niet alleen de vierde grootste producent van motoren ter wereld, ze bezitten ook het Britse Norton en bouwden onder meer de CE 02 en, zoals eerder vermeld, de G310R voor BMW. Dat kan tellen dus. ”
MN: Dat klinkt inderdaad indrukwekkend. Maar wat hebben ze in petto voor Europa?
Jules: “Het is veelbelovend wat ze ons lieten zien. Onze focus lag voornamelijk op de twee sportiefste modellen, de TVS Apache RR 310 en de vernieuwde RTR 310. Verder brengen ze ook nog de Ronin en de Raider. Respectievelijk een 225cc neoretro en een 125cc A1-motor. Dat somt het zowat op voor de motorfietsen. Verder komen ze ook nog met drie motorscooters, de NTORQ 125, de Jupiter 125 en de elektrische iQube.
MN: Keuze genoeg dus. Vanwaar de focus op die twee sportieve modellen?
Jules: “Dat lijkt mij redelijk voor de hand liggend. De looks, de elektronica en de setting. De RR en de RTR zien er beide gelikt uit. De hoeveelheid elektronica waarmee vooral de RTR werd volgestouwd is werkelijk ongezien voor een motorfiets in dit segment. Ik noem maar even op: hellingshoekgevoelige ABS, hellingshoekgevoelige tractiecontrole, wheeliecontrole, een quickshifter, zadelkoeling en -verwarming, cruisecontrole, ride-by-wire, verschillende rijmodi en een kwalitatieve TFT. Ik moet toch zeggen aangenaam verrast te zijn over de elektronische componenten. Alles werkt naar behoren, de interface is duidelijk en intuïtief te bedienen. Het oogt premium en dat is ook de bedoeling van TVS. Ze willen de strijd aangaan met de gevestigde waarden. ”
MN: Draait het bij deze modellen dan enkel om de elektronica?
Jules: “Nee, helemaal niet hoor. Ook op het vlak van ophanging mogen we niet klagen met de UPSD-vork vooraan en de mono achteraan, beide van Kayaba. Verder oogt het trellisframe niet alleen goed, het draagt ook bij aan het lage gewicht en wendbaarheid van deze pocket rockets.
MN: We vergeten het belangrijkste onderdeel, het blok. Hoe liep dat?
Jules: “Wederom een aangename verrassing. 312cc mag dan wel heel bescheiden zijn, aan beleving ontbrak het niet. Het reverse inclined motorblok zorgt voor een betere toevoer van verse lucht en dat voel je bij het accelereren. De eenpitter maakt een aanstekelijk geluid als hij richting de rode zone geduwd wordt. Het hoogtoerig blokje is dan ook de perfecte combinatie met quickshifter. Kort samengevat: pure fun.”
“Maar goed, ik ben al te veel aan het verklappen. Meer details binnenkort op Motornieuws!”
Tekst: Jules Hermie