Vier minuten vragenvuur na de eerste test met de BMW CE 02!
BMW heeft in de Portugese hoofdstad Lissabon zijn nieuwste stadswapen gepresenteerd: de CE 02. Onze testrijder behoorde tot de eerste groep journalisten ter wereld die deze hippe elektroscooter mocht uittesten. Wij bellen ‘m meteen na de testrit op.
Motornieuws: Dit is een vrij bijzondere machine… Maar is het nu een scooter of een motor?
Laurent Cortvrindt: “Een label plakken op de CE 02 is inderdaad geen simpele taak. Op basis van de naam zou je denken dat deze nieuwkomer het kleine broertje is van de CE 04, BMW’s elektrische scooter. In de praktijk is dat echter niet zo, want hij voelt meer aan als een kleine motorfiets, zij het zonder versnellingen. BMW heeft het op zijn beurt over een ‘eParkourer’. Een nogal vreemde naam, maar wel een die het karakter van het ding goed samenvat: een ‘e’-voertuig met maar één wens: op een zo kwiek mogelijke manier de stadsjungle verkennen.”
MN: Waar komt hij het best tot z’n recht?
Laurent: “De CE 02 is resoluut bedoeld voor gebruik in de stad. Maar in die context is hij wel heel veelzijdig. In druk verkeer en in stadscentra is het een genot om erop te rijden. Licht, wendbaar en toegankelijk: deze CE 02 zal zowel beginners aanspreken als meer ervaren rijders een flinke dosis plezier laten beleven. Een korte rit op de stadsring behoort, dankzij zijn topsnelheid van meer dan 90 km/u, zeker tot de mogelijkheden. Daarenboven maakt de CE 02 er ook geen punt van om over een stoeprand te springen, een kasseiweg te verorberen of zelfs even een gravelwegje in te duiken.”
MN: Er zijn toch twee varianten beschikbaar?
Laurent: “Dat klopt. Rijders van 18 jaar of ouder kunnen aan de rol met de topversie, die een maximaal vermogen van 11 kW heeft. Dat is de versie die we vandaag mochten ontdekken. De versie met 4 kW is begrensd tot 45 km/u. Dit maakt hem toegankelijk voor houders van een rijbewijs AM vanaf 16 jaar. De 11 kW-versie heeft een topsnelheid van 95 km/u en een actieradius van meer dan 90 km, met een zeer aangenaam gewicht van 132 kg. De 4 kW-versie is met een rijklaargewicht van amper 119 kg nog lichter. In beide gevallen is de zithoogte zeer toegankelijk: 750 mm. De basisversies kosten respectievelijk €8.500 en €7.500.”
MN: Dat is niet goedkoop…
Laurent: “Nee, dat is het niet. BMW is nog steeds een topmerk en elektrische voertuigen zijn nog steeds duur. Dus als je ‘m vergelijkt met een motor met een lichte verbrandingsmotor, steekt het een beetje. Maar tegenover de elektrische concurrentie, bieden andere merken een motor met vergelijkbare capaciteiten aan voor… meer dan €14.000! Als je het zo bekijkt, is de CE 02 echt een koopje… Vooral omdat hij wordt geleverd met een behoorlijk interessante basisuitrusting: volledige ledverlichting, een USB-aansluiting, een TFT-scherm, sleutelloos starten, tractiecontrole en zelfs een achteruitversnelling! De 11 kW-versie wordt daarenboven geleverd met verwarmde handvatten.”
MN: Het ontwerp is wel – eh – vrij uniek.
Laurent: “Ja, dat is een bewuste keuze van BMW. En ik meen oprecht dat het een grote hit wordt bij de jongere generatie. De CE 02 is ook zeer makkelijk aanpasbaar: het windscherm, het zadel, de bagage, de bestickering… Alles wat je nodig hebt om hem nog specialer te maken, staat in de accessoirecatalogus.”
MN: Je lijkt vrij zeker van je stuk.
Laurent: “Ja, ik denk dat de CE 02 echt een ideale machine is voor in de stad en voor iedereen die elektrische mobiliteit op twee wielen wil ontdekken. Bovendien is de accu uitneembaar en duurt het opladen minder dan drie uur! Goed, ik ga je hier moeten laten, mijn vliegveldshuttle is gearriveerd!”
MN: Veilige vlucht, we kijken al uit naar je uitgebreide verslag!