Vier minuten vragenvuur na de eerste test met de Kawasaki Z1100

Het moet niet altijd een zonovergoten zuidelijke vakantiebestemming zijn, moeten ze bij Kawasaki hebben gedacht. Voor de herfstige persintroductie van de gloednieuwe Z1100 werd een select kransje motorjournalisten immers uitgenodigd naar… Dinant! Na drie rondjes strootjetrek – en een rist ter plekke verzonnen spelregels – mocht onze jongste testrijder z’n spullen bijeenrapen voor die eerste kennismaking. Wij krijgen ‘m meteen na de test al aan de lijn.

Motornieuws: Geen zonneslag opgedaan, Verstaen?
Jelle Verstaen: “Haha, lach maar man. Lach de lach der dwazen! Niveau nihil, jong!” (lacht) “Neen, ’t was er bijzonder – eh – herfstig vandaag. Inclusief natte wegen – na een plensbui vannacht, gevaarlijk glad asfalt door alle neergedwarreld loof, en een laaghangend, waterig zonnetje. De raad om de tractiecontrole vooral niet uit te schakelen en ‘misschien voor de Road-modus te kiezen’ was dan ook overbodig, vanochtend.”

Motornieuws: Lijken me geen optimale omstandigheden – zeker gezien de testmotor van vandaag…
Verstaen:
“Inderdaad! Al was ’t meteen een goede graadmeter voor de elektronica, de banden en de souplesse van het blok, uiteraard. De nieuwe Z1100 blijkt gelukkig uitstekend te scoren op alle drie die vlakken. Misschien eerst even kaderen: de Z1100 is geen vervanger voor de Z900 of Z H2, maar past er mooi tussenin in de Kawa-catalogus. Het blok was voorhanden – dat wordt nagenoeg onveranderd overgenomen uit de Ninja 1100 SX (op een subtiele remapping na) – en presteert 136 pk en 113 Nm. Maar ook het rijwielgedeelte hadden de Japanners nog op stock: dat wordt immers ongewijzigd overgenomen van de Z1000 die in 2020 uit de rangen verdween. Dat model voldeed immers niet aan Euro5 en werd destijds niet meteen vervangen of aangepast. Maar zie, een herrijzenis!”

Motornieuws: Een mirakel, zowaar. Werkt dat huwelijk van heden en verleden ook goed in de praktijk?
Verstaen:
“Ja hoor, ’t is een geweldig fijn pakket – zeker in de SE-versie (aangepaste ophanging, kleur, remmen) die we vandaag mochten rijden. Kawasaki heeft de Z1000 van weleer niet enkel opgekrikt naar 1.099cc, uiteraard. Ook het 5-inch TFT-dashboard en het volledige elektronicapakket van de nieuwe 1100’s maken de overstap: ride-by-wire,  hellingshoekgevoelig ABS en tractiecontrole en zelfs een up/down-quickshifter. Het resultaat is toch een flinke stap voorwaarts ten opzichte van de Z900. Met een stuk meer presence, volwassenheid ook, zo voelt het wel – ondanks de relatief beperkte verschillen qua vermogen en koppel (+11 pk en + 15 Nm) met z’n kleinere broer. Stuurt geweldig, met dank aan de nog stabieler aanvoelende voorzijde,  de remmen zijn krachtig en met veel gevoel te bedienen. ’t Is echt een mooi homogeen pakket geworden.”

Motornieuws: Wat zijn de sterke en minder sterke punten, naar jouw mening?
Verstaen:
“Het sterkste verkoopargument is zonder twijfel het geweldige blok. Een echte allemansvriend – erg zachtaardig en soepel onderin, een heel mooie en koppelrijke opbouw in het middengebied, tot die geweldige rauwheid en onversneden power als je ‘m helemaal opentrekt. Vanaf 6.000 toeren zwelt het in- en uitlaatgeluid exponentieel aan, en kan het feest helemaal beginnen. De quickshifter schakelt al even soepel en zonder haperen. Top!”

“Om iets negatief te bedenken moet ik echt al serieus nadenken. Misschien is de ophanging – vooral achteraan dan – een tikkeltje stugger dan je zou wensen voor rustige ommetjes of stadsverkeer. Maar als je iets sneller gaat rijden, wordt dat dan net weer een troef – dus een echt minpunt kan je ’t niet noemen. Ach ja, het USB-C-laadpunt op de linker stuurhelft is nog steeds niet van de subtielste of mooiste op de markt. Maar dat is dan ook alles.”

Motornieuws: Voor een Z900 tel je tegenwoordig net geen 10.000 euro neer, wat moet z’n grote broer kosten?
Verstaen:
“In België betaal je voor de Z1100 exact 12.199 euro – in Nederland is dat 1.000 euro meer om de bekende redenen. Wil je de SE-versie met ’t afwijkende kleurtje, de goudkleurige vorkpoten en groene wielen, Brembo-remmen, stalen remleidingen en Öhlins-schokdemper achteraan? Dan hoest je 13.999 euro op bij ons, of 14.999 over de noordergrens. 1.800 euro extra dus voor het SE-pakket. Absoluut ’t overwegen waard, wat mij betreft.”

Motornieuws: Wat zijn de plannen nog, daar?
Verstaen:
“Doorgaans wordt er geklonken op de goede afloop, na zo’n testdag. Maar ik ga dit keer wijselijk voor een kom warme soep – de vingers wat ontdooien.”

Motornieuws: Zodat je snel het hele testverslag kan uittikken, bedoel je?
Verstaen:
“…” *Klik*

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.