Vier minuten vragenvuur na de eerste test met de Triumph Rocket 3 R en GT Storm
Onze man mocht zonet met de Triumph Rocket 3 R en GT aan de rol, die voor 2024 een flink aantal updates hebben gekregen. De fabrikant uit Hinckley maakte van de gelegenheid gebruik om z’n nieuwe tweeling om te dopen tot de Rocket 3 Storm. En die naam bleek wel toepasselijk…
MotorNieuws: Alles goed gegaan, tijdens de testrit?
Pascal Mouton: “Wel, ja… grotendeels!”
MN: Oei, problemen met de nieuwe Triumph?
Pascal: “Nee, helemaal niet. Geen enkel probleem. De Rocket 3 blijft zijn geweldige zelve, ook in deze nieuwe Storm-versie. Maar misschien had Triumph ‘m niet zo moeten noemen.”
MN: Waarom niet?
Pascal: “Vanwege dit verdomde weer, dat al wekenlang ons leven verziekt. We zijn voor deze test naar de Côte d’Azur afgereisd, naar Cannes, een soort paradijs op aarde. En raad eens? Van de 230 kilometer lange route door de bergen, hebben we in totaal 50 kilometer in droge omstandigheden afgelegd. Daarna goot het de rest van de dag. Dwars door de storm, eigenlijk.”
MN: Overdrijf je niet een beetje?
Pascal: “Misschien een tikkeltje – dat zal wel aan de nieuwe Storm onder m’n billen liggen.”
MN: Is de Rocket 3 nog steeds even indrukwekkend?
Pascal: “Absoluut: 180 pk en 225 Nm koppel, in combinatie met een motor van bijna 2,5 liter, dat is geen dagelijkse kost!”
MN: Dat lijkt ons geen geweldige combinatie met een hele dag in de regen rijden…
Pascal: “Neen, inderdaad. Het manoeuvreren van een motor van ruim 300 kg, met een wielbasis van 1.677mm laat weinig ruimte voor improvisatie. Maar de Rocket 3 Storm is goed uitgebalanceerd, met een zwaartepunt dat niet te hoog ligt. Natuurlijk is er de 240 mm achterslof, die de wendbaarheid niet ten goede komt. Mijn armen deden zelfs een beetje pijn omdat ik bij lage snelheid wel flink moest sleuren aan het stuur. Maar over het algemeen heeft de Triumph het goed gedaan, en ik ook. De vele rijhulpsystemen houden alles prima onder controle en de driecilinder is een schoolvoorbeeld van souplesse. Zelfs vanaf 1.000 tot 1.500 tpm trekt hij al zonder stotteren op.”
MN: Wat vind je van de verschillen met de vorige versie?
“Dat komt je binnenkort te weten als je ons volledig testverslag leest, dat binnenkort online komt. Nu eerst een goede douche – met warm water – en daarna een goede grog bij de open haard, het is er het seizoen voor!”