Vier minuten vragenvuur na de test met de Yamaha XSR900 GP
Onze man is op z’n zachts gezegd nostalgisch ingesteld als het om de GP-geschiedenis en motoren draait. Hoe stapte hij van Yamaha’s XSR900 GP, een motor die gemaakt lijkt voor iemand doordrongen van nostalgie?
Motornieuws: En? Meteen als een blok gevallen voor de XSR 900 GP?
Pieter Ryckaert: “Wel, niet echt. Ik heb het perfecte profiel als potentiële klant voor deze motor, maar er los van de referentie naar de Marlboro YZR500 GP-Yamaha’s van de jaren ’80 vond ik ‘m op foto’s niet echt overtuigen.”
MN: Verklaar je nader
PR: “Ik vind de spiegels niks, de halve kuip vind ik ook maar wat raar en de koplamp is ook niet helemaal naar m’n zin. Maar dat was enkel op foto. Nu ik hem in het echt heb gezien fluit ik al helemaal anders.”
MN: Ah. Vertel.
PR: “Wel, de spiegels vind ik nog steeds een misser, maar er zijn bepaalde hoeken waar je de indruk hebt echt naar een YZR500 te staan turen. En misschien wel belangrijkst is dat je dat gevoel ook krijgt als je op de motor zit. Het voelt heel erg YZR aan…”
MN: Sorry, maar weet jij dan hoe een YZR voelt als je in het zadel zit?
PR: “Neen, maar ik heb overlegd met iemand die dat wel weet. Ik haal ‘m er even bij.”
MN: Niall Mackenzie?
PR: “Jawel. Nial, jij reed in 1989 met een fabrieks-YZR500. Bracht de XSR 900 GP wat herinneringen naar boven?”
Niall Mackenzie: “Zeker! Net als jij was ik ook wat sceptisch toen ik de foto’s zag, maar eens ik ‘m hier zag staan deed het me toch wat. Enkel die fluorode kleur deed m’n hart sneller slaan.”
PR: “Los van het uiterlijk, was er ook qua rijden iets dat je deed terugdenken aan de YZR?”
NM: “Neen, dat helemaal niet. Je kan een 500cc tweetakt met een alles of niets vermogensafgifte in geen 100 jaar vergelijken met deze XSR. De XSR is vele malen makkelijker te rijden met z’n romige driecilinder en staat alleen al qua elektronica lichtjaren verder…”
PR: “Zijn er dan nog dingen beter op de XSR dan op de YZR500 die jij reed?”
NM: “De remmen zijn véél beter dan de ondingen die op een YZR zaten. Ik denk dat deze KYB-veren ook een stuk beter zijn dan de fabrieks-Öhlins van toen. Ze zijn ook veel meer in te stellen met hun high speed en low-speed demping. En ik durf zelfs te zeggen dat de Bridgestone S23-banden beter zijn dan de slicks waar we toen mee reden.”
MN: Heb je daar zelf nog iets aan toe te voegen?
PR: “Ik kan het enkel beamen. Ik vind het de perfecte motor voor ‘erbij.’ Nostalgie kan verkeerd uitpakken, maar ik denk dat Yamaha met de XSR 900 GP de nagel op de kop heeft geslagen. Dat bewijzen ook de verkopen, want Yamaha heeft de productie voor Europa al meermaals opgetrokken. Wie er één besteld heeft is bij de gelukkigen, wie dat nog niet heeft gedaan moet niet te lang twijfelen. Mijn zegen hebben ze in elk geval. En evengoed die van Niall Mackenzie dus…”