Vier minuten vragenvuur na de test van de 2024 BMW R 1300 GS
Als de best verkochte motorfiets van het land vernieuwd wordt, is dat groot nieuws. Niet onlogisch dus dat alle technische details van de 2024 BMW R 1300 GS ondertussen genoegzaam bekend zijn. Restte: het testen van de motor. En laat dat nu nét zijn wat Onze Man zopas deed. Nog voor hij het klavier van zijn laptop kapot tokkelt om het testverslag te schrijven, hadden wij hem al aan de lijn voor de eerste rij-indrukken.
MotorNieuws: Wellicht heb je teveel indrukken om in een paar minuten uit de doeken te doen. Maar vertel op: wat vond je ervan?
German Ooms: Wel, BMW heeft een gok genomen door een motor te ontwikkelen die tot in de kleinste details anders is dan de populaire voorganger. Het frame, de motor; de stijl… alles is anders. Vergeet elke vorige GS, deze heeft er niks meer mee te zien. Het resultaat is dat dit een nog betere motorfiets is. Hij is lichter, maar stuurt ook lichter en voelt grondig anders aan.
Motornieuws: Lichter, maar ook sterker. Hoe vertaalt die krachttoename zich?
Ooms: Wel hij heeft meer vermogen en dat voel je op veel vlakken. Onderin is ie sterker, maar ook zijn eindschot is indrukwekkend en dat koppel…tja, waanzinnig. Je krijgt die kracht al bij heel weinig toeren afgeleverd. Schakellui rijden is geen probleem.
Motornieuws: nog iets anders mee te geven voor je de inspanningen van vandaag wegspoelt?
Ooms: Ja, de basisversie is echt wel basic. De optie pakketten zullen dus populair worden. Daar staat wel bij dat ze minder euh…verplichtend zijn dan vroeger. De keuze is gemakkelijker, het samenstellen ervan biedt meer mogelijkheden. En ik geef ook nog graag mee dat we ook met de Enduro Pro uitvoering reden, 20 mm hogere veerweg en georiënteerd op off road. Wel, dat is een totaal andere motorfiets en ik durf die als ‘indrukwekkend goed’ te bestempelen. Mocht ik er eentje kopen, het was die.
MotorNieuws: Lijkt me perfect voor Kerst; we brengen je vrouw op de hoogte!