Vier minuten vragenvuur na de test van de 2024 BMW R 1300 GS

Als de best verkochte motorfiets van het land vernieuwd wordt, is dat groot nieuws. Niet onlogisch dus dat alle technische details van de 2024 BMW R 1300 GS ondertussen genoegzaam bekend zijn. Restte: het testen van de motor. En laat dat nu nét zijn wat Onze Man zopas deed. Nog voor hij het klavier van zijn laptop kapot tokkelt om het testverslag te schrijven, hadden wij hem al aan de lijn voor de eerste rij-indrukken.

MotorNieuws: Wellicht heb je teveel indrukken om in een paar minuten uit de doeken te doen. Maar vertel op: wat vond je ervan?

German Ooms: Wel, BMW heeft een gok genomen door een motor te ontwikkelen die tot in de kleinste details anders is dan de populaire voorganger. Het frame, de motor; de stijl… alles is anders. Vergeet elke vorige GS, deze heeft er niks meer mee te zien. Het resultaat is dat dit een nog betere motorfiets is. Hij is lichter, maar stuurt ook lichter en voelt grondig anders aan.

Christof Lischka is de CEO van de R&D afdeling van BMW.

Motornieuws: Lichter, maar ook sterker. Hoe vertaalt die krachttoename zich?

Ooms: Wel hij heeft meer vermogen en dat voel je op veel vlakken. Onderin is ie sterker, maar ook zijn eindschot is indrukwekkend en dat koppel…tja, waanzinnig. Je krijgt die kracht al bij heel weinig toeren afgeleverd. Schakellui rijden is geen probleem.

MotorNieuws: Kunnen we hem als foutloos bestempelen?
Ooms: Neen, hij is niet foutloos. Vanmorgen was wegdek nat en dan resulteert die toegenomen kracht in een iets brutere gasreactie. En er is potentieel nog wat werk aan de zijstandaard. Als de motor op een licht hellend vlak staat, dreigt ie om te vallen. En dat is ook gebeurd. Maar dat zijn twee details die eigenlijk het vernoemen niet waard zijn. Want deze motor is zondermeer top. Hij is technisch mooi gebouwd, verfijnd en over de ganse lijn top. BMW heeft ‘out of the box’ gedacht en een motor gemaakt met volledig nieuwe principes. Anders dan de vorige GS, maar ook anders dan elke andere motor op de markt.

Motornieuws: nog iets anders mee te geven voor je de inspanningen van vandaag wegspoelt?

Ooms: Ja, de basisversie is echt wel basic. De optie pakketten zullen dus populair worden. Daar staat wel bij dat ze minder euh…verplichtend zijn dan vroeger. De keuze is gemakkelijker, het samenstellen ervan biedt meer mogelijkheden. En ik geef ook nog graag mee dat we ook met de Enduro Pro uitvoering reden, 20 mm hogere veerweg en georiënteerd op off road. Wel, dat is een totaal andere motorfiets en ik durf die als ‘indrukwekkend goed’ te bestempelen. Mocht ik er eentje kopen, het was die.

MotorNieuws: Lijkt me perfect voor Kerst; we brengen je vrouw op de hoogte!

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.