Vier minuten vragenvuur na de test van de 2024 Honda CBR1000RR-R Fireblade SP

We zijn in Portugal op de rollercoaster van Portimao voor niet alleen de nieuwe Honda CBR600RR, maar ook de vernieuwde CBR1000RR-R Fireblade SP staat op het programma. In tegenstelling tot de 600 konden we de 1000 wél rijden met slicks en op een compleet droge baan. Een behoorlijke gemoedsrust, met 218 pk onder je bibberende billen…

Motornieuws: Laat me raden, je bent helemaal bekaf na zo’n 1.000cc superbike op Portimao?

Gijs Gilis: “Zo erg is het ook niet, maar ik voel toch spieren waarvan ik dacht dat ze al even uit mijn lichaam verdwenen waren. Zo’n superbike bedwingen is uiteraard niet niks, en het vele hoogteverschil van Portimao maakt het allemaal nog extra fysiek zwaar. Maar… wel helemaal geweldig hoor. Wat een machine! Wat een circuit! Sensationeel op alle mogelijke manieren.”

Motornieuws: Is de nieuwe Fireblade veel veranderd ten opzichte van de 2023-versie?

Gilis: “Qua uiterlijk niet meteen, maar onderhuids zijn er behoorlijk veel wijzigingen doorgevoerd. We gaan ze hier niet allemaal noemen, omdat het er onnoemelijk veel zijn, maar we vermelden wel de belangrijkste dingen. Zo is het motorblok 600 g lichter geworden door lichtere onderdelen, en het aluminium frame 1 kg door extra holtes en ‘weggeschraapte’ stukken.”

Dat zijn veel R's...

Motornieuws: Dat klinkt… gevaarlijk.

Gilis: “Nee hoor, maak je geen zorgen. De stijfheid is er nog steeds. Het is gewoon wat overtollig gewicht dat weg kon. Belangrijker is Torque Split Control. Een nieuw systeem waarbij twee motoren gebruikt worden om de gaskleppen van de vier cilinders aan te sturen. Het voordeel daarvan is een beter gasgevoel en een sterkere acceleratie. Bovendien maakt, door dat systeem, de motor bij bepaalde toerentallen een heel typisch geluid. Alsof er een limiter in gang schiet, zonder dat dat daadwerkelijk gebeurt, uiteraard.”

Motornieuws: Dat klinkt… vreemd.

Gilis: “Niet zozeer vreemd, eerder heel agressief. Je hebt nog steeds het hoogtoerige viercilinder-in-lijngeluid, maar dat wordt nu dus vergezeld door deze specifieke sound. Verder is de elektronica van de Fireblade op vrijwel alle punten licht aangepast en verfijnd. En – die mogen we zeker niet vergeten, want ze zijn oh zo belangrijk – nieuwe winglets!”

Motornieuws: Mja, die zien er gelukkig niet al te extreem uit en ze zijn bovendien mooi weggewerkt.

Gilis: “Klopt. De Fireblade is een bijzonder knappe motor, mede dankzij het niet al te hard uitsteken van die winglets. Hij is laag, gedrongen en ziet er super-agressief uit. Tijdens het rijden krijg je te maken met zoveel krachten, maar wat ons is bijgebleven is de sterkte van het motorblok – ook in het middengebied, de finesse van de elektronica en de uitmuntende stabiliteit onder het remmen. Na het recht stuk van Portimao duik je naar onder en moet je vol remmen aan 285 km/u. De Fireblade bewoog nauwelijks en liet het kinderspel lijken. Wat ook te danken is aan de nieuwe Öhlins-vering die voor het eerst gebruikt wordt op een productiemotor en werkt met…”

Exclusief voor de SP: Brembo en Öhlins.

Motornieuws: Sorry, je tijd zit erop. Dat systeem leg je ons maar uit in de Eerste Test. Fijne avond!

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.